Testy nákladních vozidel

Mercedes-Benz Actros 2545 L 6×2 s rukou FASSI

Tuzemské zastoupení Mecedes-Benz truck do své flotily předváděcích vozidel zařadilo vozidlo Actros 6×2 s hydraulickým jeřábem FASSI F295A.2. A s ním jsme si i díky dálkovému ovládání opravdu vyhráli.

Takto nakonfigurované vozidlo je oblíbené především pro přepravu stavebního materiálu. Základem je podvozek Mercedes-Benz Arocs 6×2 s kabinou M-Classic Space. Kabina zaujme nejen červeným lakováním, ale také absencí vnějších zpětných zrcátek, protože importér ji osadil kamerovým systémem MirrorCam. Zatímco v dálkovém tahači mi kamery a displeje nevadí, u podobného typu vozidla, které často zajíždí do úzkých míst, bych se o ně asi bál. Navíc i při manévrování mám raději klasická zrcátka. Dalším překvapením byla lepší verze přístrojové desky Multimedia Cockpit interactive se dvěma digitálními displeji, navigací a bezpečnostními a asistenčními systémy.

Pohon vozu i PTO zajišťuje 12,8l šestiválec s výkonem 330 kW a nejvyšším točivým momentem 2200 Nm, který se přenáší na 12st. automatizovanou převodovku PowerShift.

PTO se spouští na dotykovém displeji, což nepovažuji úplně za optimální (FOTO: autor)

Valníková nástavba

Na šroubovaném rámu byla osazena valníková nástavba s celkovou délkou 6860 mm a ložnou plochou o rozměru 6800 x 2480 mm. Podlaha je krytá 27mm tlustou voděvzdornou překližkou. Hliníkové bočnice vysoké 600 mm jsou dělené na tři části, zadní čelo je pevné. Přední hliníkové čelo je zvýšené na 1900 mm a má ochranu překližkou se dvěma kotevními prvky. Součástí nástavby jsou také dva boxy na nářadí po 200 l, PVC soudek na vodu a zásobník na mýdlo.

Střední řada

Na pomocném rámu je vzadu namontován hydraulický nakládací jeřáb (HNJ) FASSI F295A.2.25 e-dynamic se zdvihovým momentem 26,4 tuny patřící do střední řady jeřábů této italské značky. Tento typ je vybavený dvojitým pákovým zvedacím systémem zajišťujícím konstantní zdvihový moment v celé úrovni pracovního rozsahu ramen jeřábu. Zdvihová křivka poskytuje větší výkon a zůstává kolmá k horizontální rovině zdvihu nákladu. Břemeno tak může být zvednuto ze země do maximální vertikální pozice bez nutnosti zkracovat horizontální vyložení, protože zdvihový moment je konstantní.

HNJ je dále vybaven funkcí Prolink. Díky delšímu hydraulickému válci, který je spojen s pákovým systémem, se u sklopného ramene zvýší jeho pracovní úhel o 15° nad horizontální rovinu. To usnadňuje umístění nákladu i do výškově omezených prostor na zemi (např. garážová vrata), nebo manipulaci v budovách, kde kvůli jejich vertikálně omezeným prostorám nemůže být hlavní rameno dostatečně otevřeno.

Tento typ zvedne maximálně 10,5 t, při maximálním horizontálním vyložení 1,5 t (FOTO: autor)

Plynulé pohyby

Plynulou manipulaci s břemeny zajišťuje řízený systém stability FSC, který rozpozná levou a pravou pracovní oblast a řídí omezovač zdvihového momentu pro dvě pracovní zóny (nad nástavbou s maximální kapacitou a nad kabinou s redukovanou kapacitou). V pracovní zóně nad nástavbou dává možnost pracovat maximálně v pěti různých stupních stranového vysunutí hydraulických podpěr jeřábu a ve třech různých stupních stranového vysunutí přídavných podpěr, tím pádem získáme celkem 10 různých úrovní výkonu jeřábu ve vztahu k řízení stability vozidla s jeřábem.

Ovládací panel s displejem

Součástí FSC je také systém ADC – Automatic Dynamic Control, který automaticky koordinuje dynamické pohyby jeřábových ramen. Bez břemene dovolí jeřábu pracovat s plnou rychlostí, při práci s břemenem řídí rychlost pohybů v závislosti na jeho hmotnosti a rychlosti pohybu ramen. Tato funkce zvyšuje životnost jeřábů, protože nedovoluje zbytečné namáhání jeho konstrukce, a ještě navíc zamezí převrácení vozidla při nebezpečných manévrech s maximálním nákladem.

Safety first

Bezpečnost manipulace hlídá dále elektronický omezovač zdvihového momentu FX800 Evolution, který řídí všechny možné rizikové situace při práci jeřábu. Prostřednictvím displeje na řídicím panelu (v našem případě i na displeji rádiového ovladače FASSI RCH/RCS Evolution Mini/Maxi) dostává obsluha přesné informace o okamžitém stavu výkonu jednotlivých ramen jeřábu, eventuálně přídavných zařízení (fly-jib, naviják, chladič). Systém řídí a kontroluje sám sebe, blokuje jeřáb při selhání funkce nebo při jeho přetížení a prostřednictvím chybových kódů na displeji informuje obsluhu o závadách. Systém je připraven pro aktivaci jakýchkoli přídavných zařízení, která jsou instalována dodatečně.

Dálkový ovladač výrazně usnadňuje práci s jeřábem. Na jeho displeji je vidět okamžité zatížení (FOTO: autor)
VozidloMercedes-Benz Actros 2545 L 6×2 
Motor:Ř6/vznětový
Zdvihový objem:12 809 cm3
Max. výkon:330 kW (449 k)/1800 min-1
Max. točivý moment: 2200 Nm/1100 min-1
Převodovka:A12 (PowerShift)
Stálý převod tandemové nápr.:2,533
Budka (šxdxv): M-Classic Space 2300 x 2300 x 2300 mm
Nástavba: valníková nástavba a hydraulický nakládací jeřáb FASSI F295A.2
Pohotovostní hmotnost:8492 kg
Celková hmotnost:26 000 kg
Rozvor:5500 mm
Palivová nádrž:390 l
Nádrž na AdBlue:60 l 
Back to top button