Silniční doprava

Registrační značky aut asi budou nově vázány na majitele auta

Registrační značky aut zřejmě do budoucna nebudou vázány na vozidlo, ale na jeho majitele, který by ji měl v podstatě doživotně.

Změnu chystá ministerstvo dopravy v rámci novely silničního zákona. Měla by mu ušetřit až polovinu ze zhruba 200 milionů korun ročně, které nyní platí za výrobu a distribuci někdejších „espézetek“. Senátorům z podvýboru pro dopravu to dnes řekl ředitel ministerského odboru silniční dopravy Miroslav Tůma. Zavedením „značek na doživotí“ se podle něj odstraní potřeba vyrobit a zaplatit téměř jeden milion značek kvůli nové registraci převáděných ojetých aut. Tato přeregistrace je nutná při převodu aut mezi kraji. 

    
„Ročně se vydá zhruba 1,6 milionu registračních značek. Nových aut je vyrobeno kolem 300.000 a dalších 400.000 je dovezeno, ty vždycky budou mít nové značky. Zbytek jsou přeregistrace,“ vypočítával Tůma. Další snížení nákladů až na čtvrtinu by podle něj mohlo přinést zvažované nahrazení plechových značek plastovými. V minulosti to vyzkoušelo Norsko, nyní o tom uvažuje Francie, dodal. O novou značku by podle Tůmy museli majitelé aut požádat stejně jako dosud při ztrátě nebo odcizení značky. Pokud by byla značka pouze poškozena, mohli by si nechat vyrobit duplikát. Novela počítá s vydáváním značek ve třech exemplářích, třetí bude určen na nosič kol na zadní části vozu, uvedl Tůma. 

    
Nová úprava podle něj vyjde také vstříc zájemcům o individuální registrační „značku na přání“; měla by mít osm písmen a číslic místo běžných sedmi, stát má podle úvah od 5000 do 10.000 korun. I ostatní motoristé by nově mohli získat možnost elektronicky si objednat značku s číslem, které jim bude vyhovovat. Umožnit by jim to měly změny v centrálním registru vozidel. Po této možnosti zarezervovat si číslo „pro nenáročného zákazníka, který nechce nějaké extra buřty“, volal předseda Klubu přátel poznávacích značek Petr Marinov, podle něhož jsou stávající značky pro motoristy obtížně zapamatovatelné. Jeho návrhy na zavedení šestimístných značek podobných těm, které platily v 70. letech, ale Tůma odmítl jako krok zpět. Šestimístné značky mají například v Kanadě.
 

Přečtěte si také

Back to top button