Logistika a sklady

Pro GLP byl rok 2020 plný rekordů

Společnost GLP oznámila rekordní objem pronajatých ploch a developerské činnosti pro logistický sektor. Celosvětově již společnost podepsala více než 22,7 milionu metrů čtverečních nových a obnovených nájemních smluv, což znamená meziroční nárůst o 57 procent. Společnost rovněž zahájila v roce 2020 nové developerské projekty v hodnotě 5,3 miliardy dolarů s celkovou plochou 5,6 milionu metrů čtverečních, což představuje meziroční nárůst o 75 procent.

Segment e-commerce je i nadále výraznou hnací silou poptávky v sektoru logistických nemovitostí, protože míra využívání internetu na hlavních globálních trzích nadále roste. V současnosti představují partneři GLP zaměření na elektronický obchod přibližně 40 procent globálního portfolia společnosti, což je markantní nárůst ve srovnání s 20–25 procenty před pěti lety.

Pandemie urychlila přechod k online nakupování a digitálním řešením nejméně o dva až tři roky. Očekává se navíc, že tyto změny budou mít trvalé účinky, i když se světová ekonomika začne zotavovat. Nové podmínky vyžadují nejen navyšování skladového prostoru, ale také správnou technologii, data a pracovní sílu, aby výsledkem byla zvýšená efektivita v širším dodavatelském řetězci.

Následující výčet detailněji příblíží nejvýraznější logistické pronájmy a developerské projekty společnosti GLP v uplynulém roce:

V Evropě vzrostly pronájmy meziročně o 69 procent, přičemž se v roce 2020 podepsaly smlouvy na přibližně 1 milion čtverečních metrů s novými i stávajícími zákazníky. Šlo o společnosti jako Alza.cz (například v Česku podpis nájemní smlouvy v logistickém parku v Chrášťanech u Prahy), Amazon, DHL, Leclerc, ID Logistics, Royal Mail, XPO Logistics nebo SF Express, globálního klienta, který byl vůbec prvním nájemcem v Evropě. GLP Europe navíc zaznamenala svůj nejrušnější rok co se týče nové výstavby, v tomto období byl zahájen rozvoj nemovitostí v hodnotě 813 milionů dolarů, což představuje meziroční nárůst o 113 procent. Zároveň tím rozšiřuje svá stávající aktiva a uzavírá akvizici portfolia logistických nemovitostí ve střední a východní Evropě, což strategicky rozšiřuje evropskou působnost společnosti již do 12 zemí.

V Číně podepsala společnost GLP v roce 2020 smlouvy na celkem 18,7 milionu metrů čtverečních pronajatých ploch, což je o 53 procent více než v roce 2019. Poptávka po e-commerce v Číně zůstává velmi silná – v posledních měsících roku 2020 tým podepsal nájemní smlouvy se šesti největšími hráči online obchodování na 370 000 metrů čtverečních prostoru. Lokální tým také zahájil výstavbu nových projektů v hodnotě 1,8 miliardy dolarů na 25 trzích, včetně průlomu v podobě inteligentního distribučního centra o rozloze 130 000 metrů čtverečních pro jednoho z největších výrobců sportovního zboží na světě.

V Japonsku zakončila společnost GLP rok s 1,6 milionu metrů čtverečních nových a obnovených pronájmů, což je přibližně o 60 procent více než v roce 2019 a zároveň jde o vůbec nejvyšší objem v zemi. Obzvlášť aktivní byly společnosti spojené s internetovým obchodem, podporované zvýšenou poptávkou spotřebitelů po online nakupování. GLP je lídrem na místním trhu a má největší developerský program v Japonsku. V průběhu roku jsme zahájili novou výstavbu v hodnotě 2,4 miliardy dolarů, a to především v Tokiu a Osace.

Brazílie zaznamenala čtvrtý rok po sobě rekordní leasingovou činnost a uzavřela rok 2020 s celkovým objemem pronájmu 1,1 milionu metrů čtverečních, což je dvojnásobek roku 2019. Pětašedesát procent nových smluv bylo uzavřeno na operace spojené s e-commerce, což opět pramení z rostoucí poptávky hlavního trhu i menších hráčů v zemi. Kromě toho jsme se zaměřili na 650 000 metrů čtverečních nové výstavby – vůbec největší objem v Brazílii – abychom uspokojili rostoucí poptávku po moderních logistických zařízeních v zemi. Veškerá nová výstavba se nachází v São Paulu a Rio de Janeiru, hlavních spotřebitelských trzích Brazílie.

V Indii podepsal tým IndoSpace nájemní smlouvy 519 000 metrů čtverečních, což představuje meziroční nárůst o 36 procent. Růst táhla vysoká poptávka ze strany e-commerce a nadnárodních společností ze sektoru průmyslu. Odvětvím, které nejvíce přispělo k růstu IndoSpace, byl online obchod, který představoval přibližně 35 procent pronájmů podepsaných v roce 2020, což je meziroční nárůst o přibližně 6 procent. Mezi stálé zákazníky patří Amazon, Aptiv nebo LF Logistics a Reliance. Mezi nové značky portfolia IndoSpace se zařadila Kool-Ex (přední farmaceutická společnost působící v cold chain logistice), Alstom, FirstCry (největší asijský online obchod s dětským zbožím) a Vikram Solar (druhá největší indická společnost zabývající se solární energií).

Přečtěte si také

Back to top button