Silniční doprava

Dopravní podnik města Brna je připraven na zimu

Chladné noci Dopravní podnik města Brna nezaskočí. Mazací šalinu a servisní trolejbus, které nanáší nemrznoucí směs na trolejové vedení, posílí další vůz. Zaměstnanci dopravního podniku pro tento účel sami upravili starší trolejbus. Díky novému přírůstku se tak noční péče o trolejbusové trasy zkrátí na polovinu. Poprvé vyjede na konci tohoto týdne.

„Námraza nebo tenká vrstva ledu na trolejovém vedení komplikuje jízdu našich vozů, způsobuje jiskření, ovlivňuje plynulost jízdy a dochází k poškozování vozů. V extrémních případech by mohly tramvaje a trolejbusy v daném místě bez elektřiny uvíznout. Proto pokud hrozí riziko námrazy, vysíláme do ulic speciálně upravené servisní vozy, které na trolejové vedení nanáší nemrznoucí směs. Za noc najezdí až 150 km. Jedná se o preventivní opatření, díky kterému jsme za posledních sedm let neřešili žádné vážnější situace,“ uvedl generální ředitel Dopravního podniku města Brna Miloš Havránek.

Přečtěte si také

Servisní trolejbus vyjíždí do ulic od roku 2015, mazací šalina poprvé vyjela před třemi lety. Pro letošní rok brněnský dopravní podnik přidal druhý trolejbus. „Během jedné noci nejsme schopni projet celou trolejbusovou síť, proto jsme jeden starší vůz upravili na servisní. Přeměna obnáší odstranění sedaček, instalaci nádrží na nemrznoucí kapalinu a zařízení pro nanášení směsi včetně dávkovače, který zajistí, aby při zastavení směs neodkapávala na zem. Veškeré zařízení jsme si vyrobili sami, náklady se pohybují okolo 250 tisíc korun,“ dodal Havránek. Díky novému trolejbusu stihne podnik projet všechny trolejbusové tratě a za poloviční dobu. Na 10 km vozy spotřebují průměrně 1 litr nemrznoucí směsi.

V závislosti na meteorologické předpovědi dává pokyn pro výjezd speciálně vypravených vozů dispečink. Pro riziko námrazy je nejhorší vysoká vlhkost a teplota kolem nuly nebo mrznoucí déšť. „I díky našim servisním vozům jsme zvládli letošní únorovou zátěžovou situaci, kdy do počínajícího mrazu začalo hustě pršet. Navíc jsme přistoupili i k preventivnímu projíždění tratí běžnými vozy po celou noc. Podařilo se nám tak námrazu průběžně strhávat a provoz zůstal zachován,“ vzpomíná dopravní ředitel Dopravního podniku města Brna Jan Seitl.

Kromě servisních vozů pomáhají noční námrazu řešit i vybrané tramvaje, které vyjíždějí z vozoven ráno jako první. Jsou vybaveny speciální lištou, která případnou námrazu odstraní, aby mohly spoje vyrazit do ulic.

Ve spolupráci
transport-logistika.cz
Zdroj
TZ
Back to top button