Motorismus

Volvo před dvaceti roky představilo revoluční automatizovanou převodovku I-Shift

Automatizovaná převodovka I-Shift byla na trh uvedena v roce 2001 a do konce roku 2020 bylo s převodovkou I-Shift prodáno více než milion vozidel po celém světě. Za dvacet let vývoje vznikla i dvouspojková varianta DC, verze s plazivými převody a do její strategie řazení byl přidán preditkivní tempomat I-See. Její vývoj ale pokračuje i nadále.

Při prvním uvedení převodovky I-Shift v roce 2001 Volvo Trucks potvrdilo svou silnou víru v systému suché spojky jako nejúčinnější konstrukci automatizovaného řazení. Od té doby se celosvětově prodalo více než milion nákladních vozidel s technologií I-Shift. Dnes jsou všechna nákladní vozidla Volvo FH, FH16, FM a FMX standardně vybavena převodovkou I-Shift.

Přečtěte si také

„Převodovka I-Shift byla a stále je významným hráčem na trhu.“ Dnes prodáváme převodovku I-Shift po celém světě. V Severní Americe jsme vzrostli z jednociferných čísel v roce 2007 na nyní více než 90% všech tamních nákladních vozidel Volvo vybavených převodovkou I-Shift. Tento působivý vývoj jasně odráží, jak jeho zvýšenou účinnost, tak jeho atraktivitu pro řidiče,“ říká Pär Bergstrand, manažer pro vývoj převodovek ve společnosti Volvo Trucks.

Dvouspojková převodovka I-Shift

Když v roce 2014 společnost Volvo Trucks představila převodovku I-Shift DC, byla to vysoce výkonná dvouspojková převodovka inspirovaná závodními převodovkami v automobilech, která nabídla stabilní pocit okamžité síly během řazení. U nákladních vozidel bylo Volvo jako první, který začal převodovku I-Shift DC vyrábět sériově.

Převodovka I-Shift s plazivými převody

Dalším významným krokem byl rok 2016, který se zaměřil na úkoly v náročném terénu, které vyžadují větší točivý moment a rozjezd. Převodovka I-Shift s plazivými převody umožňuje vozidlu rozjezd z klidového stavu a dále pokračovat v přepravě i se soupravou o celkové hmotnosti až 325 tun. Díky plazivým převodům se vozidlo umí pohybovat dokonce i rychlostí 0,5 km/h. Při přesném manévrování, které je důležité například ve stavebnictví, údržbě silnic, nadměrné přepravě nebo při práci v lesnictví, je něco takového obrovskou výhodou.

Prediktivní tempomat I-See

I-See je samostatný systém, který lze přidat k převodovce I-Shift a je navržen tak, aby analyzoval topografii trasy a využíval tyto znalosti k udržení vozidla v nejefektivnějším rychlostním stupni. Systém I-See na bázi topografických údajů předvídá zvlnění terénu na trase a pečlivě vybírá převody, zrychlování i brzdění motorem. Jeho cílem je optimálně využívat kinetickou energii celého vozidla.

S aktualizací v roce 2017, přišla nová strategie volby převodových stupňů a selektivním dojezdem vlivem setrvačnosti, kdy je možné efektivněji využívat funkce I-Roll. Díky tomu I-See optimalizuje čas na přeřazení z důvodu úspory energie, a tedy i paliva.

I-Shift s funkcí pro změnu směru jízdy

S uvedením nové řady těžkých nákladních vozidel Volvo Trucks v roce 2020 byla představena inovace I-Shiftu s funkcí pro změnu směru jízdy. Tato nová funkce umožňuje vozidlu měnit směr jízdy, aniž by řidič použil brzdový pedál. Tento systém je zvláště užitečný pro stavební, lesnický a těžební segment, kde se opakovaně manévruje tam a zpět při nižších rychlostech.

Nejnovější generace nákladních vozidel Volvo také dále snižuje spotřebu paliva. Například nové Volvo FH s technologií I-Save-dosud nejúspornější nákladní vozidlo pro dálkovou přepravu – snižuje spotřebu paliva až o 10 procent.*

A do budoucna se inovativní vývoj rozhodně nezastaví.

„I-Shift se bude i nadále zdokonalovat pro dieselová nákladní vozidla a bude také hrát důležitou roli na naší cestě k elektromobilitě.“ Jako vyspělá automatizovaná technologie nabízí I-Shift jedinečné schopnosti přispívat k plně autonomním přepravním řešením společnosti Volvo Trucks v budoucnosti,“ uzavírá Pär Bergstrand.

Přečtěte si také

Back to top button