Zprávy

Ferodo u nás začal prodávat ekologické destičky

Také se ptáte, co mají společného brzdové destičky a ekologie? Hodně. Po azbestu totiž začne být v brzdových destičkách nežádoucí i měď. Ferodo je první výrobce, který takové destičky produkuje. Jmenují se Eco-Friction a vyrábějí se v České republice.

Na úvod si dejme trochu osvěty. Měď se ve směsi na brzdové destičky používá kvůli své schopnosti odvádět teplo, což je pro brzdové destičky životně důležité. Tento materiál však představuje nebezpečí pro povrchové vody, proto v amerických státech Washington a Kalifornie (kde jinde) přijali normu, podle níž nesmějí od roku 2021 obsahovat destičky víc než 5 % mědi, o čtyři roky později dokonce jen 0,5 %. Dá se ale očekávat, že toto nařízení ze z USA určitě dostane i do Evropy, kde je ekologie také velmi důležitá. „Je to podobný převrat, jako když se zakázal používat azbest,“ vysvětluje František Kepka, technický manažer společnosti Ferodo. Měď spolu se zinkem musely nahradit jiné materiály. Jaké to jsou, nám zástupci společnosti z pochopitelných důvodů neprozradili. „Zatímco dříve bylo v materiálu pro destičky asi sedm prvků, dnes jich tam je víc než dvacet pět,“ říká František Kepka.
 
Společnost Ferodo, patřící do koncernu Federal-Mogul Motorparts, proto s velkým předstihem před zahájením platnosti této normy přišla s novou řadou prémiových brzdových destiček nazvaných Eco-Friction, které neobsahují skoro žádnou měď. Jejich vývoj trval pět let a bylo vyzkoušeno na 150 různých materiálů. Ferodo tyto destičky dodává od roku 2014 do prvovýroby pro nový Mercedes-Benz třídy C a také pro nové Audi A4. Letos je ale nabídl i do sítě aftermarket, kde postupně nahradí dřívější typ Premier. Co je určitě zajímavé, přestože mají nové destičky až o 20 % delší životnost a mnohem vyšší brzdný výkon, který potvrdily i nezávislé testy, jejich cena zůstává na úrovni řady Premier.
 
Zastavme se ještě u těch testů. Ty probíhaly pod dohledem nezávislé zkušebny MIRA, zkoušky probíhaly na čtyřech vozech VW Golf, Renault Captur, Fiat Ducato a Peugeot Boxer a destičky Eco-Friction se porovnávaly se čtyřmi prémiovými konkurenty. Brzdilo se z rychlosti 100 a 115 km/h, a to celkem šestkrát. Až si budete prohlížet výsledky (najdete je ve fotogalerii), asi vás zarazí obrovské rozdíly. Například v případě VW Golfu byla brzdná dráha s destičkami Ferrodo z rychlosti 100 km/h o 7,7 m kratší než u nejlepšího konkurenta. Z rychlosti 115 km/h dokonce o 16,7 m. Také se vám to zdá jako nějaký nesmysl? Nám se ta čísla také zdála příliš velká. Jenže jak nám prozradil Vladimír Drahoš, country manažer pro Českou republiku, nepomáhal systém ABS a byly odpojený zadní brzdy.
 
Jedním ze závodů, kde se brzdové destičky Ferodo Eco-Friction vyrábějí, je i česká továrna v Kostelci nad Orlicí, která ročně vyprodukuje téměř 30 milionů brzdových destiček.
 

Přečtěte si také

Back to top button