Silniční doprava

Mercedes-Benz Atego mezi elitou 

Mercedes-Benz Atego mezi elitou. Mercedes-Benz Atego, stálice distribuční dopravy, slaví 25. narozeniny. Již při svém uvedení na trh nabízel 25 základních typů, motory v šesti výkonových variantách a čtyři verze kabiny.

V roce 1998 představila společnost Daimler-Benz AG (tak se tehdy jmenovala) na mezinárodním veletrhu užitkových vozidel v Amsterdamu novinku pro oblast distribuční dopravy. Jednalo se o řadu Atego, která po 14 letech nahradila svého předchůdce LK (Leichte Klasse – lehká třída). Tým, který nový produkt vyvíjel, měl jeden klíčový cíl: možnosti konfigurace musely odrážet velkou rozmanitost použití v segmentu lehkých a středně těžkých nákladních vozidel. Široké spektrum použití sahalo od valníkových nebo skříňových nákladních vozidel přes sklápěče až po modely s výbavou pro komunální služby a nejrůznější speciální vozidla. 

Přečtěte si také

V této souvislosti stojí za zmínku, že řada Atego měla při uvedení na trh 25 základních verzí, které pokrývaly segment od 6,5 do 15 tun celkové hmotnosti. Zákazníci si mohli vybrat mezi čtyřválcem OM 904 LA o objemu 4,25 litru a řadovým šestiválcem OM 906 LA o objemu 6,37 litru, který dosahoval výkonu 90 kW až 205 kW (122 k až 279 k) a točivého momentu 470 až 1300 Nm v rozsahu 1200 až 1600 otáček. Výrazně vzrostly také požadavky na komfort a pohodlí na pracovišti řidiče. Výzkum ukázal, že řidiči při rozvozu zboží nastupují do vozidla a vystupují z něj v průměru 30krát denně. Konstrukce Atega tuto skutečnost reflektovala. Inovativní koncepce rámu vytvořila příkladné podmínky pro vstup i průchod kabinou, aby usnadnila profesionálním řidičům práci v městské a regionální distribuci. Rozdílné požadavky v segmentu lehkých a středně těžkých nákladních vozidel byly zohledněny nabídkou kabiny. Kromě kompaktních typů pro distribuční dopravu a stavebnictví zahrnovaly také verzi pro lehkou dálkovou dopravu.

Pouhých šest měsíců po premiéře představil Daimler-Benz těžkou třídu Atego s vyšším rámem, ještě výkonnějším šestiválcovým motorem a celkovou hmotností 18 až 26 tun. Výrobce tak vyplnil mezeru mezi produktovou řadou střední třídy a těžkým nákladním vozem Actros. 

První facelift a technické inovace

Nový nákladní automobil Mercedes-Benz získal prestižní titul mezinárodního nákladního automobilu roku 1999. Ale ani oceněný bestseller nemůže usnout na vavřínech. Při první modernizaci v roce 2004 dostalo Atego převodovku G85-6 se systémem automatického řazení Telligent a bezpečnostní systémy ABS, ASR a BAS. Tím se jízdní komfort a bezpečnost zvýšily na úroveň, které dříve dosahovaly pouze těžké nákladní vozy Mercedes-Benz. Rozšířena byla také nabídka motorů, která byla díky technologii BlueTec SCR přizpůsobena požadavkům emisních norem Euro IV a V, resp. EEV. Na základě dávkovaného vstřikování AdBlue bylo možné účinně eliminovat přibližně 60 % dusíku z výfukových plynů, přičemž saze zachycuje vysoce účinný filtr pevných částic.

Kabina byla nyní k dispozici ve variantách pro distribuci, dálkovou dopravu nebo v provedení Comfort a přístrojovou desku designéři přepracovali ve stylu moderního osobního automobilu. Atego tak ukončilo éru drsného šarmu lehkých/středních nákladních vozů. 

Premiéra hybridního pohonu 

V roce 2010 se na scéně objevil BlueTec Hybrid 1222L – první sériově vyráběný nákladní vůz s paralelním hybridním pohonem na naftu a elektřinu. Dvanáctitunové Atego bylo kromě vznětového motoru o výkonu 160 kW (218 k) vybaveno vodou chlazeným elektromotorem, který dosahoval maximálního výkonu 44 kW (60 k) a při nízkých rychlostech dokázal vozidlo pohánět plně elektricky. Při vyšších rychlostech a velkém zatížení se spouštěl vznětový motor. Elektromotor sloužil také jako alternátor, takže byl schopen rekuperovat kinetickou energii při volnoběhu a brzdění a dočasně ji ukládat do lithioiontové baterie – až do další akcelerace. Tato technologie snížila spotřebu paliva přibližně o 20 % a v městském distribučním provozu v průměru o 10 až 15 %. Inovativní Atego bylo zvoleno mezinárodním nákladním vozem roku 2011.

Druhá generace s motory Euro VI

Druhá generace specialisty na distribuční dopravu přišla na trh v roce 2013. Klíčovou modernizaci představovaly motory Euro VI (jejichž nejnovější verze pohání Atego dodnes). Výkony nových pohonných jednotek se pohybovaly od 115 do 220 kW (156 až 299 k). I přes vysoké požadavky na složení emisí se vývojářům podařilo snížit spotřebu paliva v průměru o 5 % oproti předchozí generaci.

Mimořádného pokroku z hlediska komfortu ovládání a účinnosti pohonného ústrojí opět dosáhly převodovky: automatizovaný systém PowerShift 3 se šesti, resp. osmi převodovými stupni a režimem EcoRoll ukončil éru typického klikání systému Telligent. Manuální převodovka byla nyní k dispozici pouze jako volitelná výbava. Zavedení systému ESP do standardní výbavy představovalo obrovský skok v oblasti bezpečnosti.

S uvedením druhé generace byl také přepracován systém odpružení kabiny a řidiči modelu Atego zažili úroveň komfortu, kterou dříve znali pouze z modelu Actros. Od té doby si zákazníci mohli vybírat ze čtyř verzí a tří délek kabiny. ClassicSpace S se dodává v běžné a prodloužené verzi. Kromě toho je k dispozici typ L ve verzi Classic nebo BigSpace s vysokou střechou. Velká kabina s jedním lůžkem je vhodná i pro příležitostnou dálkovou dopravu. Čtyřdveřová kabina se šesti místy je k dispozici pro hasiče, vozidla technické pomoci nebo komunální služby.

V roce 2019 učinila společnost Mercedes-Benz další krok vpřed ve svém úsilí o snížení provozních nákladů a zvýšení dostupnosti: Mercedes-Benz Uptime se stal dostupný i pro model Atego. Tato služba poskytuje provozovateli vozidla a dílně přehled o stavu vozidla v reálném čase a umožňuje plánovat údržbu a servis tak, aby nebyly narušeny logistické procesy. 

Nejnovější asistenční systémy od roku 2024

Od dubna 2024 bude modelová řada Atego vybavena nejnovějšími bezpečnostními systémy, včetně vylepšeného asistenta pro nouzové brzdění Active Brake Assist 6 (ABA 6) a asistenta pro odbočování Active Sideguard Assist 2 (ASA 2). Základem je nová elektronická platforma a fúze senzorů, které kombinují radarová a kamerová data pro ještě lepší sledování prostoru před vozidlem a po jeho stranách. ABA 6 dokáže například aktivně zasahovat do brzdného procesu a automaticky brzdit při rychlosti až 60 km/h nejen v případě, že detekuje stojící vozidla v jízdním pruhu, ale také účastníky silničního provozu, kteří přecházejí před vozidlem, jedou před ním nebo mění jízdní pruh.

Zdroj
Redakce

Přečtěte si také

Back to top button