Silniční doprava

Turecký Tenax vstupuje na český trh

Turecký Tenax vstupuje na český trh. Segment lehkých užitkových automobilů oživuje nová značka Tenax, kterou v Evropě zastupuje liberecká společnost AMZ-ESKA ze skupiny ELTRANS. Na tuzemský trh vstupuje s 3,5t šasi a skříňovou dodávkou. Pohon zajišťuje motor Cummins.

Tenax Otomotiv je turecká automobilka sídlící v Sakaryi, která se specializuje na výrobu lehkých užitkových vozidel. Společnost vznikla transformací z původní firmy GAZ Türkiye, která v Turecku montovala a prodávala ruské vozy GAZelle. V důsledku geopolitických změn a sankcí vůči Rusku se GAZ Türkiye přejmenoval na Tenax Otomotiv a pokračuje ve výrobě těchto vozidel pod vlastní značkou. 

Přečtěte si také
Nabídka Tenaxu čítá podvozek s jedno a dvojkabinou a klasický van

Dvě základní provedení

Tenax Otomotiv nabízí dva základní modely: podvozek C35 s jednoduchou kabinou, C35D s dvojitou kabinou a klasickou skříňovou dodávku V35, resp. V35D pro sedm pasažérů. Tyto modely vycházejí z původních vozů GAZelle, vyrábějí se avšak v Turecku s využitím místních komponentů a technologií. 

Tenax nabízí valníkovou nástavbu z výroby

Základem konstrukce je robustní žebřinový rám z C-profilů, který by měl zajistit patřičnou pevnost a odolnost i v případě instalace nástaveb. Výrobce nabízí ocelový valník s ochranným rámem za kabinou a sklopným čelem i bočnicemi připravený pro instalaci plachty. Určený je pro jedno- i dvojkabinu. Na nákladový prostor o rozměrech 4168 × 2080 mm (3070 × 2080 mm) se vejde osm, resp. pět europalet, náklad na nich může vážit 1445 nebo 1185 kg.

Analogové přístroje mají dnes už málo vídané analogové přístroje

Skříňová dodávka se V35 nabízí v jediné délce (6232 mm) a výšce (2735 mm), rozvor činí 3745 mm, přičemž nákladový prostor má rozměry 3631 × 1825 × 1950 mm a objem 13,5 m3, resp. 2950 × 1825 × 1950 mm a 9,5 m3 u sedmimístného provedení. Dodávky převezou 840, resp. 680 kg nákladu. Celková hmotnost je 3,5 t.

Americké srdce

Užitkové vozy Tenax pohání osvědčený americký naftový motor Cummins o objemu 2,8 l, který poskytuje výkon 126 kW (170 k) a točivý moment 360 Nm. Motory nemají EGR ventil, což je výhoda pro snížení servisních nákladů a zvýšení celkové spolehlivosti. Výkon se přenáší přes šestistupňovou manuální převodovku vlastní konstrukce na zadní nápravu (může být osazena závěrem diferenciálu), která je osazenadvoumontáží. První rychlostní stupeň je navržen téměř jako redukce na rozjezdy ve stoupání i s extrémně naloženým autem. Nenaložené se může rozjíždět na dvojku. Převodovka má servisní interval výměny oleje stanovený na 60 000 km.

Solidní výbava

Vozidlo má v základu manuální klimatizaci, LED mlhovky, dálkově ovládaný centrál nebo infotainment s konektivitou Apple CarPlay a Android Auto. Cenu vozu importér, kterým je česká společnost AMZ-ESKA, nezveřejnil. Víme ale, že se na něj vztahuje záruka tři roky nebo 150 000 km. Dodací lhůta se po složení zálohy pohybuje mezi třemi a šesti měsíci. 

Zdroj
Redakce
Back to top button