Motorismus

Světová premiéra nové Škody Fabia: první informace a velká fotogalerie

Dvacet dva let od premiéry první generace a s více než 4,5 miliony prodanými kusy představila Škoda Auto v on-line premiéře z Prahy čtvrté vydání tohoto malého hatchbacku. Novinka narostla do všech směrů, je plně digitální, plná asistenčních systémů a bude i jako kombi.

Dvacet dva let od premiéry první generace a s více než 4,5 miliony prodanými kusy představila Škoda Auto v on-line premiéře z Prahy čtvrté vydání tohoto malého hatchbacku. Novinka narostla do všech směrů, je plně digitální, plná asistenčních systémů a bude i jako kombi.

Jako poslední z „malých“ koncernových trojčat se Fabia 4 konečně dočkala modulární platformy A0, kterou Škodováci využili na maximum a v duchu tradice „kus auta navíc“ postavili jeden z největších hatchbacků současnosti.

Poprvé přes 4 m

S výjimkou výšky karoserie, která je o 7 mm nižší (1460 mm), nová Fabie výrazně narostla. Délkou 4108 mm Fabia poprvé přerostla hranici čtyř metrů, což je proti předchůdci navíc o 11,1 cm. O skoro pět centimetrů se rozšířila (1780 mm) a o 9,4 cm na 2564 mm se protáhl rozvor. Z fotografií působí Fabia dynamičtějším dojmem. Ze současných modelů má její styl nejblíže Enyaqu iV, a to hlavně díky čelní masce. Ta ukrývá aktivní žaluzie zlepšující aerodynamiku (cx 0,28), která je podle výrobce nejlepší hodnota ve své třídě.

Štědrá prostorem

Vzhledem k nárustu vnějších rozměrů a tradicím Škodovky lze uvěřit tvrzení, že má Fabia jeden z největších interiérů. Tedy pokud veškeré nafouknutí nespolknul jen zavazadlový prostor, který má o 50 l víc než dřív a chlubí se rekordním objemem 380 l. Stejně jako současný o třídu větší Golf. Po sklopení zadních opěradel hodnota naroste na 1190 l

Tvar přístrojové desky Fabie se nese v podobném duchu a tvaru jako u současné Octavie, takže uprostřed může trčet obří displej o velikosti až 9,2“. Vůbec poprvé také Fabia dostala digitální přístrojový štít s 10,25“ displejem a pěti režimy zobrazení. Dobrou zprávou je, že to nepřehání s digitalizací a pořád zde najdeme klasické ovladače. Třeba světel, nebo dvouzónové klimatizace, která ve Fabii také slaví premiéru. O příjemnou atmosféru na palubě se postará ambientní osvětlení, nové volanty mohou být vyhřívané stejně jako čelní sklo.

Nechybí celkem 43 prvků Simply Clever, z nichž pět je zcela nových. Například USB-C konektor ve zpětném zrcátku, kapsy na mobil v opěradlech či držák karet a tužek v odkládací schránce před řadicí pákou.

Stále on-line

Nová Fabia nabízí tři typy infotainmentu. Základní systém Swing s barevným displejem o velikosti 6,5“ má vícedotykové ovládání, digitální DAB tuner a standardně čtyři reproduktory vpředu. Bolero s displejem o velikosti 8“ přináší bluetooth s hlasovým ovládáním, a navíc dva reproduktory se surround funkcí v zadních dveřích. Vrchol představuje typ Amundsen. Díky bezdrátové technologii SmartLink lze prostřednictvím Android Auto a Apple CarPlay připojit chytré telefony a k dispozici bude i bezdrátový nabíjecí box. Pomocí zabudované karty eSIM je Fabia vždy online, což umožňuje příjem internetového rádia, přístup k rozsáhlým mobilním online službám ŠKODA Connect nebo k novým aplikacím infotainmentu.

Plná asistenčních systémů

Součástí výbavy může být systém Asistované jízdy 2.0 s automatickou podporu podélného a příčného vedení vozu. Ta kombinuje adaptivní tempomat (ACC) a Asistent jízdy v pruzích (Lane Assist). Poprvé také Fabia zaparkuje úplně sama a rozpozná dopravní značky. Vylepšený Front Assist zabrzdí i před chodci a cyklisty a Asistent změny jízdního pruhu (Side Assist) řidiče varuje, pokud se od vzdálenosti 70 m od něj blíží jiná vozidla nebo se již nacházejí v mrtvém úhlu. Posádku v interiéru chrání až devět airbagů.

Návrat čtyřválce

Pohon zajistí trojice tříválců 1.0 MPI 48 kW/65 k a 59 kW/80 k (+4 kW/5 k) plus jeho přeplňovaná verze 1.0 TSI s 81 kW/110 k a jeden čtyřválec 1.5 TSI se 110 kW (150 k) vybavený systémem vypínání válců ACT. Ten jako jediný standardně spolupracuje se sedmistupňovým automatem, který lze objednat k 1.0 TSI místo šestistupňového manuálu. Atmosférické tříválce si musí vystačit s pětirychlostní skříní. Zajímavostí jsou dvě verze palivové nádrže, v základu má objem 40 l, na přání bude i 50litrová.

Bez základu

Cena nové Fabia startuje na 329 900 Kč, což je víc než v minulosti. V Česku se totiž nebude prodávat základní stupeň Active, ale až od Ambiente. I proto se u nás nebude prodávat základní litr. Vrchol představuje Style. Příští rok přijde i Monte Carlo. A v roce 2023 přijde do prodeje i kombi.

Přečtěte si také

Back to top button