Strategicky důležité místo pro zásobování
Strategicky důležité místo pro zásobování Prahy. V areálu P3 Prague Horní Počernice v severozápadním cípu Prahy nedávno spustil obchodní řetězec BILLA provoz svého e-shopu.
Na výhody největšího průmyslového parku na území Prahy již dříve vsadily také společnosti Rohlík nebo Košík. Díky blízkosti dálnice D10 a městského okruhu, které jsou pro tzv. city logistiku mimořádně klíčové, se objednané potraviny rychle dostanou jak k obyvatelům Prahy, tak části Středních Čech.
„Dosah dálnice, městského okruhu a dalšího silničního spojení s centrem Prahy je ideální konstelací pro city logistiku a obzvláště zásobování potravinami, kde je čas rozhodujícím faktorem pro spokojenost zákazníků. To potvrzuje i výběr tří nejdůležitějších online potravinových e-shopů, které se specializují na doručování potravin, nápojů a dalších domácích produktů přímo k zákazníkům. Náš logistický park v Horních Počernicích tímto způsobem potvrzuje svoji unikátní roli a to, že je plnohodnotnou součástí pražské infrastruktury,“ potvrzuje Jan Andrus, Head of Leasing P3 Logistic Parks, Česká republika.
Obchodní řetězec BILLA má s logistikou potravin mnohaleté zkušenosti a využívá i mezinárodní know how. Spuštění e-shopu je však z pohledu provozu logistického centra něco docela jiného. Také proto společnost věnovala projektu, který se připravoval téměř dva roky, mimořádnou péči.
Obchodní řetězec si v hornopočernickém parku vyhlédnul halu o ploše přes 10 tisíc metrů čtverečních. Samostatně stojící hala nabízí možnost nakládky/vykládky zboží ze dvou stran, má velké přilehlé parkovací plochy pro osobní vozy, dodávky a kamiony. Na nakládací brány navazuje venkovní zastřešená plocha o velikosti téměř 700 metrů čtverečních, která usnadní manipulaci se zbožím v jakémkoliv počasí. „Náš sklad je dvouhlavý a vnitřní uspořádání je postaveno průtokově. Na jedné straně se nachází inbound, uvnitř skladu se odehrává kompletování objednávek spolu s dalšími logistickými procesy. Na druhé straně opouštějí zkompletované nákupy prostory skladu. Tento layout maximálně vyhovuje našemu druhu logistiky. Vychází z osvědčených principů a z dosavadního testování se nám ukazuje, že to byl krok správným směrem. Využili jsme znalosti i od německých a rakouských kolegů z mateřské skupiny REWE, kteří online služby poskytují již několik let. Technologie si necháváme zhotovit přímo pro nás na míru, abychom dokázali zákazníkům doručit nákupy ve vysokých objemech při vysoké efektivitě. Do technologií investujeme ročně desítky milionů eur, přičemž v současné době nejvíce směřují do softwarových řešení a semi-automatizace chystané na příští rok,“ říká Petr Toupal, vedoucí oddělení e-commerce BILLA.
V testovací fázi BILLA doručila 28 643 objednávek, a za první měsíc fungování jsou to vyšší stovky zásilek denně. BILLA svůj e-shop zatím nabízí zákazníkům z Prahy, Mladé Boleslavi a také z Brna a jim přilehlého okolí. Do konce roku 2025 má ambici rozšířit své působení na celou republiku a stát se druhým nejsilnějším hráčem v prodeji potravin online v ČR.
E-commerce v P3 Prague Horní Počernice
Před více než dvěma lety začal z hornopočernického P3 parku rozvážet nákupy svým zákazníkům i současný leader trhu Rohlík. Rostoucí počet zákazníků a jimi realizovaných nákupů vyřešil rozdělením operací do dvou center a vedle původního distribučního centra na západním okraji Prahy si zvolil 12 tisíc metrů čtvereční halu na severovýchodě metropole. Díky značným investicím do technologií jsou procesy z velké části automatizované.
Mezi desítku největších e-shopů1 patří i další online prodejce potravin, Košík, který má v P3 Prague Horní Počernice pronajatou halu o rozloze 12 tisíc metrů čtverečních. „Dlouhodobě si zakládáme na rychlém a přesném doručení, ale i bezchybné kvalitě našich nákupů. Distribuční centrum je pro to klíčovým prvkem celé naší služby – denně z něj s perfektně připravenými čerstvými nákupy vyjíždí stovky kurýrů, kteří musí stihnout doručit i do vzdálenějších oblastí v rámci středních Čech,“ zmiňuje Tomáš Morava, operations director Košík.cz „Vybudovali jsme zde distribuční centrum s využitelnou plochou 16 tisíc m2, které neustále vylepšujeme. Naposledy například o vlastní lékárnu Dr. Max fungující v autonomním režimu. Aktuálně finišujeme přípravy na Vánoční sezónu, kde by chtěl Košík opět překonat předešlé roky. Na ploše centra jsme tedy připravili automatické vážení nákupů, které nám pomohou identifikovat ty, ve kterých by mohly položky chybět nebo naopak přebývat. Tato změna navýšila kapacitu našeho provozu o 15 %.“
Kromě e-shopu s potravinami našly v P3 Prague Horní Počernice zázemí i další významní představitelé e-commerce, především jednička internetového prodeje Alza, která zde provozuje i showroom. Také objednávky léků z Pilulky.cz nebo obuv z Footshopu se distribuuje z obchodně-průmyslového parku v Horních Počernicích. Ten patří svou rozlohou 40 hektarů k největším a nejmodernějším parkům u nás. „Postupně jsme tu vytvořili zajímavý ekosystém, kdy vedle sebe operuje logistika i výroba, e-shopy a retail se showroomy a výdejnami,“ doplňuje Jan Andrus z P3. Díky skvělé poloze mezi D10 a pražským okruhem je park oblíbený mezi e-commerce společnostmi, dobrá dostupnost městské hromadné dopravy nahrává také výrobním firmám, které sází na dobrou dostupnost pro své zaměstnance. Blízké obchodní centrum na Černém mostě zvyšuje atraktivitu parku pro firmy z oblasti retailu, mnohé z nich si zde zřídily i své showroomy. Největšími nájemci parku jsou společnosti Alimpex Food, Alza, MailStep, Footshop, HP Tronic, IKEA, Sécheron Tchequie, Petcenter, PNS a Wavin Ekoplastik.