Škoda Octavia Scout: čestné skautské
Škoda Octavia Combi v outdoorovém outfitu Scout s nejsilnějším naftovým motorem o výkonu 200 koní je zárukou na spokojenost. Jenom cena atakující s plnou výbavou milion korun už se mi za to zdá dost vysoká.
Scout sice tvoří v celkových prodejích modelu Octavia jednociferný tržní podíl, přesto výrobci přináší slušný zisk, protože se nabízí obvykle jen s nejsilnějšími motory, s pohonem 4×4 (na některé trhy je i 4×2) a bohatou výbavou. Základní cena modelu startuje na 730 000 Kč bez daně, s motorem 2.0 TDI/147 kW stojí od 770 000 Kč a díky maximální výbavě, kterou Škodovka novináře hýčká, poslala cenu vozu k téměř 950 000 Kč bez daně. To je ale jediné velké minus tohoto vozu.
Třetí generace
Verze Scout obohatila nabídku Octavie u druhé generace v roce 2007 a cekem se ji prodalo 53 627. Trojka na tom byla ještě o něco lépe s celkovými 55 535 prodanými vozy a čtyřka má rozhodně šanci to ještě vylepšit. Podobně jako předchůdci se Scout vyrábí výhradně ve verzi Combi a je vyzdoben vkusným terénním bodykitem zahrnující specifický přední a zadní nárazník se stříbrným dekorem, tmavé plastové lišty prahů a lemy blatníků nebo stříbrná zrcátka.
Do terénu? Umí, ale raději na silnici
Scout má o 15 mm zvýšenou světlou výšku (161 mm), a to i v kombinaci s adaptivním podvozkem DCC, který si lze objednat. Přední nájezdový úhel je 15,8°, zadní 13,9° a přechodový 13,1 až 19,7° podle zatížení vozu. Pohon všech kol zajišťuje 6. generace automaticky ovládané lamelové spojky, která je o 0,8 kg lehčí, díky integrované řídicí jednotce a novému elektrickému čerpadlu i chytřejší a uvnitř má náplň s nízkoviskózním olejem snižujícím vnitřní tření.
Scout má v nastavení jízdních režimů opět mód Offroad, s nímž má plynový pedál pomalejší chod, převodovka nechá motor víc točit a jsou i vypnuté asistenční systémy. A přestože toho umí Scout mimo zpevněné silnice docela dost, komu by se chtělo riskovat nějaký ten škrábanec na krásném modrém laku.
Na silnici je ale Scout opravdový král. I s velkými 19“ koly se umí díky adaptivním tlumičům v režimu Comfort báječně pohupovat, naopak ve Sportu patřičně ztuhnout. I když má naftový motor pořádnou sílu a elán zrychlovat, Scout vysloveně nevolá po nějakém závodění v zatáčkách. Ale rychlý být umí.
Silný a úsporný
Vrcholný naftový motor 2.0 TDI poslední generace nabízí výkon 147 kW (200 k) a maximální točivý moment 400 Nm. K dispozici je výhradně se sedmistupňovým automatem DSG, se kterým si náramně rozumí. Přestože Scout v plné výbavě váží 1,7 tuny, jezdí jako z praku. Motor už není tak mdlý jako ve své předchozí generaci, přesvědčivě táhne ve všech pásmech. Hlavně ale umí být příjemně úsporný, tedy když to po něm chcete. To umí jezdit i za předpisových 5,1 l/100 km. Obvyklý průměr se ale pohybuje mezi 5,5 a 6 l.
Asistence na úrovni
S novým Scoutem se od Octavií dostaly i nové asistenční systémy, Drive Assist spojující v sobě Lane Departure System s prediktivním tempomatem, který umí upravovat rychlost podle dat z navigace (zpomalí před kruhovým objezdem) a v koloně umožňuje autonomní jízdu. Navíc díky kapacitnímu volantu už s ním není třeba točit, jenom na něm mít alespoň jednu ruku. Blind Spot Assist je rozšířen o Side Assist, který umí rozpoznat překážku dozadu do vzdálenosti až 70 m. Front Assist má navíc funkci Turn Assist, která při odbočování zamezí tomu, aby došlo s kolizí s protijedoucím vozem.
Vozidlo | Škoda Octavia 2.0 TDI Scout |
Motor: | Ř4/vznětový přeplňovaný |
Zdvihový objem: | 1968 cm3 |
Max. výkon: | 147 kW (200 k)/3600-4100 min-1 |
Max. točivý moment: | 400 Nm/1750-3500 min-1 |
Maximální rychlost: | 230 km/h |
Zrychlení 0-100 km/h: | 6,8 s |
Převodovka: | 7A |
Kombinovaná spotřeba: | 5,1 l/100 km |
Komb. spotřeba v testu: | 5,5 l/100 km |
Emise CO2: | 135 g/km |
Objem zavaz. prostoru: | 640/1700 l |
Pohotovostní hmotnost: | 1701 kg |
Celková hmotnost: | 2195 kg |
Rozměry d/š/v: | 4703 x 1829 x 1487 mm |
Rozvor: | 2680 mm |
Základní cena test. vozu (bez DPH): | 769 327 Kč |