Dako-CZ slaví 205 let, firmě se daří, i díky začlenění do holdingu CSG
Výrobce brzdových systémů a komponentů pro kolejová vozidla prošel velkou proměnou, prolomil magickou hranici miliardových tržeb a nakročeno má k dalšímu růstu. Dnes patří DAKO-CZ k nejúspěšnějším členům průmyslově-technologického holdingu Czechoslovak Group, jež se letos stal stoprocentním vlastníkem společnosti.
„Růst naší společnosti nestojí jenom na zakázkové naplněnosti, byť bez ní by to pochopitelně nebylo možné. Klíčové bylo, že jsme se rozhodli za plného provozu modernizovat celý výrobní proces. Rozšířili jsme výrobní halu, v rámci komplexního projektu Logistika jsme přesunuli sklad mezi obrobnu a montážní halu tak, abychom minimalizovali nadbytečné úkony. Bez nadsázky mohu říci, že postupně budujeme firmu na dvoumiliardové obraty,“ říká Lukáš Andrýsek, předseda představenstva DAKO-CZ.
V rámci navyšování výrobních kapacit DAKO-CZ uskutečnilo masivní náborovou kampaň. Shánělo především pracovníky do výrobních pozic. Šanci ve firmě dostali ale i méně zkušení zájemci. Stačilo, aby projevili zájem a dostatečnou šikovnost. O zbytek se stará firma sama prostřednictvím DAKO Akademie, kde si vychovává jak dělníky montáže, tak například seřizovače CNC strojů.
Firma se opírá o dlouholetou tradici, jež je nedílnou součástí její DNA. Založena byla jako železárna v Hedvikově v roce 1816 Josefem Zvěřinou. Klíčové pro její dnešní směřování bylo po druhé světové válce angažování konstruktéra Josefa Daňka, jenž se svým týmem vyvinul zcela nový brzdový systém pro kolejová vozidla, který byl v roce 1956 schválen Mezinárodní železniční unií UIC.
O rok později jej začala firma dodávat pod obchodní značkou DAKO, což byla zkratka slov DAněk a KOvolis, tehdejší název společnosti. V roce 1967 byl na zelené louce u Třemošnice postaven nový závod na výrobu brzdových systémů, který byl pojmenován DAKO.
DAKO-CZ vyvíjí a vyrábí brzdové systémy a komponenty pro nákladní vagóny, speciální traťové vozy, osobní vozy, lokomotivy, příměstské jednotky, soupravy metra i tramvaje. Mezi největší zákazníky patří Tatravagónka Poprad, jež až do letošního jara držela ve společnosti majetkový podíl, a také světoví výrobci Siemens a Stadler. Se Siemens Mobility zahájila společnost DAKO-CZ spolupráci v roce 2004 a téměř výhradně se ve společných projektech soustřeďují na soupravy metra platformy Inspiro. Pro Stadler řeší DAKO-CZ především brzdové systémy a komponenty pro příměstské jednotky, nově též pro ozubené dráhy, například pro legendární tatranskou Zubačku na Slovensku.
Mezi nové zákazníky společnosti patří též španělská společnost Talgo, DAKO-CZ rovněž dodává své brzdové systémy na osobní vozy do Indie. Celkem až 75 procent zakázek společnosti DAKO-CZ směřuje na export, na kolejová vozidla s označením DK ale můžete narazit také u vagónů Českých drah. Nově bude společnost realizovat například zakázku na dodávku kotoučových elektromechanických brzd v rámci modernizace 65 souprav pražských tramvají s označením T3.