První Ineos Grenadier pro Horskou službu
První Ineos Grenadier pro Horskou službu. Každoroční obměna části vozového parku na začátku zimní sezony letos přinesla novinku – do služby se hlásí nová značka terénních záchranářských vozů INEOS Grenadier.
Off-road centrum Dajbych 4×4 dodává vozy Horské službě už od roku 2005. První předaný vůz nové britské značky INEOS Grenadier navazuje a částečně nahrazuje předešlá vozidla Toyota Land Cruiser 76 a 78 a Land Rover Defender. Na sezonu 2024/5 ho v rámci pravidelné obměny vozového parku získali do oblasti Šumava, na služebnu Železná Ruda – Špičák.
Historie terénních vozů na horách
Když se v roce 1992 zakoupily pro Horskou službu první terénní vozy, tehdy to byl Nissan Patrol GR, začala nová éra poskytování pomoci v horách. Blíže a rychleji k lidem, kteří se dostali do problémů, jednodušeji v terénu při tyčovém značení a další výhody. Nissany dosloužily a volba padla na Land Rover Defender. Vůz prověřený desetiletími provozu snad na všech kontinentech se stal na léta ikonou Horské služby.
Kromě Defenderu se na českém trhu díky Dajbych 4×4 etablovala také Toyota Land Cruiser 70, která poskytovala pro úpravy a činnost u HS obdobné možnosti. V některých oblastech je právě tato vozidla nahradila a s koncem výroby původního modelu Defender se stala jedinou možností. I díky jejich robustnosti, spolehlivosti a terénním schopnostem. Na tyto vlastnosti navazuje Ineos Grenadier a začíná tak psát novou moderní kapitolu fleetu horských záchranářů.
Grenadier, budoucnost terénních vozů
Grenadier je vozidlo jako stvořené pro složky, které se potřebují pohybovat v náročném terénu a svou filozofií ideální pro přestavby. Navíc je to moderní vůz, který splňuje požadavky současných předpisů i nároků na komfort a pohodlí. Grenadier už najdete ve službě jiné složky IZS – Vodní záchranné služby.
Co se týče technických parametrů, Grenadier nebylo třeba měnit. Permanentní čtyřkolka, tuhé nápravy, redukce, uzávěrky diferenciálů, silné motory nadstandardní světlá výška a úhly. Navíc benefit automatické převodovky ZF. Přidali jsme tak prakticky pouze naviják Warn s přístupnou montážní sadou a dlouhým syntetickým lanem. Plus další vyprošťovací příslušenství ARB jako nafukovací vak nebo vyprošťovací taška.
Záchranářům na míru
Přestavba se tak týkala hlavně interiéru, kde bylo třeba zapracovat na prostoru pro „ferno“, tedy nosítka pro převoz pacientů. Zodolněná podlaha, systém uchycení i třetí sedadlo umožní variabilitu a praktickou využitelnost vnitřního prostoru s mnoha úchytnými prvky pro zdravotnickou výbavu.
V interiéru bylo třeba nejen instalovat vhodné osvětlení, ale i zásuvky a konektory a ovládání různých prvků například vysílačky a VRZ. Zde přišel na řadu 3D tisk a tak je vše záchranářům při ruce, aniž by byl narušen vzhled vozu.
Další instalace jsou i zvenčí vozidla. Kromě výstražných majáků a pracovních světel je zde například zásuvka na dobíjení vozu, aby byl kdykoliv v plné pohotovosti pro zásah.
Nápady ze zkušeností i umělá inteligence
Úprav je celá řada a myslelo se i na nejmenší detaily. Jednak offroad centrum Dajbych 4×4 má s vozy pro nejen pro Horské záchranáře letité zkušenosti, jednak během přestavby byly technické záležitosti průběžně konzultovány s budoucími uživateli. Právě zdánlivé drobnosti totiž často přispějí ke spokojenosti při každodenním používání vozu. Jako příklad lze uvést:
- dvě lehce přístupné pojistkové skříně s detailními popisy
- žebřík na střechu se speciální protiskluzovou ochranou
- ergonomické umístění vysílačky pomocí 3D tisku.
Zajímavostí je vytvoření AI technického asistenta, který díky umělé inteligenci usnadní používání systémů nebo řešení problémových technických situací. Za volantem se totiž střídají záchranáři s různou úrovní zkušeností.
Důležité jsou i zkušenosti s jízdou v terénu. Právě Horská služba Šumava využila v minulém roce off-road školení od Dajbych 4×4 pro lepší zvládání složitých situací a šetření techniky pro efektivnější provoz vozového parku.
Provedené úpravy
Off-road úpravy probíhali v plzeňských dílnách Dajbych 4×4, zdravotnickou vestavbu měla na starost moravská společnost Fosan.
- Naviják Warn se syntetickým lanem
- Zimních pneu s protiskluzovými hroty
- Pochozí střešní nosič s rolnou a uzamykatelným střešním boxem
- Zodolněná podlaha s kotvícími lištami a sedadlem v druhé řadě
- Variabilní uchycení transportního prostředku
- LED osvětlení interiéru
- Ochranné mříže oken opatřené kotvícími prvky a přihrádkami
- Nezávislé teplovodní topení s možností dálkového ovládání
- LED světelná rampa a pracovní světla dokola vozu
- Nástřik podvozku a dutin ochranným antikorozním voskem
- Formátování baterií s externí zástrčkou a předehřev olejové části motoru
- Zásuvky na odnímatelné majáky zvenčí vozidla, externí zásuvky 12 V/220 V
- Externí kompresor
- Zábleskové majáky a světla LED
- Výstražné zvukové a rozhlasové zařízení s reproduktorem a mikrofonem
- Vozidlová radiostanice
- Celopolep fólií podle grafického manuálu HS
- Aretace otevřených zadních dveří vozu
- Omyvatelné potahy sedadel
- Sada vyprošťovacích prostředků
Více o přestavbách terénních vozů: www.dajbych4x4.cz/reference-prestaveb-vozidel