Železniční doprava
Počet klimatizovaných vozů Českých drah překročil 700
Již přes 700 klimatizovaných samostatných vozů a vozů elektrických a motorových jednotek provozují České dráhy.
Jen během prvního pololetí letošního roku uvedly České dráhy do provozu další stovku takových vozů. Cestující je vyhledávají především v letošním horkém létu a pozitivně hodnotí jejich příjemné prostředí. Klimatizace přitom není jen doménou dálkových expresů. Přibližně polovina všech klimatizovaných vozů je zařazena v regionální dopravě.
V dálkové dopravě jsou klimatizované především soupravy vlaků EuroCity a Expres. V těchto vlacích se vedle vozů Českých drah uplatňují také vagóny našich zahraničních partnerů z Polska, Slovenska, Maďarska nebo Rakouska. Tyto vlaky spojují nejen evropské metropole, ale také důležitá centra České republiky, např. na ose Ústí nad Labem – Praha – Pardubice – Brno nebo Praha – Pardubice – Olomouc – Ostrava. Stále častěji se ale objevují jednotlivé klimatizované vozy také v běžných rychlíkových soupravách. Cestující se s nimi mohou setkat např. na lince Praha – Plzeň – Domažlice – Mnichov, klimatizované řídicí vozy tzv. „sysel“ jezdí také z Ústí nad Labem do Kolína nebo z Brna přes Břeclav do Přerova a Olomouce. Během srpna se mají další klimatizované vozy objevit např. na rychlících Praha – Plzeň – Cheb.
V regionální a příměstské dopravě slouží asi polovina všech klimatizovaných vozů Českých drah. Nejčastěji se jedná o soupravy CityElefant, dále jsou to zcela nové jednotky RegioPanter a RegioShark a motorové vozy RegioSpider. Tato vozidla obsluhují například linky Pražské integrované dopravy (všechny hlavní směry z / do Prahy až po Ústí nad Labem, Kolín, Benešov u Prahy, Beroun), vybrané linky v Moravskoslezském kraji a několik spojů v Pardubickém kraji. Další typy souprav jezdí např. z Pardubic do Hradce Králové a Jaroměře, z Děčína přes Ústí nad Labem do Mostu a Chomutova, z Plzně do Domažlic, křižují Vysočinu a další místa České republiky.
Rekordní přírůstek v letošním roce
Letošní rok je rekordní v přírůstku klimatizovaných vozů. Díky pořízení zcela nových jednotek pro regionální dopravu a také díky intenzivnější modernizaci vozidel dálkové dopravy přibylo v majetku ČD jen od ledna do června 2013 dalších více než 100 klimatizovaných vozů. Podobné rekordní číslo, ovšem za celý rok, bylo dosaženo pro dodávky klimatizovaných vozidel v loňském roce. Očekáváme, že se letos počet klimatizovaných vozů uvedených do provozu přiblíží 200 kusů a celkový počet klimatizovaných vozidel ČD dosáhne počtu téměř 800 kusů.
České dráhy uvedly do provozu první klimatizované vozy v roce 1994. Jednalo se o restaurační vagóny pro vlaky EuroCity. První moderní klimatizovaná souprava na našem území však vyjela na konci 80. let 20. století. Jednalo se o soupravu komfortních vozů tehdejších východoněmeckých železnic DR na spoji InterExpress Progress Praha – Berlín. V 90. letech, v souvislosti se zavedením vlaků EuroCity a InterCity, byla většina v Česku provozovaných klimatizovaných souprav zapůjčena od zahraničních železnic. Dnes je naopak drtivá většina u nás provozovaných klimatizovaných spojů v majetku Českých drah.