Silniční doprava

Česmad zahájí kampaň proti zvýhodňování železnic ze strany státu

Sdružení automobilových dopravců Česmad Bohemia spustí informační kampaň, ve které upozorní veřejnost na nepoměr ve státních dotacích pro autobusovou a železniční osobní dopravu.

Sdružení to oznámilo ČTK v tiskové zprávě. V kampani se mimo jiné pokusí vyvrátit údajný mýtus o nižším dopadu železniční dopravy na životní prostředí. Letošní příspěvek ministerstva dopravy na jeden ujetý kilometr pro železniční společnosti činí 102 korun, kdežto autobusoví dopravci dostávají 17 korun na kilometr, uvedl mluvčí sdružení Martin Felix. Vypravovat vlak s méně než 20 cestujícími je podle Česmadu ekonomický nesmysl a zároveň mrhání veřejnými prostředky, protože autobusoví dopravci by stejný rozsah dopravy zajistili šestkrát levněji. Informační kampaň sdružení spustí ve Středočeském a Královéhradeckém kraji. 

    
Ministerstvo dopravy osobní železniční dopravu dlouhodobě podporuje a odůvodňuje to právě jejím ekologičtějším provozem. To ale podle Česmadu není pravda. V přepočtu vyprodukovaného oxidu uhličitého na jednoho cestujícího a kilometr vychází podle Felixe lépe autobus, který do ovzduší vypustí polovinu zplodin co vlak. Sdružení se odvolalo na šetření pocházející z evropského projektu Smart Move. Vlak totiž v průměru spotřebuje 2,6 litru paliva na osobu a kilometr, kdežto spotřeba autobusu se pohybuje v rozmezí 0,6 až 0,9 litru, doplnil Felix. 

    
Prokazatelnou ztrátu z provozování železniční dopravy dotuje stát prostřednictvím ministerstva dopravy a kraje, které objednávají regionální osobní dopravu. Celkově za objednávku osobní železniční dopravy včetně té dálkové ročně zaplatí podle Českých drah zhruba 12 miliard korun. Sdružení automobilových dopravců Česmad Bohemia sdružuje dopravce ve vnitrostátní a mezinárodní automobilové dopravě. V současnosti je jeho členy více než 2000 společností se 20.000 vozidly.
 

Přečtěte si také

Back to top button