Silniční doprava

Obrazem: pět legendárních autobusů jako připomínka 125letého výročí výroby ve Vysokém Mýtě

Výrobní závod ve Vysokém Mýtě, který v současnosti patří společnosti Iveco Bus, si letos připomíná 125. výročí zahájení výroby. Při té příležitosti vybrala společnost Iveco Czech republic pět klíčových modelů, které odtud sjížděly.

Zakladatel firmy Josef Sodomka před 125 lety nejprve zahájil výrobu kočárů, později přešel na výrobu karoserií . První autobus vznikl v jeho dílnách vznikl v roce 1928 a to na podvozku Škody 125.

Přečtěte si také

V roce 1948 došlo ke znárodnění a firma dostala název Karosa. Po převratu se v roce 1993 stala součástí značky Renault a následně Irisbus. Novodobá historie vysokomýtského závodu se píše od roku 2003, kdy se stala 100% vlastníkem Irisbusu firma Iveco. O deset let později se značka Irisbus přeměnila na Iveco Bus, přičemž Vysoké Mýto je největším výrobním závodem Iveco Busu.

Škoda 706 RTO

Přestože první autobus opustil místní továrnu už v roce 1928, naplno se výroba autobusů rozjela až od 50. let. Nosným programem vysokomýtského závodu se tehdy stala produkce modelů Škoda 706 RO vyvinutých v Mladé Boleslavi.

Od roku 1956 na něj navázal model Škoda 706 RTO, jeden z designových symbolů Československa 60. let. Jeho nadčasový design světových parametrů, zaoblené tvary, kvalita zpracování a dlouhá životnost jej předurčily i pro dlouhotrvající mezinárodní úspěch.

Pro světovou výstavu EXPO 58 v Bruselu byl postaven speciálně vybavený autokar RTO LUX s televizí, magnetofonem, autorádiem, bufetem, ledničkou, vařičem a šatnou. Během sériové výroby do roku 1971 bylo vyrobeno 14 969 autobusů v provedení pro městskou, linkovou i dálkovou dopravu, což je pětinásobek proti předchůdci 706 RO. Vzniklo i mnoho různých úprav i samostatných vozidel. V roce 1960 byl v Karose postaven první kloubový autobus v Československu: Škoda 706 RTO-K.

Karosa Š 11

Od roku 1965 se v Karose postupně rozvíjela výroba autobusů řady Š 11. Jízdní vlastnosti významně zlepšovalo tehdy jedinečné vzduchové pérování. Podobný „náskok“ měla ve světovém měříku i použitá unikátní technologie – celé vozidlo se skládalo ze šesti hlavních předvyrobených panelů.

Postupem času vzniklo několik variant, například dálkový Evropabus s rotelem, různá servisní vozidla, bibliobus či luxusní autokar ŠD 11 Superlux, jenž v roce 1969 získal druhou cenu na výstavě v Nice. Celkem spatřilo světlo světa 26 769 autobusů řady Š 11.

Karosa 700

Úspěšné a oblíbené „ešemky“ nahradila nová typová řada 700, při jejíž výrobě se rovněž uplatnil systém panelové stavby. Základní inovace však spočívala v přemístění motoru a převodovky za zadní nápravu. Modernější konstrukce výrobku a dokonalejší technologie také v letech 1981–1990 umožnily další zvyšování objemu výroby až na čtrnáct vozů denně. Základním představitelem této řady se stal meziměstský linkový autobus Karosa C 734 vybavený motorem Liaz ML 636 s turbodmychadlem ve spojení s mechanickou převodovkou Praga. Od začátku sériové výroby v roce 1981 do jejího ukončení v roce 1999 opustilo brány závodu celkem 37 166 všech typů vozidel této řady.

Karosa 900

Po privatizaci podniku v roce 1993 byl v Karose zahájen vývoj nové výrobkové řady 900. V důsledku majetkových změn měly vozy ve znaku logo Renault. Šlo o modernizaci a přestavbu autobusů předchozí řady 700, která spočívala zejména v inovaci designu karoserie, poskytnutí většího pohodlí řidiči i cestujícím, a zvýšení kvality a životnosti vozidel. Významným přínosem byl také jejich ekologický provoz. Vozy byly vybaveny šestiválcovými motory Liaz ML 636 či Renault, splňujícími ekologické předpisy Euro II.

12obr

Od roku 2001 byla provedena modernizace, která spočívala v prodloužení délky autobusů na 12 m a 12,8 m, použití nových motorů Iveco Cursor F2B 8, splňujících normu Euro III, a ve značných úpravách karosérie (např. lepená skla, rovný zadní panel u všech výrobků). Další zvýšení kvality přineslo kataforetické nanášení základní barvy, které znamenalo podstatné zvýšení životnosti. Nejvýznamnější model Récréo byl prvním autobusem, který se výrazně prosadil na západních trzích, především ve Francii, Německu a Itálii. Díky výraznému pronikání řady 900 na nové trhy se výroba těchto autobusů v letech 1995 až 2006 ztrojnásobila. Celkem bylo vyrobeno 13 071 autobusů, z nichž téměř polovina byla vyvezena do Francie.

Crossway

Od roku 2006 se datuje začátek produkce řady Crossway, která se postupně s více než 40 000 prodanými kusy stala nejúspěšnějším meziměstským autobusem sučasnosti. V roce 2007 byl představen částečně nízkopodlažní Crossway Low Entry. Vozidla určená pro městskou nebo meziměstskou dopravu mají zabudovaný šestiválcový motor Iveco s převodovkou ZF nebo VOITH. Převážná část produkce z Vysokého Mýta směřuje na export do řady evropských zemí.

Pokud si chcete připomenout celou historii, podívejte se na tato videa.

Přečtěte si také

Back to top button