Letecká doprava

Boeing 737 Max opět může vzlétnout na evropské nebe

Agentura Evropské unie pro bezpečnost letectví EASA dala zelenou návratu letadel Boeing 737 MAX do provozu. Po dvou leteckých neštěstích měly vystavenou stopku na 22 měsíců.

Uzemněné Boeingy 737 Max dostaly od Evropské agentury pro bezpečnost letectví povolení pro vzlet nad evropským územím. Stalo se tak po téměř dvouletém zákazů letů těchto strojů, které následovalo v březnu 2019 po dvou tragických nehodách způsobených systémem řízení.

Přečtěte si také

„Dosáhli jsme důležitého mezníku na dlouhé cestě. Po důkladných analýzách jsme dospěli k závěru, že 737 MAX může opět bezpečně létat. Hodnocení proběhlo zcela nezávisle na Boeingu a americkém úřadu civilního letectví,“ řekl šéf EASA Patrick Ky. 

Na konci loňského roku získal 737 Max povolení k provozu v USA nebo Brazílii, letos v lednu pak v Kanadě. To je samozřejmě dobrý zpráva i pro tuzemského dopravce Smartwings, který vlastní sedm letounů 737 Max 8 a další se chystá převzít. Jak uvedl server zdopravy.cz, první letadlo má být nasazeno již v únoru na Mallorku.

Boeing 737 Max
737 Max ve službách Smartwings (FOTO: Boeing)

Než stroje vzlétnou s pasažéry, musejí pochopitelně projít ověřovacími lety. „Zprovoznění každého letadla zahrnuje proškolení pilotů, aktualizaci software a hardware a další činnosti dle požadavků EASA. Předepsaným výcvikem na simulátorech projdou postupně všichni piloti Smartwings,“ vysvětluje Vladimíra Dufková, tisková mluvčí Smartiwngs. Půjde o více než 400 pilotů, návrat jednoho letadla zabere zhruba tři týdny.

Rekordní ztráta pro Boeing

Pro Boeing byl rok 2020 hospodářsky nejhorší v historii, protože prodělal 11,9 miliardy dolarů, v přepočtu téměř 256 miliard korun. A to nejen kvůli krizi s letouny 737 Max a pandemií, ale také kvůli jednorázovému účetnímu odpisu 6,5 miliard za vývoj stroje 777X. Jeho uvedení na trh se i kvůli krizi v oblasti dálkových letů odkládá až na rok 2023.

Boeing 777X (FOTO: Boeing)

Přečtěte si také

Back to top button