Námořní a lodní doprava

10 nejrušnějších kontejnerových přístavů v Evropě

Velký počet evropských přístavů představuje hlavní bránu do mezinárodní kontejnerové dopravy.

Kromě obrovského kontejnerového přístavního tria Rotterdam – Antverpy – Hamburg existuje i několik evropských uzlů, které se také rozvíjejí a jsou považovány za klíčová střediska pro evropský a světový dodavatelský řetězec. Následující seznam podle údajů z roku 2020 obsahuje nejrušnější kontejnerové přístavy v Evropě.

1. Přístav Rotterdam, Holandsko – více než 14,3 milionu TEU v roce 2020 (-3,2 % oproti roku 2019)

Rotterdamský přístav je největší a nejrušnější přístav v Evropě a 11. nejrušnější přístav na světě, přičemž v roce 2020 zpracoval 14 349 446 TEU. Holandský přístav je také největším překladištěm v Evropě a je uznáván jako centrum Evropy pro prázdné kontejnery, přičemž jeho kontejnerové plochy (deporty) se rozkládají na ploše více než 485 622 m2 a specializují se na prodej, kontrolu, úpravy, čištění a opravy.

2. Přístav Antverpy, Belgie – více než 12 milionů TEU v roce 2020 (+1,4 % oproti roku 2021)

Díky celkovému výkonu 12 031 469 TEU v roce 2020 je antverpský přístav jedním z prvních v Evropě, který během pandemické krize zaznamenal vzestupný trend. Druhý nejrušnější evropský přístav představuje vstupní bránu na kontinent, protože 60 % evropské kupní síly se nachází v okruhu 500 kilometrů od Antverp. Antverpský přístav se skládá z pěti hlubinných kontejnerových terminálů s trimodálním přístupem, hlásí nejvyšší produktivitu v Evropě, a to v průměru až 40 pohybů jeřábů za hodinu na jeden jeřáb.

3. Přístav Hamburk, Německo – více než 8,5 milionu TEU v roce 2020 (-7,9 % oproti roku 2019)

Hamburský přístav je 18. největší kontejnerový přístav na světě, v roce 2020 zpracoval 8 527 000 milionů TEU. Přístav zahrnuje čtyři kontejnerové terminály, všechny jsou provozovány německým operátorem Hamburger Hafen und Logistik AG (HHLA), přičemž kontejnerový náklad představuje 70 % jeho celkové propustnosti za poslední rok. Přístav Hamburk rovněž nabízí důležité dopravní spojení do kontinentální Evropy s více než 2000 vlakovými spoji týdně.

4. Přístav Pireus, Řecko – více než 5,4 milionu TEU v roce 2020 (-3,8 % oproti roku 2019)

Přístav Pireus představuje největší kontejnerový uzel ve Středozemním moři, je 4. nejrušnější v Evropě a 26. na světě. V roce 2020 zpracoval 5 437 000 TEU, přičemž jeho celková kapacita je přibližně 7,2 milionu TEU. Přístav Pireus se nachází na křižovatce Evropy, Asie a Afriky s přímým přístupem do Středozemního, Černého a Jaderského moře a hraje klíčovou roli v mezinárodním obchodě s námořní překládkou. Čínský lodní gigant COSCO je vlastníkem řeckého přístavu od roku 2010 a jeho aktivity zvýšily objem kontejnerů v přístavu Pireus o 296 % ve srovnání s údaji z roku 2007.

5. ValenciaPort, Španělsko – více než 5,4 milionu TEU v roce 2020 (-0,5 % oproti roku 2019)

Přístavní úřad ve Valencii (PAV), nazývaný také ValenciaPort, spravuje tři státní přístavy s rozlohou 80 km – Valencia, Sagunto a Gandia – na východním pobřeží Španělska. V roce 2020 ve ValenciaPort přeložili 5 428 307 TEU. Přístav má intermodální infrastrukturu, která poskytuje bránu do jižní Evropy a velkých španělských měst po železnici a dálnici. Distribuuje zboží v okruhu 2000 km v evropských zemích a v severní Africe, což představuje trh s 270 miliony spotřebitelů.

6. Přístav Algeciras, Španělsko – více než 5,1 milionu TEU v roce 2020 (-0,4 % oproti roku 2019)

Přístav Algeciras je druhým španělským přístavem na seznamu nejrušnějších v Evropě, s propustností 5 107 873 TEU v roce 2020. Algeciras, který sestává z několika námořních infrastruktur roztroušených po gibraltarském zálivu, je nejbližším evropským přístavem směrem k africkému kontinentu. Díky službám z celého světa je iberský přístav jedním z nejrychleji rostoucích přístavů v Evropě, zatímco jeho terminály APM a Total Terminal International (TTI) jsou schopny pojmout plavidla s kapacitou 18 000 TEU +.

7. Přístavy Brémy – Bremerhaven, Německo – více než 4,7 milionu TEU v roce 2020 (-1,8 % oproti roku 2019)

Přístavy Brémy, které sestávají z komerčních přístavů v Brémách a Bremerhavenu, zvládly v roce 2020 4 771 000 TEU, což je řadí na sedmé místo v rámci největších evropských kontejnerových přístavů. 14 hlubinných terminálů pro megakontejnerová plavidla a železnice, kterou se polovina kontejnerů přepravuje ve vnitrozemí, jsou hlavními faktory, díky kterým je přístav v Brémách vhodným místem na překládky. Skupinu přístavů spravuje německá společnost Bremenports GmbH & Co. KG.

8. Přístav Felixstowe, Spojené království – více než 3,7 milionu TEU za rok 2019 (údaje za rok 2020 nejsou k dispozici)

Přístav Felixstowe je vedoucím přístavem ve Velké Británii více než 30 let a osmým nejrušnějším v Evropě za poslední roky, přičemž v roce 2019 zpracoval 3 778 000 milionů TEU. Přístav Felixstowe, který provozuje společnost Hutchison Ports, hraje klíčovou roli při udržování pohybu britského obchodu, protože jeho železniční a silniční spojení spojují přístav s distribučními uzly v regionu Midlands a jeho poloha umožňuje přímý přístup do dalších evropských přístavů. Britský přístav je známý svou dekarbonizační činností a je vybaven 22 portálovými jeřáby s gumovými pneumatikami (RTG), které spotřebují až o 40 % méně paliva než standardní jeřáby.

9. Přístav Gioia Tauro, Itálie – více než 3,1 milionu TEU v roce 2020 (+26,6 % oproti roku 2019)

Terminal Investment Limited (Til) je úplným vlastníkem kontejnerového terminálu Medcenter (MCT) v Gioia Tauro, přístav zaznamenal největší nárůst ze všech evropských přístavů během roku pandemie. S celkovou propustností 3 193 360 TEU největší italský přístav poskočil na deváté místo, v roce 2019 byl na 13. místě. Přístav může přijímat transoceánská plavidla přepravovaná ve Středozemním moři. Rozprostírá se na 620 hektarech, hloubka mořského dna se pohybuje v rozmezí -14,5 metru až -18 metrů. Plocha přístavu má celkovou velikost přibližně 1,8 milionu m2. V přístavu je kontejnerový terminál pro skladování a manipulaci s kontejnery ve výši 1,5 milionu m2 a terminál na překládku automobilů.

10. Barcelonský přístav, Španělsko – více než 2,9 milionu TEU v roce 2020 (-11 % oproti roku 2019)

Barcelonský přístav se i přes pokles o 11 % udržel v top 10 nejrušnějších evropských přístavů, přičemž v roce 2020 hlásil 2 958 040 TEU. V září 2021 oznámil katalánský přístav výrazný nárůst kontejnerové dopravy o 31 % od začátku roku do srpna ve srovnání se stejným obdobím minulého roku. Během prvních osmi měsíců roku 2021 se přes přístav přesunulo 2,41 milionu TEU. Sestává ze dvou kontejnerových terminálů na více než 3000 metrech a poskytuje přibližně 100 služeb s 200 přístavy na pěti kontinentech.

+ Přístav Luka Koper, Slovinsko (důležitý tranzitní bod pro ČR) – více než 945 051 TEU v roce 2020 (-1,5 % ve srovnání s rokem 2019 – 959 354 TEU)

Pro české propojení se Středozemním mořem je slovinský nákladní námořní přístav Koper významným tranzitním bodem. Má velký kontejnerový terminál a jeden z největších automobilových terminálů ve Středomoří. Po rekonstrukci dodatečné železniční linky mezi přístavem a jeho blízkým vnitrozemím se ještě zvýší objemy propustnosti. Ve výstavbě je rozšíření železnice, po které budou jezdit vlaky v roce 2026.

Nová skupina železničních tratí byla dokončena v únoru 2020 na Car & RO-RO terminálu. Nové zařízení zjednoduší a zrychlí nakládku a vykládku aut z vagónů a nový železniční přístup zkrátí dopravní trasy aut k místu nakládky. Začátkem června Luka Koper otevřel nové RO-RO přístaviště pro plavidla, která přepravují auta. Nové odpočívadlo značně zkrátí interní dopravní trasy a zlepší produktivitu. Nová garáž pro auta má kapacitu 6 000 parkovacích míst.

Rozšíření kontejnerového terminálu je nejdůležitějším infrastrukturním projektem přístavu: do října roku 2022 má Luka Koper v úmyslu zvýšit kapacitu kontejnerového terminálu jeho rozšířením o 100 metrů a instalací dvou dalších super-post-panamaxových jeřábů. V současnosti se terminál rozprostírá na 280 ha, v přístavu má 395 000 m2 uzavřených skladů, z toho je 47 000 m2 krytých. Přístav disponuje 38km délkou železničních tratí.

Ve spolupráci
transport-logistika.cz
Back to top button