Škoda Octavia Scout: čestné skautské
Škoda Octavia Combi v outdoorovém outfitu Scout s nejsilnějším naftovým motorem o výkonu 200 koní je zárukou na spokojenost. Jenom cena atakující s plnou výbavou milion korun už se mi za to zdá dost vysoká.
Scout sice tvoří v celkových prodejích modelu Octavia jednociferný tržní podíl, přesto výrobci přináší slušný zisk, protože se nabízí obvykle jen s nejsilnějšími motory, s pohonem 4×4 (na některé trhy je i 4×2) a bohatou výbavou. Základní cena modelu startuje na 730 000 Kč bez daně, s motorem 2.0 TDI/147 kW stojí od 770 000 Kč a díky maximální výbavě, kterou Škodovka novináře hýčká, poslala cenu vozu k téměř 950 000 Kč bez daně. To je ale jediné velké minus tohoto vozu.

Třetí generace
Verze Scout obohatila nabídku Octavie u druhé generace v roce 2007 a cekem se ji prodalo 53 627. Trojka na tom byla ještě o něco lépe s celkovými 55 535 prodanými vozy a čtyřka má rozhodně šanci to ještě vylepšit. Podobně jako předchůdci se Scout vyrábí výhradně ve verzi Combi a je vyzdoben vkusným terénním bodykitem zahrnující specifický přední a zadní nárazník se stříbrným dekorem, tmavé plastové lišty prahů a lemy blatníků nebo stříbrná zrcátka.
Do terénu? Umí, ale raději na silnici
Scout má o 15 mm zvýšenou světlou výšku (161 mm), a to i v kombinaci s adaptivním podvozkem DCC, který si lze objednat. Přední nájezdový úhel je 15,8°, zadní 13,9° a přechodový 13,1 až 19,7° podle zatížení vozu. Pohon všech kol zajišťuje 6. generace automaticky ovládané lamelové spojky, která je o 0,8 kg lehčí, díky integrované řídicí jednotce a novému elektrickému čerpadlu i chytřejší a uvnitř má náplň s nízkoviskózním olejem snižujícím vnitřní tření.
Scout má v nastavení jízdních režimů opět mód Offroad, s nímž má plynový pedál pomalejší chod, převodovka nechá motor víc točit a jsou i vypnuté asistenční systémy. A přestože toho umí Scout mimo zpevněné silnice docela dost, komu by se chtělo riskovat nějaký ten škrábanec na krásném modrém laku.
Na silnici je ale Scout opravdový král. I s velkými 19“ koly se umí díky adaptivním tlumičům v režimu Comfort báječně pohupovat, naopak ve Sportu patřičně ztuhnout. I když má naftový motor pořádnou sílu a elán zrychlovat, Scout vysloveně nevolá po nějakém závodění v zatáčkách. Ale rychlý být umí.

Silný a úsporný
Vrcholný naftový motor 2.0 TDI poslední generace nabízí výkon 147 kW (200 k) a maximální točivý moment 400 Nm. K dispozici je výhradně se sedmistupňovým automatem DSG, se kterým si náramně rozumí. Přestože Scout v plné výbavě váží 1,7 tuny, jezdí jako z praku. Motor už není tak mdlý jako ve své předchozí generaci, přesvědčivě táhne ve všech pásmech. Hlavně ale umí být příjemně úsporný, tedy když to po něm chcete. To umí jezdit i za předpisových 5,1 l/100 km. Obvyklý průměr se ale pohybuje mezi 5,5 a 6 l.

Asistence na úrovni
S novým Scoutem se od Octavií dostaly i nové asistenční systémy, Drive Assist spojující v sobě Lane Departure System s prediktivním tempomatem, který umí upravovat rychlost podle dat z navigace (zpomalí před kruhovým objezdem) a v koloně umožňuje autonomní jízdu. Navíc díky kapacitnímu volantu už s ním není třeba točit, jenom na něm mít alespoň jednu ruku. Blind Spot Assist je rozšířen o Side Assist, který umí rozpoznat překážku dozadu do vzdálenosti až 70 m. Front Assist má navíc funkci Turn Assist, která při odbočování zamezí tomu, aby došlo s kolizí s protijedoucím vozem.

Vozidlo | Škoda Octavia 2.0 TDI Scout |
Motor: | Ř4/vznětový přeplňovaný |
Zdvihový objem: | 1968 cm3 |
Max. výkon: | 147 kW (200 k)/3600-4100 min-1 |
Max. točivý moment: | 400 Nm/1750-3500 min-1 |
Maximální rychlost: | 230 km/h |
Zrychlení 0-100 km/h: | 6,8 s |
Převodovka: | 7A |
Kombinovaná spotřeba: | 5,1 l/100 km |
Komb. spotřeba v testu: | 5,5 l/100 km |
Emise CO2: | 135 g/km |
Objem zavaz. prostoru: | 640/1700 l |
Pohotovostní hmotnost: | 1701 kg |
Celková hmotnost: | 2195 kg |
Rozměry d/š/v: | 4703 x 1829 x 1487 mm |
Rozvor: | 2680 mm |
Základní cena test. vozu (bez DPH): | 769 327 Kč |
Model Scout se poprvé objevil u drhué generace Octavie v roce 2007 Opěradla zadních sedadel se dají sklápět z kufru Chlouba Octavie v podobě 640 l Příplatková sedadla jsou naprosto bezchybná Vzadu je v podélném směru dostatek místa Head-up displej je užitečný pomocník Sedmistupňový automat je v ceně Octavii zdobí provtřídní zpracování Scout má vkusné plastové doplňky Pohon všech kol obstarává automatická lamelová spojka Scout může za příplatek obouvat 19″ kola Cena Scoutu začíná na nemalých 728 000 Kč bez daně