OBRAZEM: Fliegl slaví 30 let od založení, podívejte se do jeho závodů v Německu
U příležitosti významného jubilea německé rodinné firmy Fliegl Fahrzeugbau jsme si prohlédli oba její výrobní závody, kde vyrábějí návěsovou a přívěsovou techniku. Hlavně nový areál Werk 2 poblíž dálnice A9 patří k nejmodernějším a zároveň i nejekologičtějším továrnám v Evropě.
Značka Fliegl se na trhu objevila v roce 1975, kdy Josef Fliegl, otec současného ředitele Helmuta Fliegla, založil v Bavorsku firmu na montáž a prodej zemědělské přípojné techniky Fliegl Agrartechnik. 15. července 1991 Josef koupil opravárenský závod zemědělské techniky v Triptisu v bývalém východním Německu a založil firmu Fliegl Fahrzeugbau na výrobu silniční techniky. Rozjezd firmy však rozhodně nebyl jednoduchý a do jejího budování byl už ve 22 letech zapojený i Helmut. Po 30 letech má ale Fliegl velmi široký výrobní program a silnou pozici v celé Evropě včetně Česka.
Jednička na speciály
V původní továrně, označené jako Werk 1, Fliegl vyrábí především speciální vozidla. Vznikají zde dvou až pětiosé podvalníkové přívěsy, resp. jedno až čtyřosé podvalníkové návěsy. V programu jsou podvozky pro výměnné nástavby, nebo malé tandemové přívěsy pro stavební účely. A to buď pro přepravu malé mechanizace (řady TPS a TTS), nebo jako třístranné sklápěčky (TSK). Montují se zde také výměnné podvozky, a to dvou či tříosé, tandemové a tridemové, nebo také podvozek Dolly (Standard a Mega) s řízenou a neřízenou nápravou pro dlouhé soupravy. Na vlastní kůži jsme si vyzkoušeli manévrovací schopnosti nové generace Dolly s označením CLG (Clever Leicht Gelenk).
Přestože je v továrně Werk 1 poměrně velký podíl ruční práce, na celkové roční produkci firmy Fliegl se podílí skoro 40 %. Na velké ploše u závodu jsme viděli i různorodé klanicové návěsy nebo návěsy pro přepravu stavebnin a ocelových výztužných sítí.
Velkosériová produkce
Naproti tomu v továrně Werk 2, která byla postavena na zelené louce v těsné blízkosti dálnice A9 a jež zahájila produkci v roce 2006, probíhá velkosériová výroba. A to především plachtových návěsů řady RoadRunner a MegaRunner. Ve velkém (výhradně ale na objednávku) se zde ale vyrábějí i sklápěcí návěsy, a to buď s hliníkovou korbou s objemem od 30 do 60 m3, tak i ocelové řady Stone Master, Stone Master Light nebo Light Master. Při jejich vývoji Fliegl používá tzv. Kipper test neboli sklápěcí test. Na tomto zařízení, jehož základem je hydraulicky naklápěná plošina, se zjišťuje konstrukční pevnost a stabilita vyklápěcího návěsu je velmi důležitá.
V továrně Werk 2 se také vyrábějí kontejnerové podvozky všeho druhu. Velmi žádaná je řada Vario, která díky mechanismu roztažení středové části umožňuje převážet kontejnery o velikosti 20, 30 a 40 a 45“. Ta je k dispozici také ve sklopném provedení. Během exkurze v továrně jsme zde viděli i několik rozpracovaných velkoobjemových návěsů s posuvnou podlahou, jeden z nich byl pro českého zákazníka.
Důraz na inovace
Výrobní haly továrny Werk 2 na první pohled zaujmou čistotou, dokonalou organizací a světlostí. Finální montáž připomíná klasickou výrobní linku na automobily. Návěsy jsou zavěšené příčně na jeřábech a jak putují halou, na každém pracovišti se postupně „dostrojují“. Veškerý materiál se na linku dodává zprava. „Nedávno jsme hned vedle výrobní linky postavili zastřešené haly pro skladování materiálu,“ popisuje jednu z novinek Helmut Fliegl, majitel firmy. V nejbližší době se chystají na velkou investici do nové lakovny, kde budou roboti lakovat nezinkované rámy. Doteď tuto komplikovanou práci dělají dělníci. „V době, kdy jsme stavěli tuto továrnu, žádný robot takovou práci nedokázal,“ odpovídá na náš dotaz, proč si je nepořídili už dřív, Helmut Fliegl.
Ekologie na prvním místě
Fliegl si také hodně zakládá na „zelené“ politice. A to nejen u svých produktů, u nichž se snaží snížit hmotnost (politika Green Road), jež vede k nižšímu CO2. Pro vytápění svých hal používá kogenerační jednotky a jako palivo slouží štěpka. Zachycuje a využívá i dešťovou vodu a na střeše továrny Werk 2 vyrobí ročně 4000 fotovoltaických panelů třikrát více elektrické energie, než spotřebuje celá výroba i administrativa.