Zprávy
Železniční dopravce LEO Express rozjíždí firmu na sdílení aut
Sukromý železniční dopravce Leo Express rozbíhá další byznys, firmu na sdílení aut pod názvem SmileCar.
Nepočítá s vlastní flotilou vozidel, auta si mají lidé půjčovat mezi sebou. Firma již na svém webu spustila registraci majitelů vozidel, kteří by je chtěli pronajímat, a zájemce o půjčování aut. První vozy by si lidé měli začít mezi sebou půjčovat v létě, přesný termín zatím nebyl stanoven. SmileCar nabídne mobilní aplikaci na zprostředkování, vyřídí potřebné papíry a pojištění. Registrační poplatek neúčtuje, bude si brát marži jen z uskutečněných zápůjčce. Zájemce o zapůjčení vozidla bude muset složit vratnou kauci 5000 Kč (185,04 eura).
Sdílení aut (sdílení aut) je ve světě rychle rostoucí byznys, v Česku je ale zatím pouze v začátcích. Dosud největší český sdílení aut Car4Way slibuje letos rozšíření flotily na 200 vozidel. S menšími počty aut fungují Autonapůl nebo Ajo.cz. Služby fungují v Praze, Brně a ještě v pár dalších městech.
„Hlavní rozdíl mezi námi a Car4Way je, že my auta nevlastníme, nepřidáváme na cesty další. Využíváme ty, co jsou už tady. V Praze je téměř milion aut, tak proč kupovat další, když jich je tu tolik a určitě nejsou využity na 100 procent,“ řekl pro Novinky ředitel SmileCar Jan Charouz.
Základní financování na rozjezd má podle něj firma zajištěno. Jde o projekt Leo Expressu podnikatele Leoše Novotného. SmileCar je ale separátní firma, která si žije vlastním životem. Službu spustí napříč Českem, ze začátku se chtějí zaměřit především na Prahu.
Cena za vypůjčení na den by se měla odvíjet od ceny vozidla. Například v případě Octavie by to mělo být 1000 Kč na den, ale majitel může cenu upravit podle svého uvážení. Ten, kdo si auto půjčí, musí před vrácením dolévat nádrž na počáteční stav.
Jak řekl pro Novinky Jan Linhart z poradenské firmy KPMG, sdílení aut je prudce rostoucí segment, který zahrnuje několik obchodních modelů. Model SmileCar je podle něj dalším typem platformy, která v podstatě přebírá principy používané službou Airbnb v oblasti ubytování.
Zvolený model SmileCar ale podle něj bude narážet na řadu výzev. „Ty jsou především v geografickém rozložení nabídky a poptávky a vzdálenosti, kterou bude muset jedna nebo druhá strana překonat, aby mohlo dojít k předání vozidla v dohodnutém čase. Důležitým aspektem pro úspěch platformy bude i schopnost garantovat výborný technický stav vozidla, pojistku nebo například asistenční služby,“ dodal Linhart.
Upozornil také na to, že sdílená ekonomika naráží na mnoho legislativních požadavků, které na jedné straně vyžadují řádné zdanění příjmů z pronájmu vozidla, mohou ale znamenat i nutnost vybavit si podnikatelské oprávnění se všemi důsledky, které z toho vyplývají.