Testy osobních vozů

Škoda Octavia Scout: čestné skautské

Škoda Octavia Combi v outdoorovém outfitu Scout s nejsilnějším naftovým motorem o výkonu 200 koní je zárukou na spokojenost. Jenom cena atakující s plnou výbavou milion korun už se mi za to zdá dost vysoká.  

Scout sice tvoří v celkových prodejích modelu Octavia jednociferný tržní podíl, přesto výrobci přináší slušný zisk, protože se nabízí obvykle jen s nejsilnějšími motory, s pohonem 4×4 (na některé trhy je i 4×2) a bohatou výbavou. Základní cena modelu startuje na 730 000 Kč bez daně, s motorem 2.0 TDI/147 kW stojí od 770 000 Kč a díky maximální výbavě, kterou Škodovka novináře hýčká, poslala cenu vozu k téměř 950 000 Kč bez daně. To je ale jediné velké minus tohoto vozu.

Scout má specificiký přední nárazník (FOTO: autor)

Třetí generace

Verze Scout obohatila nabídku Octavie u druhé generace v roce 2007 a cekem se ji prodalo 53 627. Trojka na tom byla ještě o něco lépe s celkovými 55 535 prodanými vozy a čtyřka má rozhodně šanci to ještě vylepšit. Podobně jako předchůdci se Scout vyrábí výhradně ve verzi Combi a je vyzdoben vkusným terénním bodykitem zahrnující specifický přední a zadní nárazník se stříbrným dekorem, tmavé plastové lišty prahů a lemy blatníků nebo stříbrná zrcátka.

Do terénu? Umí, ale raději na silnici

Scout má o 15 mm zvýšenou světlou výšku (161 mm), a to i v kombinaci s adaptivním podvozkem DCC, který si lze objednat. Přední nájezdový úhel je 15,8°, zadní 13,9° a přechodový 13,1 až 19,7° podle zatížení vozu. Pohon všech kol zajišťuje 6. generace automaticky ovládané lamelové spojky, která je o 0,8 kg lehčí, díky integrované řídicí jednotce a novému elektrickému čerpadlu i chytřejší a uvnitř má náplň s nízkoviskózním olejem snižujícím vnitřní tření.

Scout má v nastavení jízdních režimů opět mód Offroad, s nímž má plynový pedál pomalejší chod, převodovka nechá motor víc točit a jsou i vypnuté asistenční systémy. A přestože toho umí Scout mimo zpevněné silnice docela dost, komu by se chtělo riskovat nějaký ten škrábanec na krásném modrém laku.

Na silnici je ale Scout opravdový král. I s velkými 19“ koly se umí díky adaptivním tlumičům v režimu Comfort báječně pohupovat, naopak ve Sportu patřičně ztuhnout. I když má naftový motor pořádnou sílu a elán zrychlovat, Scout vysloveně nevolá po nějakém závodění v zatáčkách. Ale rychlý být umí.

Světlá výška Scoutu je 161 mm, o 15 mm víc než u běžné Octavie Combi (FOTO: autor)

Silný a úsporný

Vrcholný naftový motor 2.0 TDI poslední generace nabízí výkon 147 kW (200 k) a maximální točivý moment 400 Nm. K dispozici je výhradně se sedmistupňovým automatem DSG, se kterým si náramně rozumí. Přestože Scout v plné výbavě váží 1,7 tuny, jezdí jako z praku. Motor už není tak mdlý jako ve své předchozí generaci, přesvědčivě táhne ve všech pásmech. Hlavně ale umí být příjemně úsporný, tedy když to po něm chcete. To umí jezdit i za předpisových 5,1 l/100 km. Obvyklý průměr se ale pohybuje mezi 5,5 a 6 l.

200koňová nafat umí jezdit v průměru za 5,5 l/100 km (FOTO: autor)

Asistence na úrovni

S novým Scoutem se od Octavií dostaly i nové asistenční systémy, Drive Assist spojující v sobě Lane Departure System s prediktivním tempomatem, který umí upravovat rychlost podle dat z navigace (zpomalí před kruhovým objezdem) a v koloně umožňuje autonomní jízdu. Navíc díky kapacitnímu volantu už s ním není třeba točit, jenom na něm mít alespoň jednu ruku. Blind Spot Assist je rozšířen o Side Assist, který umí rozpoznat překážku dozadu do vzdálenosti až 70 m. Front Assist má navíc funkci Turn Assist, která při odbočování zamezí tomu, aby došlo s kolizí s protijedoucím vozem.

Octavia nabízí prakticky veškeré dnes dostupné asistenční systémy včetně head-up displeje (FOTO: autor)
VozidloŠkoda Octavia 2.0 TDI Scout
Motor:Ř4/vznětový přeplňovaný
Zdvihový objem:1968 cm3
Max. výkon:147 kW (200 k)/3600-4100 min-1
Max. točivý moment:400 Nm/1750-3500 min-1
Maximální rychlost:230 km/h
Zrychlení 0-100 km/h:6,8 s
Převodovka:7A
Kombinovaná spotřeba:5,1 l/100 km
Komb. spotřeba v testu:5,5 l/100 km
Emise CO2:135 g/km
Objem zavaz. prostoru:640/1700 l
Pohotovostní hmotnost:1701 kg
Celková hmotnost:2195 kg
Rozměry d/š/v:4703 x 1829 x 1487 mm
Rozvor:2680 mm
Základní cena test. vozu (bez DPH):769 327 Kč

Back to top button