Silniční doprava

Brexitová dohoda: clo ne, celní řízení ano

Předvánoční dohoda mezi Evropskou unií a Velkou Británii sice zamezila tvrdému Brexitu a placení cla, nicméně ode ledna přinesla administrativní komplikace, a to hlavně při importu zboží z ostrovů do Evropy. Poradíme, jak se jim vyhnout.

Odchod Velké Británie z Evropské unie představuje významný krok. Británie je totiž z hlediska objemu HDP pátá největší ekonomika ve světě, v EU byla po Německu hned druhá. Pro Českou republiku se jedná o jednoho z klíčových partnerů, dlouhodobě se pohybuje mezi pěti největšími exportními trhy. Například v roce 2019 činil objem vyvezeného zboží z Česka 206 miliard korun, nejvíce na Ostrovy směřují osobní auta, jejich díl, stroje, ocelářské produkty nebo potraviny. EU je ale klíčový partner i pro samotnou Británii, na jeho trhy totiž směřuje až polovina veškerého exportovaného zboží.

Dohoda za minutu dvanáct

Po dlouhém vyjednávání v rámci přechodného období došlo těsně před Štědrým dnem ke společné dohodě mezi EU a Velkou Británií. Dlouho to však vypadalo, že se obě strany nedohodnou, což vnášelo velkou nejistotu do vztahů mezi oběma trhy. Tím, že jsme nevěděli, jaká z variant nastane, museli jsme se připravovat na různé scénáře, abychom našim zákazníkům i po prvním lednu zajistili hladké dodávání zboží do ale i z Británie,“ potvrzuje Jan Kodada z Gebrüder Weiss. Vytvořili proto pracovní skupinu napříč celou organizací včetně kolegů z Británie, a ta měla za úkol zpracovat všechny scénáře odchodu Británie z EU. A to nejen z pohledu přepravce, ale i „očima“ zákazníků. Co budou muset splnit a jak mají postupovat, aby mohli v lednu hladce exportovat nebo importovat. Výsledkem práce této skupiny je jakýsi návod (Check list), který klientům radí, jaké náležitosti by měli mít všechny dokumenty (viz vložený článek).

Jan Kodada (FOTO: autor)

Zavádí se celní řízení

Dohoda sice přinesla nulové clo pro zboží vyrobené v EU, ale také dokument dlouhý 2000 stránek, ve kterém není jednoduché se vyznat. To hlavní je ale znovu zavedení celního řízení kvůli DPH. Podle Jana Kodady se velká část společností, a to hlavně na britské straně, mylně domnívala, že díky dohodě se v obchodním styku vlastně nic zásadního nezměnilo. Jenže ono to tak není. Právě zavedení celní administrativy se ukázalo být kamenem úrazu, jež vedlo k problémům se zásobováním britských obchodních řetězců na starém kontinentu.

Celní deklarant, zn. Nedostatkové zboží

Vzhledem ke krátké době mezi uzavřením dohody a jejím uvedením v činnost se očekávaly obří kolony na hranicích. Jenže se tak nestalo a až na pár výjimek jsou hranice pro kamiony snadno průjezdné. Jak vysvětluje Jan Kodada, může za to i menší pohyb nákladních vozů ve srovnání s dobou před dohodou: „Firmy se předzásobily, protože nevěděly, co bude. A i sami dopravci vyčkávají, co bude a do Británie někteří z nich raději nejezdí. Naznačují to jak reakce z trhu, tak i větší poptávka po přepravě do a z Británie, kterou jsme v poslední době zaznamenali.“

Zatímco na hranicích se nijak dlouho nečeká, ve vnitrozemí se čekací lhůty pohybují v řádech hodin až dnů. A to v závislosti na chybějícíh nebo neúplných informací v podkladech důležitých pro celní deklaraci. Dělá to na nás dojem, že britské deklarace nemají dostatek lidí k odbavení tak obrovského množství zboží,“ myslí si Jan Kodada. Tři dekády byla Británie zvyklá na bezcelní pohyb zboží, takže nyní mají nedostatek celních deklarantů. A než si je vychovají, bude to nějakou dobu trvat. I kvůli průtahům na celnicích proto některé velké přepravní firmy přerušily dopravu zboží mezi GB a starým kontinentem, protože jen cca 10 % zásilek mělo v pořádku doklady.

Británie má nedostatek celních deklarantů (FOTO: archiv)

Větší komplikace směrem z ostrovů

Co se týká komplexnosti celého procesu importu, daleko složitější je to ve směru do EU. „Kromě toho, že se musí vyplňovat informace do systému KENT, paralelně k tomu zadáváte data ještě do systému ENS. Oproti tomu Británie tuto povinnost odložila až do léta, než si všechno sedne.“ Zaměstnanci Gebrüder Weiss proto kontrolují veškeré nezbytné dokumenty ještě před cestou, aby co nejvíce usnadnili práci celním deklarantům v Británii. Snaží se tak zamezit tomu, aby se kvůli průtahům na celnici hromadilo zboží ve skladech a docházelo k výpadkům v zásobování. Výhodu v tomto procesu mají firmy, které neoperovaly výhradně na trhu EU. „Současný pohyb zboží mezi Británií a EU se defacto příliš neliší od standardního celního řízení se zeměmi mimo EU,“ vysvětluje Jan Kodada z Gebrüder Weiss. Rozdíl je pouze v tom, že deklaranti musí zadávat informace multiplikovaně.

Původ zboží potvrdí preferenční věta

Jedním z nezbytných administrativních požadavků je tzv. preferenční věta, která musí být uvedena ve správném znění na faktuře. Ta potvrzuje původ zboží, resp. místo, kde bylo z větší části vyrobeno. Podmínkou nulového cla je totiž původ zboží v Evropské unii. Nicméně firmy nechybují zdaleka jenom v tomto, často chybí číslo EORI, adresa, popis zboží. Příprava na dobu „po smlouvě“ byla velmi krátká, navíc firmy řešili problém s COVIDem a nestihly se včas připravit na novou situaci. Dá se ale očekávat, že situace se bude postupně zlepšovat.

Méně cest, dražší zboží

Zpoždění na vnitrozemí způsobená navýšením administrativy se celkem logicky odráží v tom, že dopravní firmy zvládnou za stejnou dobu méně cest z EU do Británie a zpátky. Zatímco dřív zvládl kamion čtyři cesty z Česka do Anglie za měsíc, od ledna odjede zatím jenom tři. To samozřejmě zvyšuje fixní náklady na dopravu a tlačí na růst cen za přepravu.

Někteří dopravci kvůli problémům s administrativou přestali do Británie jezdit (FOTO: archiv)

Do Irska po vodě

Brexit ale přinesl i další změny v dopravě, a to do Irska. To totiž na rozdíl od Británie zůstalo v EU. Aby se kamiony vyhnuly celním náležitostem, upravily se i trajektové linky, které se vyhýbají Anglii. Gebrüder Weiss má třeba takovou linku z Rotterdamu do Dublinu.

Návod na hladké proclení

Zde najdete seznam nezbytností, jež by měly obsahovat dokumenty pro hladké celní odbavení.

  • Adresu odesílatele/příjemce, resp. vývozce/dovozce a jeho číslo EORI (registrace a identifikace hospodářských subjektů – přidělují celní orgány) včetně kontaktních údajů
  • Zplnomocnění pro zastoupení v rámci celního řízení
  • Dodací podmínku (včetně místa určení)
  • Zbožovou fakturu včetně jejího čísla a (správně uvedené měny) včetně preferenční věty. U zásilek nad 6000 € i tzv. REX číslo
  • Popis zboží každé položky na faktuře (včetně její celní nomenklatury (HS kódu)
  • Počet kusů každé položky a počet položek celkem
  • Netto a Brutto hmotnost každé položky a počet položek celkem
  • Hodnotu (cenu) každé položky a položek celkem
  • Původ zboží každé položky
  • Deferment account (číslo účtu příjemce k zajištění celního dluhu) je většinou součástí žádosti o zplnomocnění od britského deklaranta

Přečtěte si také

Back to top button