Motorismus

Společnost DAF představuje novou modelovou řadu Euro 6 XF

Nová vozidla s aerodynamickým designem jsou etalonem ve své třídě.

Společnost DAF na veletrhu nákladních vozidel IAA v Hannoveru představila svoji novou vlajkovou loď – Euro 6 XF. Výroba nového modelu XF započne na jaře 2013.
Charakteristické pro vozidla DAF byla vždy maximální efektivita dopravy. Díky tomu si DAF upevnil své vedoucí postavení v nízkých provozních nákladech a vysokém výkonu. Model Euro 6 DAF XF se vyznačuje zcela novým podvozkem, motorem Euro 6 PACCAR MX s nízkou spotřebou paliva, aerodynamickým tvarem kabiny a moderním prostorným interiérem.
 
„Zásadní investice společnosti DAF do nového modelu Euro 6 XF je odrazem našeho strategického plánu růstu, který je postaven na skvělém provozním výkonu,“ prohlásil Harrie Schippers, prezident společnosti DAF a viceprezident společnosti PACCAR. „Jedná se o nejkomplexnější konstrukční řešení a vývojový program za 84letou historii společnosti DAF. Nový model DAF XF doplňuje naše oceňované modely CF a LF.“
 
Nový model XF: Nejlepší nákladní vozidlo pro dopravce
  • Nové motory Euro 6 PACCAR MX-13
    • Navržená životnost 1,6 milionu kilometrů
    • Nízká spotřeba paliva na úrovni mimořádně hospodárného konceptu Euro 5 ATe
    • Maximální výkon: mohutný točivý moment 2 500 Nm již od nízkých otáček
  • Minimální nárůst pohotovostní hmotnosti vozidla pro dosažení maximálního užitečného zatížení  
  • Zcela nový podvozek
    • Nové uspořádání komponent na podvozku
    • Objem palivových nádrží až 1 500 litrů
  • Nízké provozní náklady
    • Servisní intervaly až 150 000 km
    • Mnoho nových řešení ATe, která zahrnují:
      • vynikající chlazení a optimalizované proudění vzduchu;
      • nová zadní náprava s novými stálými převody;
      • hodnocení jízdního stylu řidiče jako součást standardního vybavení u všech verzí.
 
Při vývoji nové generace motorů Euro 6 navázala společnost DAF na 12,9litrový motor PACCAR MX, který si v Evropě i v Severní Americe získal vynikající pověst pro svou spolehlivost, hospodárnost a vysoký výkon. Motor PACCAR MX-13 charakterizuje kombinace osvědčených moderních technologií a velkého množství technických inovací. Motory používají technologii přímého vysokotlakého vstřikování paliva Common Rail, turbodmychadlo s proměnlivou geometrií lopatek a systém recirkulace výfukových plynů (EGR). Pokročilý systém dodatečné úpravy výfukových plynů, jehož součástí je katalyzátor DeNOX a aktivní filtr pevných částic (Diesel Particulate Filter), byl navržen pro maximální efektivitu. Použití pasivní regenerace se během provozního cyklu motorů optimalizuje, což dále snižuje spotřebu paliva.  
 
Nový motor PACCAR MX-13 Euro 6 se dodává ve verzích o výkonu 300 kW/410 k, 340 kW/460 k nebo 375 kW/510 k, při vysokém točivém momentu od 2 000 do 2 500 Nm, dostupném v širokém rozsahu otáček motoru (1 000–1 425 min-1). Prioritou při vývoji nové poháněcí soustavy bylo udržení spotřeby paliva na stejně nízké úrovni jako u motoru Euro 5 ATe, aniž by byla snížena spolehlivost a životnost (minimální předpokládaná životnost motoru je 1,6 milionu kilometrů) a aniž by se zvýšily servisní náklady vozidla (servisní intervaly až 150 000 km).
 
Nízká pohotovostní hmotnost pro vysoké užitečné zatížení
Nová, lehčí zadní náprava, je určena pro celkovou hmotnost vozidla do 44 tun. Pro snížení hmotnosti je pro odpružení nápravy použita konstrukce Stabilink, která zastává funkci příčného stabilizátoru a zajišťuje vysokou úroveň stability a vynikající ovladatelnost. Ke snížení hmotnosti přispívá také nová montážní deska točny tahače a nové skříně pro uložení akumulátorů. Zcela nové je řízení ústrojí, které je uloženo na multifunkčním odlitku – převodka řízení tak nepotřebuje oddělený držák.
 
S cílem maximální efektivity se společnost DAF zaměřila na provedení co nejlepšího rozvržení zbrusu nového podvozku. Klasická 90litrová nádrž AdBlue (volitelně 140litrová) je umístěna pod kabinou, zatímco akumulátory mohou být umístěny uvnitř rámu v zadním převisu. Sloučení systému DeNOx a filtru pevných částic do společné jednotky umožnilo použít palivové nádrže o objemu až 1 500 litrů, zajišťující maximální akční rádius. Mezi další vylepšení patří nové zadní blatníky a nově řešený uzavírací spojovací příčník v zadní části rámu.  
 
Nový model XF:Pro řidiče to nejlepší
Nový model DAF XF přináší nejvyšší úroveň komfortu hned od chvíle, kdy vstoupíte do kabiny. Díky nízkému uložení motoru a systému chlazení zůstala podlaha kabiny prakticky ve stejné výšce jako u předchozích modelů. Díky tomu je zajištěn snadný přístup do kabiny a postačují k němu pouhé tři hliníkové schůdky. Nízká podlaha činí z kabiny XF Super Space Cab o celkovém prostoru větším než 12,6 m3 nejprostornější kabinu řidiče na trhu. Díky velké prosklené ploše je vynikající i rozhled z kabiny všemi směry.
 
  • Vyvinuto pro maximální pohodlí řidiče
    • Ideální pracovní prostředí s novými sedadly, novým volantem, zcela přepracovanou přístrojovou deskou s novým informačním displejem, novými přepínači a držáky nápojů
    • Bezkonkurenční prostor interiéru poskytující největší pohodlí ve své třídě
    • Ještě rozměrnější lůžka pro pohodlný spánek a maximální prostor pro odpočinek
  • Bezpečnost a pohodlí
    • Rozšířené zorné pole pro řidiče
    • Větší zrcátka
    • Stabilizační systém vozidla (VSC)
    • Vylepšený nouzový brzdový systém
    • Závěs kabiny absorbující energii nárazu
    • Vynikající jízdní vlastnosti a stabilita, přesné a lehké řízení díky novému zavěšení nápravy a kabiny řidiče
 
Interiér modelu XF zahrnuje spoustu významných vylepšení. Ještě větší stupeň pohodlí nabízí nová sedadla PACCAR s velkým rozsahem nastavení. Nové zavěšení pedálů zajišťuje nejen více prostoru v oblasti nohou, ale také podstatně zlepšuje citlivost ovládání pedálů.
Nový design se nevyhnul ani volantu a centrálnímu informačnímu panelu na palubní desce, který obsahuje nové funkční prvky a barevnou obrazovku. Čtení na velké obrazovce usnadňuje vysoké rozlišení obrazu. Číselníky nově navrženého přístrojového panelu mají atraktivní lemování z hliníkového dekoru. Manipulace s novými, přehledně umístěnými přepínači je nyní snazší díky jejich přeskupení dle funkce. Mezi další nové doplňky patří dva držáky nápojů integrované do střední části přístrojové desky, a vedle řidiče naleznete dokonce i odpadkový koš. Nové jsou také dveřní výplně. Dle přání zákazníka mohou být osazeny hliníkovými dekoračními elementy, které jsou použity i na přístrojové desce na straně spolujezdce. Prodloužením spodní matrace (s výškou 160 mm) na 2,20 metru posílila společnost DAF své čelní postavení na trhu, co se týče prostoru a komfortu pro spánek a odpočinek. Na zadní stěně kabiny se nachází také nový multifunkční panel s osvětlením a odkládacím prostorem.
 
Pohodlně a bezpečně
Součástí standardního vybavení je systém řízení stability vozidla (VSC), který pomáhá chránit před smykem a převrácením vozidla. Adaptivní tempomat (ACC) a varování před kolizí (FCW) jsou volitelné prvky, jakož i vylepšený nouzový brzdový systém. Na přístrojové desce se nachází zóny tlumící nárazy, které při srážce zabraňují poranění.
 
Také nové zavěšení kabiny, absorbující energii nárazu, je významným bezpečnostním prvkem, stejně jako zesílená kostra kabiny s předprogramovanými předními a zadními deformačními zónami.
 
Nový, atraktivní vnější vzhled
Nový vrcholný model společnosti DAF má elegantní vzhled díky novému designu  aerodynamického tvaru s atraktivní a oku lahodící kabinou. Čelní maska s moderními  prvky výrazně přispívá k optimalizaci proudění vzduchu, což zlepšuje aerodynamiku a chlazení motoru. Mezi další prvky exteriéru patří:   
•           Nový nárazník z pozinkované oceli
•           Zcela nová světla
o          Nové jednotky předních světel s osvětlením LED, které zaujímají čelní místo v kategorii nákladních vozidel
o          Světla pro denní svícení (LED) a světla s funkcí přisvěcování do zatáček
•           Nové blatníky, boční límce, mezinápravové spoilery a střešní spoiler
 
Nárazník je rovněž navržen tak, aby přispíval ke snadnému obtékání vzduchu kolem kabiny a k motoru pro jeho chlazení. Přirozeně je vyroben z pozinkované oceli, která snižuje jeho náchylnost k poškození.
 
Advanced Transport Efficiency (Zdokonalená efektivita dopravy)
Nový model XF přináší množství inoviací, které jsou plně v souladu s programem Advanced Transport Efficiency (ATe), jenž je zaměřen na snižování provozních nákladů a omezování vlivu dopravy na životní prostředí. Jde například o vylepšený chladicí systém s méně častým využitím větráku, nové stálé převody zadní nápravy nebo tempomat, který na původně nastavenou rychlost vozidla postupně zrychluje a nezvyšuje tak spotřebu paliva náhlým zrychlením.
 
Dalším výborným příkladem filozofie ATe je inovativní asistent vyhodnocování jízdního stylu řidiče (DPA). Centrální displej přístrojové desky řidiče detailně informuje o množství spotřebovaného paliva, hodnocení jízdy řidiče či využívání brzdného systému. Na informačním displeji se navíc zobrazují automatická oznámení, která napomáhají k ještě hospodárnějšímu stylu jízdy například tím, že řidiči doporučí přeřadit na jiný rychlostní stupeň. Systém DPA zobrazuje tipy, jak lze ušetřit palivo a provozní náklady zajištěním správného tlaku v pneumatikách nebo polohy spoileru.
 
Model DAF XF je jedním z prvních vozidel v kategorii nákladních vozidel, který (volitelně) nabízí technologii předních světel LED. Ta přináší ohromující světelný výkon, vyšší bezpečnost, jakož i dlouhou životnost a nižší spotřebu energie. Novinkou jsou také světla pro prosvěcování do zatáček, která svítí ve směru jízdy při otáčení a manévrování. Světla pro denní svícení (LED) zajišťují dodatečnou viditelnost v průběhu dne.
 
Dalším z klíčových prvků, na který byl kladen důraz při vývoji nového vozidla, je aerodynamika. Přibyly tak nové boční límce, nárazníky, blatníky i nový střešní spoiler kabiny XF Space Cab. Výšku střešního spoileru může řidič rychle a snadno nastavit. Zcela přepracovány byly blatníky a nárazníky, jakož i deflektory na obou předních rozích kabiny, které navádějí obtékající vzduch a chrání tak zrcátka a kliky dveří před znečištěním.
 
Nový model DAF Euro 6 XF je novým etalonem zejména v oblasti efektivity dopravy díky nové poháněcí soustavě, zcela novému podvozku, novému řešení interiéru a exteriéru kabiny. Tento model opět pozvedl komfort řidiče na novou úroveň, a to díky novému designu interiéru, prvotřídním jízdním vlastnostem, vypracované ergonomii ovládání a ještě vyššímu stupni bezpečnosti. Nový model DAF XF: nejlepší XF všech dob.
 
Společnost DAF Trucks N.V.
Pobočkaamerické společnosti PACCAR Inc, jednoho z největších světových výrobců těžkých nákladních vozidel–je předním výrobcem lehkých, středně těžkých a těžkých nákladních vozidel. V roce 2011 získala na trhu Evropské unie podíl 15,5 % v kategorii nad 15 tun. Společnost DAF vyrábí kompletní řadu tahačů a podvozků a dokáže nabídnout správné vozidlo pro každou přepravní aplikaci. Společnost DAF patří také ke špičce v poskytování dalších produktových služeb: řešení MultiSupport pro opravy a smlouvy o údržbě, finanční služby společnosti PACCAR Financial a prvotřídní servis dílů. Společnost DAF navíc vyvíjí a vyrábí součásti jako nápravy a motory pro výrobce autobusů a autokarů po celém světě. Společnost DAF Trucks N.V. má výrobní závody v Eindhovenu v Nizozemsku a ve Westerlo v Belgii a přes 1 000 prodejců a servisních míst v Evropě.
 
 

Přečtěte si také

Back to top button