Železniční doprava
ÚOHS zkoumá zakázku SŽDC na podnět ministerstva
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) zkoumá zakázku Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) na modernizaci tratě z Prahy do Lysé nad Labem za zhruba 200 milionů korun.
Podnět úřadu podalo ministerstvo dopravy, napsala dnešní Mladá fronta Dnes. SŽDC z tendru vyřadila nabídku firmy, která prý byla podezřele nízká. Jde o středně velkou zakázku na modernizaci trati z Prahy-Vysočan do Lysé nad Labem, kterou vyhrála firma AŽD s cenou 197 milionů korun. Skanska s nabídkou 144 milionů korun byla vyřazena. Podobně podle MfD dopadl například tendr na kompletní rekonstrukci uzlu Stará Paka, kterou také vyhrála AŽD, ačkoli levnější nabídku podala Skanska.
„Měli jsme nejnižší nabídku, ale vyřadili nás kvůli tomu, že prý byla podezřela nízká,“ uvedla mluvčí Skansky Lucie Nováková. Firma se podle ní k SŽDC odvolala, na antimonoplní úřad se ale již neobrátila. SŽDC tvrdí, že Skanska nedokázala svou cenu obhájit. „Z naší strany byly obavy, zda nebude pak takový zhotovitel požadovat vícepráce, což nechceme,“ řekl mluvčí společnosti Pavel Halla. Vyřadit firmy s nižší cenou, než je odhad, umožňuje zákon o veřejných zakázkách. SŽDC ale podle listu v jiných případech účastníky nevyřadila, ani když byla cena nižší i o 30 procent.
Na antimonopolní úřad se obrátilo ministerstvo dopravy. Podle zdrojů MfD tak mezi ministerstvem a SŽDC panuje kvůli zadávání zakázek stále větší napětí. Ministerstvo například na poslední chvíli zastavilo soutěž na modernizaci tratě mezi Ejpovicemi a Rokycanami za osm miliard korun. Ministerstvo navíc oprášilo usnesení vlády z roku 2010, podle kterého musí každá zakázka nad 300 milionů korun projít meziresortním připomínkováním a schvalováním, napsala MfD.
„Měli jsme nejnižší nabídku, ale vyřadili nás kvůli tomu, že prý byla podezřela nízká,“ uvedla mluvčí Skansky Lucie Nováková. Firma se podle ní k SŽDC odvolala, na antimonoplní úřad se ale již neobrátila. SŽDC tvrdí, že Skanska nedokázala svou cenu obhájit. „Z naší strany byly obavy, zda nebude pak takový zhotovitel požadovat vícepráce, což nechceme,“ řekl mluvčí společnosti Pavel Halla. Vyřadit firmy s nižší cenou, než je odhad, umožňuje zákon o veřejných zakázkách. SŽDC ale podle listu v jiných případech účastníky nevyřadila, ani když byla cena nižší i o 30 procent.
Na antimonopolní úřad se obrátilo ministerstvo dopravy. Podle zdrojů MfD tak mezi ministerstvem a SŽDC panuje kvůli zadávání zakázek stále větší napětí. Ministerstvo například na poslední chvíli zastavilo soutěž na modernizaci tratě mezi Ejpovicemi a Rokycanami za osm miliard korun. Ministerstvo navíc oprášilo usnesení vlády z roku 2010, podle kterého musí každá zakázka nad 300 milionů korun projít meziresortním připomínkováním a schvalováním, napsala MfD.