Testy nákladních vozidel

Také Actros umí plyn. Ale jen na chvíli

Dlouho byl v nabídce Mercedesu-Benz Trucks pohon na zemní plyn výsadou jen modelu Econic. Verzi NGT však dostal i nový Actros, který jsme si vyzkoušeli s rotační popelářskou nástavbou FAUN Rotopress. Pokud fandíte zemnímu plynu a Mercedesu, máte poslední šanci.

Mercedes-Benz Actros NGT (Natural Gas Technology) měl světovou premiéru na IAA v Hannover v roce 2018. Tohle auto vzniklo tedy ještě před tím, než padlo strategické rozhodnutí, že stlačený zemní plyn nebude Mercedes podporovat (ani ve formě LNG) a že půjde cestou elektřiny.

Přečtěte si také
Mercedes-Benz Econic (vlevo) a Actros (FOTO: autor)

Srdce z Econicu

Při vývoji Actrosu NGT inženýři logicky sáhli do modelu Econic, u kterého je pohon na stlačený zemní plyn oblíbený. Actros NGT pohání plynový šestiválec OM 936 G o objemu 7,7 l, který disponuje výkonem 222 kW (302 k) a maximálním točivým momentem 1200 Nm. V základní konfiguraci se vozidlo dodává s tlakovými zásobníky o objemu 580 l, které jsou umístěné na levé straně a zajistí dojezd až 350 km. Zákazník si ale může objednat druhou sadu kompozitových lahví o celkovém objemu 400 l. Akční rádius tak může dosáhnout až 600 km, což ocení hlavně zákazníci, kteří budou vozidlo používat pro zásobování. Ti totiž potřebují ujet víc kilometrů než popelářské vozidlo po městě. Pro meziměstskou distribuci je určena 26tunová varianta. Mimochodem ve srovnání s ocelovými lahvemi jsou kompozitové až o 400 kg lehčí, přesto plynový Actros váží o 300 kg víc než naftový.

Tlakové lahve na CNG mají objem 580 l a vystačí asi na 350 km (FOTO: autor)

Tichý a čistý

Hlavní předností Actrosu NGT je ekologičtější provoz daný palivem. Zemní plyn tvoří hlavně metan, což je jednoduchý uhlovodík, jehož spalováním se neuvolňuje takové množství škodlivin jako vzněcováním nafty. Motor navíc pracuje v režimu benzinového motoru, takže výfukový box nemá filtr pevných částic a nepotřebuje ani AdBlue. Místo nich je zde jen třícestný katalyzátor. Plynový motor totiž nevypouští skoro žádné saze a objem emisí CO2 je asi o 20 % nižší. A pokud se použije bioCNG, uhlíková stopa je téměř nulová. Plynový motor je i tišší, hlučnější bývá samotná nástavba. Pracovní otáčky motoru jsou o něco výš než u dieselu, pohybují se v rozmezí 1200 až 1700 ot./min, počítejte i s kratším servisním intervalem 30 000 km, resp. 2000 pracovních hodin.

To je výška

Vozy Mercedes-Benz jsou mezi firmami zabývající se nakládání s odpady hodně oblíbené, protože s nimi rádi spolupracují výrobci nástaveb. U samotných popelářů ale vidím jeden důvod, proč nebudou mít (plynový) Actros rádi. Do jeho kabiny totiž vede na rozdíl od Econicu až příliš mnoho schodů. Což o to, řidiči to až tak nevadí, ten má alespoň dobrý rozhled z kabiny. Méně nadšený asi bude sdílet zbytek osádky, hlavně pokud přesedlají z Econicu.

Nastupuje se hodně vysoko (FOTO: autor)

Kamery místo zrcátek

Testovaný Actros měl místo klasických vnějších zrcátek kamerový systém MirrorCam. Zatímco u dálkové dopravy podle mne převažují výhody nad nevýhodami, třeba do stavební řady bych si je neobjednal a na hodnocení u popelářské nástavby jsem s nimi strávil příliš málo času. Jasnou výhodou spatřuji v mnohem širším úhlu záběru, který se hodí třeba při vjezdu do křižovatek, kdy se jako řidič nemusím vyklánět nebo žádat spolujezdce. Pomáhaly mi i při kličkování mezi auty na sídlišti, kam jsem s Actrosem zajel.

Kamerový systém MirrorCam zvyšuje bezpečnost a pomáhá při manévrování (FOTO: autor)

Klasické budíky

Testovaný vůz neměl novou digitální přístrojovou desku se dvěma displeji, ale klasickou analogovou (Classic ckckpit). Největší displej na přístrojové desce tak patřil monitoru od popelářské nástavby FAUN. Nechyběla zde ale automatická parkovací brzda. Actros převzal z Econicu celý hnací řetězec, včetně šestistupňového planetového automatu Allison. Ten se k popelářskému vozu, který ve městě jezdí stylem brzda-plyn, ideálně hodí. Planetový měnič usnadňuje rozjezdy i jemné manévrování, kterého si na sídlištích mezi zaparkovanými auty řidič užije dost a dost. Vhod přijde i krátký rozvor 4200 mm, resp. celková délka 8345 mm a také krátký zadní převis.

I nový Actros může mít klasickou přístrojovou desku s analogovými budíky (FOTO: autor)

Rotační stlačování

Testovaný Actros měl totiž u nás ne příliš běžnou popelářskou nástavbu. Místo častějšího lineárního lisu se jedná o rotační typ FAUN Rotopress 516, který pojme až 16 m3 odpadu o celkové hmotnosti cca 6t. Nástavba Rotopress pracuje na principu rotačního stlačování odpadu pomocí otáčení bubnu, do kterého se odpad sype zadním koncem nástavby přes vyklápěč sběrných nádob Zoeller 301, a šroubovicí uvnitř bubnu se odpad přemísťuje do přední části nástavby. Výhodou této nástavby je možnost přepravy prakticky jakéhokoliv druhu domovního odpadu, třeba i sypkého. Dalšími přednostmi jsou vysoká odolnost a dlouhá životnost, lepší manévrovací schopnosti vozidla dané kratším zadním převisem nástavby a dobré rozložení hmotnosti díky plnění bubnu postupně zepředu. K nevýhodám této konstrukce patří vyšší cena a hmotnost. Přesto už má tento konkrétní vůz svého majitele, a to Pražské služby.

Odpad se lisuje pomocí šroubovice na bubnu (FOTO: autor)
VozidloMercedes-Benz Actros 1830L 4×2 NGT
MotorŘ6/plynový
Zdvihový objem7,7 l
Max. výkon222 kW (302 k)
Max. točivý moment1200 Nm
PřevodovkaA6 (Allison 3200 P)
Stálý převod tandemové nápravy4,333
Nástavbanástavba na svoz odpadu FAUN Rotopress 516 a univerzální vyklápěč Zoeller 301
Vnější rozměry8345 x 2200 x 3648 mm
Rozvor4200 mm
Palivová nádrž580 l (CNG)

Přečtěte si také

Back to top button