Emirates a GE Aviation připravují let se 100% podílem udržitelného letecké paliva s cílem snížit emise CO2
Společnosti Emirates a GE Aviation podepsaly memorandum o porozumění, v němž potvrdily společnou snahu o vývoj programu, ve kterém otestují využití 100% udržitelného leteckého paliva (SAF) na letadle Boeing 777-300ER společnosti Emirates poháněný motory GE90, a to do konce roku 2022.
V současné době je SAF schválený pro použití jako směs paliva Jet A nebo Jet A-1 s maximální koncentrací 50 %. GE Aviation usiluje o přijetí 100% využití SAF bez příměsi s konvenčním leteckým palivem. Testovací let Emirates a GE Aviation se 100% podílem SAF prokáže, jak širokotrupá komerční letadla mohou pomocí alternativního paliva efektivně a bez provozních obtíží snížit emise CO2.
Adel Al Redha, provozní ředitel Emirates, řekl: „Naše společnost usiluje o snížení emisí CO2 a podporujeme iniciativy, které nám k tomu pomohou. Již nyní se nám podařilo snížit spotřebu paliva a energie na různých úrovních provozu. Naše spolupráce s GE Aviation na zkušebním letu bude důležitým krokem k zajištění certifikace pro lety poháněny 100% SAF.“
„GE Aviation je odhodlána pokračovat v úsilí o snížení emisí CO2 v komerčním letectví, a to u strojů, které jsou již v provozu, ale i u nových, které se teprve vyrobí,“ řekl John S. Slattery, prezident a generální ředitel GE Aviation. „Spolupráce s Emirates je klíčová pro zavedení 100% využití SAF na globální úrovni s cílem snížit uhlíkovou stopu v letectví.“
Emirates dlouhodobě podporuje využití alternativního paliva v letectví, první let Emirates s příměsí SAF proběhl v roce 2017, letadlo startovalo z letiště Chicago O´Hare. První A380 poháněný SAF přiletěl do Dubaje v prosinci 2020. Lety s využitím SAF se uskutečnily také ze Stockholmu a Osla ve spolupráci s tamními iniciativami na podporu udržitelných paliv. Aerolinky jsou zároveň členem iniciativy Clean Skies for Tomorrow založené Světovým ekonomickým fórem.
Všechny motory GE Aviation jsou schopné provozu se schváleným palivem SAF, který byl vyroben z rostlinných olejů, řas, tuků, odpadních zbytků, alkoholu, cukru, zachyceného CO2 a dalších alternativních surovin. Tím, že se použije alternativní zdroj místo fosilních paliv, se sníží emise CO2 již během výroby.
GE Aviation se aktivně podílí na hodnocení a kvalifikaci SAF od roku 2007 a úzce spolupracuje s výrobci, regulačními orgány a provozovateli, aby zajistila široké využití SAF v letectví.