Testy autobusů

Iveco Crossway LE Elec – Tuzemská premiéra

Iveco Crossway LE Elec – Tuzemská premiéra. V Česku začaly na pravidelných linkách jezdit první elektrické meziměstské autobusy Iveco Crossway LE Elec. My jsme si tuto novinku, vyráběnou ve vysokomýtském závodu, krátce vyzkoušeli.

Iveco Crossway LE Elec bylo prvním v Evropě vyráběným plně elektrickým autobusem typu Low Entry, svou světovou premiéru mělo na Busworldu v Bruselu 2023. Ve Vysokém Mýtě se jeho produkce naplno rozjela vloni a v Evropě si hned „ukrojilo“ více než čtvrtinu registrací v segmentu meziměstských elektrických autobusů. My jsme si ho vyzkoušeli na cestě do Tábora, kde je na konci loňského roku do ostrého provozu nasadil táborský dopravce Comett Plus (viz reportáž v tomto čísle). Na konci roku 2024 Iveco představilo variantu s vysokou podlahou. 

Crossway Elec se nabízí ve dvou délkách 12,1 a 13 m

Maximum baterií 

Autobus homologovaný ve třídě II je vybaven Li-ion bateriemi typu NMC (nikl-mangan-kobalt), které sestavuje společnost FPT Industrial. Baterie jsou modulární a nabízejí tři různé kapacity: pět modulů s 346 kW, šest modulů se 416 kWh nebo sedm modulů se 485 kWh, které měl i námi testovaný autobus. Dvě sady jsou vždy v zádi v motorovém prostoru, ostatní na střeše, resp. v ní. Crossway Elec totiž využívá konstrukci vyzkoušenou v CNG verzi, kdy jsou baterie částečně zapuštěné do střechy. Sice mírně snižují výšku interiéru uprostřed, pozitivem je však nižší výška i těžiště a tím i menší náklony karoserie třeba na kruhových objezdech. 

Nabíjecí konektor CC2 může být na čtyřech různých pozicích 

Když jsme autobus převzali, počítač ukazoval kapacitu baterií na úrovni 94 % a dojezd 455 km! A to bylo venku –10 °C. V těchto mrazech jsem uvítal hybridní topení s naftovým předehřívačem, který ohřeje okruh topení. Toto řešení šetří kapacitu baterii. Pokud tento systém autobus nemá, předpokládá se, že se interiér vytemperuje během nabíjení. 

Dvě sady baterií jsou vždy v motorovém prostoru, zbylé tři až pět ve střeše

400V elektrický systém zvládne nabíjení výkonem až 150 kW přes konektor CCS2. Chladicí okruh baterii není vybavený předehřevem, takže pokud je venku mráz a baterie nejsou dostatečně ohřáté, i na 180kW nabíječce do nich teče elektřina třeba třetinovým výkonem. Na baterie výrobce poskytuje záruku šest let. Zákazník má možnost si objednat i pantograf (nahoru nebo dolů). 

Kouzlo plynulosti 

Srdcem Crosswaye LE Elec je centrální elektrický motor Siemens s maximálním výkonem 290 kW (265 k) a maximálním točivým momentem 3000 Nm. Spíš než tichým provozem mě elektrický pohon nejvíc baví plynulostí jízdy bez řazení, stačí jenom přidat plyn a autobus se poměrně svižně rozjede až na 100 km/h. Rád také pracuji s dobře naladěnou pětistupňovou rekuperací, díky níž brzdy použiji jenom při úplném zastavení na křižovatce nebo v zastávce. 

Elec má výhradně přístrojovou desku Actia

Cesta do Tábora a zpět odčerpala z kapacity baterií lehce přes 55 %, po necelých 200 km jsme autobus vraceli s kapacitou 36 %, dojezdem 224 km a průměrnou spotřebou 77 kWh/100 km. Naše testovací jízda nebyla pro tento typ autobusu úplně charakteristická, nicméně první zkušenosti společnosti Comett Plus ukazují, že tyto autobusy v linkové dopravě na jedno nabití denně zvládají mezi 300 a 350 km. 

Celkových 485 kWh nabízí dojezd přes 400 km

Dvě délky, dvě třídy 

Crossway LE Elec se nabízí ve třídě I (City) a II (Line), kapacita může být 42+2, resp. 48+2 u 13m verze. Vůbec poprvé jsem vyzkoušel elektrické posuvné dveře, vpředu jedno- a uprostřed dvoukřídlé, jejichž výhodou je velmi rychlé otvírání a zavírání. Zákazník může objednat i třetí. 

Zdroj
redakce

Přečtěte si také

Back to top button