Ineos Grenadier – To nejlepší ze staré školy
Ineos Grenadier – To nejlepší ze staré školy. Buďme upřímní. Segment opravdu drsných off-road automobilů s rámem skončil a většina výrobců udělala ze slavných jmen jen další SUV do měst. Nová značka na automobilovém trhu s názvem Ineos chce tento trend zvrátit a postavila opravdu nekompromisní terénní automobil Grenadier, který je vlastně dokonalý.
Ineos Group je britský nadnárodní konglomerát s bohatou historií. Od roku 2021 je čtvrtou největší chemickou společností na světě, které se úspěšně angažuje i v jiných oblastech. Zakladatel společnosti sir Jim Ratcliffe se rozhodl vytvořit i dokonalý terénní automobil a po pravdě, povedlo se mu to! Ineos Grenadier nelze v dnešní době ekologických restrikcí pochopit, musí se zkusit a zjistit, jaký skutečně je. Mimochodem, za výrobou stojí i společnost Magna Steyr – ano, ta, co vyrábí perfektní Mercedesy třídy G.
Design už jsme někde viděli
Designéři vycházeli z celkem rozumné koncepce, která připomíná původní Land Rover Defender. Grenadier čerpá inspiraci z jeho verze s dlouhým rozvorem, jen je ve všem lepší. Celkový tvar vozidla je naprosto nezaměnitelný a jedinečný. Po pravdě, kde dnes uvidíte moderní auto, které je plné praktických hran a úchytů? Už od začátku je Grenadier promyšlený do posledního detailu. Vzhledu dominuje vysoká světlá výška, pevnostní nárazníky, kulatá světla nebo rezervní kolo. Zde se hraje na striktní praktičnost, a v terénu tak přesně víte, kde máte přední a zadní část.
Dnes se vyrábí model s dlouhým rozvorem a pick-up Quartermaster, ale díky neskutečné variabilitě se do budoucna otevírají velké možnosti individualizace. Grenadier zkrátka není obyčejné auto, je to vlastně systém, který si můžete postavit dle svých přání. Nechybí například různé exteriérové držáky pro doplňkové příslušenství a mnoho dalšího. Vůz si můžete celkem slušně personalizovat a rozhodně ho jen tak nerozbijete.
Opravdu bytelný interiér
Zkoušeli jsme utility verzi N1 s přepážkou v zavazadlovém prostoru a Grenadier je asi jediné auto, kde tato přepážka nevydává žádné nepříjemné zvuky. Celkově z interiéru neslyšíte žádné vrzání a krásná je inspirace letectvím. Na měkčené plasty se sice nehraje, ale interiér je ergonomicky zajímavý, opravdu bytelný, a v podlaze jsou dokonce i odtoky vody. Moderně vypadá i páčka automatické převodovky původem ze starších generací BMW. Hned vedle této páčky se nachází klasická páka ovládání redukční převodovky a uzávěrky středového diferenciálu. Naprosto funkční se ukázal být také vlastní infotainment Pathfinder, zobrazený na displeji s úhlopříčkou 12,3 palce, který by mohl mít snad jen o něco lepší jas. Při velmi slunečném počasí na něj není zas až tak dobře vidět. Dvouramenný volant disponuje dvěma klaksony – jeden je klasicky hutný, druhý méně silný a s nápisem „Beep“ a obrázkem cyklisty.
Osvědčené šestiválce
V současnosti jsou na výběr dva šestiválcové motory původem od BMW. Vznětový s výkonem 183 kW (246 koní) a zážehový s 210 kW (286 koní). Oba motory plní normu Euro 6 a jsou kombinované s osmistupňovou automatickou převodovkou ZF. Vše funguje na výbornou, a ani takto těžkému vozidlu nechybí dostatek výkonu. U benzinové verze je třeba počítat s vyšší spotřebou, v testu jsme jezdili v průměru za 13 l na 100 km. Standardní pohon je permanentní 4WD v poměru 2,5:1. Bytelný podvozek je postaven na rámové konstrukci s tuhými nápravami Carraro vpředu i vzadu. Na konstrukci Grenadieru se vzalo to nejlepší. Všechny díly jsou ověřené drsným provozem a opravdu dost dimenzované na to nejtěžší používání v náročném terénu.
Z mého pohledu je momentálně Ineos Grenadier nejlepší off-road na světě. Dlouho jsem netestoval pocitově tak bytelné a poctivě udělané terénní vozidlo. Kdo si ho chce zkusit, ať se hlásí u společnosti Dajbych 4×4 v Plzni. Grenadier totiž umí opravdu překvapit a nadchnout!
Technická data:
Ineos Grenadier
Motor: Ř6/zážehový, přeplňovaný
Zdvihový objem: 2998 cm3
Max. výkon: 210 kW (286 k)/4750 min–1
Max. točivý moment: 450 Nm/1750–4000 min–1
Maximální rychlost: 160 km/h
Zrychlení 0–100 km/h: 8,6 s
Převodovka: A8
Kombinovaná spotřeba: 12,9–15,3 l/100 km
Spotřeba v testu: 13 l/100 km
Pohotovostní hmotnost: 2665 kg
Objem zavazadlového prostoru: 1152/2035 l
Rozměry d × š × v: 4856 × 1930 × 2036 mm
Rozvor: 2922 mm
Základní cena test. vozu: 1 738 718 Kč s DPH