Silniční doprava
Mýtné brány od ledna odhalí řidiče jedoucí v protisměru
Od počátku příštího roku budou mýtné brány schopné odhalit vozidlo jedoucí v protisměru a v několika sekundách varovat ostatní řidiče.
Na dnešním setkání s novináři to uvedl Karel Feix, generální ředitel Kapsch ČR, která v Česku elektronické mýtné spravuje. Systém bude v počáteční fázi fungovat na dálnicích D1, D2 a D5. Společnost v počáteční fázi počítá s tříměsíčním testovacím provozem, ve kterém ale bude systém plně funkční. Náklady na uvedení do provozu odhadla na půl milionu korun.
Jízdu v protisměru řeší policie každý měsíc. Nejznámějším případem z poslední doby byla jízda třiačtyřicetiletého Švýcara, který pod vlivem drog mezi Turnovem a Prahou jel v protisměru zhruba 70 kilometrů. Způsobil asi pět dopravních nehod, při nichž havarovalo kolem deseti vozidel. Policie v těchto případech kromě hlídky vysílá na vyhledání silničních pirátů vrtulník. Většinou si ale řidiči jízdu v protisměru uvědomí a z rychlostní komunikace sjedou. Nebezpečné vozidlo odhalí mýtný systém, který informaci předá Národnímu dopravnímu informačnímu centru v Ostravě. Tam operátor riziko vyhodnotí a uvědomí policii, záchrannou službu a zejména ohrožené řidiče prostřednictvím dálničních tabulí, rozhlasu či navigace, popsal fungování systému Feix. Celý proces mezi zachycením vozidla v protisměru a varováním řidičů prostřednictvím tabulí by neměl trvat déle než 40 sekund.
Součástí projektu, na kterém společnost spolupracuje s policií a oddělením Besip, bude informační kampaň, která řidiče naučí, jak mají v dané situaci reagovat, aby případnou neuváženou reakcí neohrozili sebe a ostatní účastníky provozu. Ve zjednodušené formě je ale nejbezpečnější reakcí zastavení vozidla v odstavném pruhu a opuštění vozovky do bezpečného prostoru za svodidly, vysvětlil Feix. Připravovaná mediální kampaň začne příští měsíc.
Společnost Kapsch v Česku spravuje elektronický mýtný systém od roku 2007. V současnosti se mýtné platí na více než 1300 kilometrech komunikací. Vloni stát jeho prostřednictvím vybral přes 6,5 miliardy korun, letos společnost Kapsch odhadla výši vybraného mýtného na 8,2 miliardy. Zhruba dvě miliardy z této sumy obdrží Kapsch a jeho subdodavatelé za provozování systému a splátky za výstavbu mýtných bran.
Jízdu v protisměru řeší policie každý měsíc. Nejznámějším případem z poslední doby byla jízda třiačtyřicetiletého Švýcara, který pod vlivem drog mezi Turnovem a Prahou jel v protisměru zhruba 70 kilometrů. Způsobil asi pět dopravních nehod, při nichž havarovalo kolem deseti vozidel. Policie v těchto případech kromě hlídky vysílá na vyhledání silničních pirátů vrtulník. Většinou si ale řidiči jízdu v protisměru uvědomí a z rychlostní komunikace sjedou. Nebezpečné vozidlo odhalí mýtný systém, který informaci předá Národnímu dopravnímu informačnímu centru v Ostravě. Tam operátor riziko vyhodnotí a uvědomí policii, záchrannou službu a zejména ohrožené řidiče prostřednictvím dálničních tabulí, rozhlasu či navigace, popsal fungování systému Feix. Celý proces mezi zachycením vozidla v protisměru a varováním řidičů prostřednictvím tabulí by neměl trvat déle než 40 sekund.
Součástí projektu, na kterém společnost spolupracuje s policií a oddělením Besip, bude informační kampaň, která řidiče naučí, jak mají v dané situaci reagovat, aby případnou neuváženou reakcí neohrozili sebe a ostatní účastníky provozu. Ve zjednodušené formě je ale nejbezpečnější reakcí zastavení vozidla v odstavném pruhu a opuštění vozovky do bezpečného prostoru za svodidly, vysvětlil Feix. Připravovaná mediální kampaň začne příští měsíc.
Společnost Kapsch v Česku spravuje elektronický mýtný systém od roku 2007. V současnosti se mýtné platí na více než 1300 kilometrech komunikací. Vloni stát jeho prostřednictvím vybral přes 6,5 miliardy korun, letos společnost Kapsch odhadla výši vybraného mýtného na 8,2 miliardy. Zhruba dvě miliardy z této sumy obdrží Kapsch a jeho subdodavatelé za provozování systému a splátky za výstavbu mýtných bran.