Silniční doprava

Jako první u nás testuje Mercedes-Benz eCitaro ICOM Transport v Třebíči. Horší podmínky si vybrat nemohl

Sněhová kalamita, teploty hluboko pod bod mrazu – v těchto podmínkách zahájila testování Mercedesu-Benz e-Citaro společnost ICOM Transport. Autobus nasadila na městkou dopravu v Třebíči.

Vozidlo s moderní technologií pro lokálně bezemisní a téměř bezhlučnou dopravu bude v provozu od 9. do 18. února v rámci MHD v Třebíči. „Při zadávání veřejných zakázek musí mít dopravce do konce roku 2025 minimální podíl ekologických autobusů 41 procent,“ odůvodnila testování plně elektrického vozidla Kateřina Kratochvílová, předsedkyně představenstva ICOM transport.

Autobus eCitaro má základ ve světovém bestselleru Citaro, který je nejprodávanější městský autobus značky Mercedes-Benz. V jeho designu s osobitým vzhledem se snoubí základní tvar modelu Citaro s prvky studie Mercedes-Benz Future Bus. Při plném osazení bateriovými moduly má eCitaro v sériovém provedení hmotnost přibližně 13,5 tuny. Výhodou pro řidiče autobusu eCitaro je zachování obvyklé přístrojové desky a konceptu ovládání. Řidič je samozřejmě informován o stavu nabití akumulátorů. Na centrálním displeji si může nechat zobrazovat údaje o dojezdu, dostupnosti výkonu a ukazateli nabíjení.

I cestující naleznou v autobusu komfort nejvyšší třídy. Třídveřový model, který testuje ICOM transport, nabízí 30 míst k sezení a 50 míst pro stojící cestující, uspořádání interiéru odpovídá konvenčním městský typu Citaro. Na palubě jsou k dispozici USB zásuvky.

„Nasazení elektrických autobusů přináší jak výrobcům, tak dopravcům řadu nových výzev, při jejichž řešení nevystačí s tradičními přístupy,“ uznal Václav Beránek ze společnosti EvoBus, člen skupiny Daimler.

První výzvou je omezené množství energie, které lze umístit do baterií vzhledem k jejich hmotnosti (ale i ceně). Běžně je v současných bateriích k dispozici pouze 10 až 20 procent energie v porovnání s dvousetlitrovou nádrží nafty. „Proto je třeba s energií a s hmotností autobusu velmi dobře hospodařit, aby byl zajištěn dostatečný dojezd při dostatečné přepravní kapacitě, a to v jakýchkoliv provozních podmínkách,“ potvrdil Václav Beránek. Druhou velkou výzvou je hospodaření s energií, která je potřeba k jiným účelům než na samotnou jízdu. „Ve vozidle je detailně optimalizovaný termomanagement, který řeší chlazení či ohřev baterií a vytápění či chlazení prostoru pro cestující,“ potvrdil.

Důležitým faktorem pro dobré fungování, a to zejména pro dopravce, je zajištění dostatečného množství elektrické energie na dobíjení autobusů ve správném místě a ve správném čase.

Přečtěte si také

Back to top button