Železniční doprava

České dráhy letos oslaví 175 let drážní dopravy

Železnice slouží obyvatelům na území současné České republiky již 175 let.

První trať byla otevřena z Vídně do Břeclavi 6. června 1839 a 7. července 1839 byl slavnostně zahájen provoz vlaků z Vídně až do Brna. České dráhy, a.s., jsou pokračovatelem již 175leté tradice a přímým nástupcem bývalých drážních společností. V jubilejním roce tak ČD připomenou nejen tuto historickou událost, ale zároveň připravují pro cestující také řadu novinek v podobě nových souprav ČD railjet na jubilující trati nebo nejmodernějších příměstských jednotek RegioPanter pro dopravu v okolí jihomoravské metropole.       
 
Naši předkové vybudovali první železniční trať tak velkoryse, že v její trase jezdíme dodnes a některé ze staveb vybudovaných před 175 lety dokonce dodnes slouží, přestože po nich jezdí vlaky s mnohem vyšší četností, mají podstatně vyšší hmotnost a také rychlost. Vždyť zatímco v roce 1839 měly zdejší lokomotivy výkon jen 20 až 30 koní a maximální rychlost byla jen 30 km/h, dnes na této trati jezdí jedny z nejvýkonnějších a nejrychlejších lokomotiv Evropy s výkonem přes 8 000 koní (tedy přibližně 300× vyšším výkonem) a s maximální rychlostí až 230 km/h.
 
Cesta mezi Vídní a Brnem trvala prvním vlakům přibližně 5 a půl hodiny, zatímco dnes ji spoj EuroCity urazí přibližně za 1 hod. a 40 minut a od prosince to bude ještě přibližně o 10 minut méně.Velkoryse vybudovaná jubilující trať Břeclav – Brno dnes patří mezi nejrychlejší u nás s pravidelným provozem rychlostí 160 km/h a drží dokonce rychlostní rekord, když na ní v roce 2004 dosáhla jednotky 680.001 pendolino český rychlostní rekord 237 km/h.
      
175 let oslaví ČD na Den železnice
175 let železnice na území České republiky oslavíme v již tradičním termínu na Den železnice v závěru září. České dráhy s řadou partnerů připravují do Břeclavi, místa kam přijel první pravidelný vlak u nás, velké oslavy za účasti desítek historických i těch nejmodernějších vozidel. Veřejnost, železniční fandové i cestující tam najdou vedle sebe staré parní lokomotivy, například Šlechtičnu nebo Malého bejčka, historické motorové vozy, zástupce motorových i elektrických lokomotiv, staré i moderní osobní vozy a počítá se i s představením nejmodernější soupravy ČD railjet nebo RegioPanter.
 
Pozváni jsou se svými historickými vozidly také partneři ze Slovenska a Rakouska.Součástí oslav 175 let železnice na území České republiky na Den železnice budou i jízdy historických vozidel po tratích v okolí Břeclavi, např. do Lednice, Znojma nebo do Veselí nad Moravou.   O přesném programu, který se nyní připravuje, budeme informovat na začátku září letošního roku.Významné jubileum však bude téměř po celý rok připomínat zvláštní logo, které bude zdobit různé informační materiály Českých drah a do výročního roku zapadají i další oslavy a akce. 
 
Nové vlaky obohatí oslavující železniciŽe železnice není ani při svých 175 narozeninách zastaralý a překonaný dopravní prostředek svědčí její využívání. Českým drahám s téměř 170 miliony cestujícími ročně, tedy přibližně 17 cestami na 1 obyvatele České republiky včetně kojenců nebo seniorů, patří první příčka mezi novými členskými zeměmi EU a významné místo v rámci celé Evropské unie. Navíc zájem o cestování vlakem v posledních třech letech roste, např. na rozdíl od autobusové dopravy.    
 
Moderní železniční dopravu reprezentují i nejnovější vozidla, která budou v jubilejním roce předána do užívání cestujícím. Na trati Praha – Brno – Břeclav a dále do Vídně a Grazu vyjede dosud nejmodernější český vlak ČD railjet. Cestujícím nabídne vysoký komfort v klimatizovaných a tlakotěsných vozech. Souprava je přístupná i pro vozíčkáře, nabízí místa pro cestující s dětmi včetně dětského kina, místa pro cyklisty a řadu dalších předností.Další novinkou v jubilejním roce, a navíc v místě, kam přijel před 175 lety první vlak, budou nové nízkopodlažní, bezbariérové, klimatizované elektrické jednotky RegioPanter, které obslouží linku S2 IDS JMK z Letovic přes Blansko a Brno do Křenovic.   
 
Jubilejní trať Brno – Břeclav získá v letošním roce také modernizované rychlíkové soupravy, které nabídnou cestujícím vozy s moderním interiérem, některé z nich budou vybaveny klimatizací a všechny pak například elektrickými zásuvkami 230 V pro napájení drobné elektroniky cestujících. Tyto soupravy budou obsluhovat také trať z Břeclavi do Olomouce, ale i dvě další rychlíkové linky v Čechách.
 

Přečtěte si také

Back to top button