„Zelená“ pneumatika Continental UltraContact NXT
„Zelená“ pneumatika Continental UltraContact NXT. Společnost Continental pokračuje v plnění cílů k lepší udržitelnosti životního prostředí prostřednictvím několika působivých a účinných iniciativ a cílů.
Ve své dlouhodobé strategii si Continental klade za cíl dosáhnout do roku 2050 uhlíkové neutrality. To zahrnuje implementaci různých technologií a postupů nejen ke snížení emisí CO2, ale také zvýšení energetické efektivity – například instalací fotovoltaických systémů ve svých výrobních závodech a dalšími investicemi. Mezi ty patří i „zelená“ letní pneumatika Continental UltraContact NXT, která je dosud nejudržitelnější sériově vyráběnou pneumatika díky svému složení i výrobní technologii.
Společnost Continental se snaží pravidelně investovat do výrobních procesů ve svých závodech a posouvat tak výrobu pneumatik kupředu. Jednou z nejnovějších inovací je otevření nového, plně automatizovaného skladu hotových výrobků v Otrokovicích, který výrazně zefektivní logistické procesy a sníží uhlíkovou stopu provozu. Sklad je vybaven pokročilými technologiemi, včetně mobilních zakladačů a portálových robotů, které zajišťují automatické třídění a přepravu pneumatik. Díky novému skladu se výrazně zredukovala přeprava a převozy plášťů do externích skladů mimo Otrokovice, čímž se omezila produkce CO2. Klíčový důraz byl kladen na udržitelnost – elektřina pro sklad pochází z obnovitelných zdrojů a v jeho okolí byla vybudována retenční nádrž pro zachytávání dešťové vody. V rámci požární bezpečnosti byla snížena koncentrace kyslíku ve skladu, čímž se minimalizuje riziko požárů. Projekt je součástí širší snahy společnosti Continental dosáhnout do roku 2050 100% klimatické neutrality.
Další závod společnosti v Rumunském Temešváru se často uvádí jako jeden z nejpokročilejších v oblasti ekologických iniciativ. Rozsáhlá fotovoltaická zařízení pomáhají snižovat závislost na fosilních palivech a snižují emise CO2. Zaměřují se zde také na používání energeticky úsporných zařízení, zlepšení izolace budov, nebo vyvíjení nových metod recyklace a snižování množství odpadu. Díky těmto iniciativám je závod v Temešváru považován za vzor v oblasti udržitelné výroby pneumatik. Instalace fotovoltaických systémů je dlouhodobá strategie společnosti, v rámci níž budou do konce roku 2024 solární panely instalovány i na dalších sedmi místech.
Důležitou iniciativu ve snižování dopadu podnikání na planetu, představuje recyklace pneumatik. Do roku 2050 plánuje Continental dosáhnout 60% koloběhu pneumatik, což znamená, že suroviny z použitých pneumatik budou opětovně využívány v nových výrobcích. Společnost Continental ve spolupráci s firmou Pyrum Innovations vyvíjí procesy pro optimalizaci a rozšíření recyklace vyřazených pneumatik pomocí pyrolýzy. Tento proces umožní, aby se získané průmyslové saze používaly ve stále větším množství pryžových směsí Continental. Pyrum Innovations zpracovává vyřazené pneumatiky pomocí své patentované technologie pyrolýzy, která je rozkládá na jednotlivé komponenty. Díky tomu je možné z těchto pneumatik získat cenné suroviny a následně je recyklovat. Pyrolýza přispívá k redukci spotřeby fosilních surovin a emisí CO2.
Výroba letních pneumatik UltraContact NXT je jeden ze způsobů, jak společnost naplňuje svou vizi udržitelnosti. Jde o jedny z nejnovějších a mimořádně inovativních pneumatik na trhu, u nichž je kladen velký důraz na udržitelnost. UltraContact NXT představuje významný krok vpřed v oblasti ekologicky šetrné dopravy díky vysokému podílu obnovitelných, recyklovaných a certifikovaných materiálů, bez jakéhokoli ohrožení kvality zpracování.
Jedním z rozhodujících rysů těchto pneumatik je složení. Při výrobě společnost využívá až
65 % recyklovaných a obnovitelných materiálů. Do svých pneumatik Continental integruje netradiční suroviny, například křemičitany ze spálených rýžových slupek a polyesterová vlákna z recyklovaných PET lahví. Snižuje tím ekologickou stopu a zvyšuje udržitelnost výrobních procesů. Pneumatika se vyrábí v závodě v portugalském Lousadu, který proslul svým zaměřením na udržitelnost. Výroba zde probíhá způsobem, který nezatěžuje životní prostředí emisemi CO2. Lousado je jedním z ekologicky nejvyspělejších a důležitých výrobních závodů společnosti v Evropě a má zásadní význam v dodávkách pneumatik pro evropský trh. Kromě standardních výrobních operací se závod soustředí také na inovace a technologický vývoj, aby mohl reagovat na rostoucí poptávku po ekologičtějších a efektivnějších pneumatikách.
„Continental UltraContact NXT je příkladem postupu, díky kterému mohou inovace v oblasti pneumatik přispět k ochraně životního prostředí, aniž by se snižoval výkon a kvalita. Je to pneumatika navržená pro budoucnost. Nabízí nejen vysokou úroveň bezpečnosti a komfortu, ale také významně snižuje ekologickou stopu,“ uvedl Roman Moško, manažer komunikace společnosti Continental Barum, s.r.o.
Continental UltraContact NXT také získala hned několik prestižních ocenění. Byla oceněna německou Cenou za inovaci 2024 v kategorii „Excellence in Business to Consumer: Transportation“. Na ceremoniálu v Barceloně byla také vyhlášena Produktem roku 2024, kde získala vysoké skóre spotřebitelské poptávky. Obdržela taktéž ocenění „Gold“ v kategorii „Automotive & Transport / Cars Accessories“ na International Design Awards (IDA) za svůj jedinečný design bočnice. Designéři pneumatiky použili propracované 3D textury, dosud v pneumatikách neuplatněné. Rozmístění podélných a bočních drážek zajišťuje vynikající hodnoty ve všech bezpečnostních aspektech a zároveň umožňuje absolvovat vysoký počet najetých kilometrů.
Snahu o udržitelnou výrobu společnosti Continental dokresluje i její významné umístění. Podle amerického časopisu Time a datové zpravodajské platformy Statista se společnost Continental zařadila mezi 500 nejudržitelnějších firem na světě pro rok 2024, konkrétně obsadila 265. místo. Významný krok k uhlíkové neutralitě dosáhla ve svém výše zmíněném portugalském závodě, kde vyrábí uhlíkově neutrální pneumatiky. Díky 160 energetickým projektům snížila společnost svou roční spotřebu energie o 150 gigawatthodin a emise CO2 o 31 000 tun.