Největší nákladní letadlo světa tankovalo v Praze
Největší nákladní letadlo světa tankovalo na pražském letišti. Nákladní letadlo Antonov An-124-100-150 společnosti Antonov Design Bureau, s přepravní kapacitou do hmotnosti 402 tun na vzdálenost 14 tisíc kilometrů, tankovalo koncem října na pražském letišti letecký petrolej vyrobený v rafinériích Skupiny MOL.
Ačkoli společnost MOL v Čechách patří mezi přední dodavatele motorových paliv, je rovněž producentem pohonných hmot pro letecký průmysl a v Česku se řadí mezi nejvýznamnější dodavatele leteckého petroleje nejen pro letiště v Praze a Brně.
Největší nákladní letadlo světa tankovalo na pražském letišti
Skupina MOL je v dodávce leteckých paliv leaderem s mnohaletou historií. Svá paliva poskytuje do letadel určených k přepravě jak osobní, tak nákladní, ale i do letounů ozbrojených vojenských složek. Nákladní letadlo ukrajinské společnosti Antonov Company, která zajišťuje přepravu objemných nákladů, v Praze naposledy přistálo v roce 2016. A na pražské letiště opět zamířilo letos v říjnu, pro doplnění nádrží letounu leteckým petrolejem JET-A1 v objemu 130 000 litrů. Jednalo se o zatím nejrozsáhlejší plnění jednoho letadla za historii působení společnosti MOL na pražském letišti. Letecký stroj takového objemu vyžadoval plnění třemi autocisternami po dobu 62 minut. Natankování vyžadovaly jak křídlové nádrže, tak i trup stroje.
„MOL Česká republika je významným dodavatelem leteckého petroleje na český trh. Zásobuje pražské i brněnské letiště, ale také letiště a letecké společnosti na Slovensku, Maďarsku či Chorvatsku, což jsou současně země, kde Skupina MOL provozuje výrobní závody pro letecká paliva. Kromě pozemní silniční dopravy je takto letecké odvětví dalším důležitým segmentem, pro který MOL zajišťuje mobilitu,” uvedl Jaroslav Dršťka, Sales Aviation Leader, MOL Česká republika.
U leteckých paliv se rozlišuje letecký petrolej (nebo také kerosin) a letecký benzin. Letecký petrolej je po léta znám pod specifikací JET-A1, což je specifická verze petroleje určená pro moderní reaktivní motory letadel. Vyznačuje se vyšším bodem vzplanutí, než je 38 °C (100 °F). Jeho maximální bod tuhnutí se naopak pohybuje velice nízko, okolo -47 °C, což je běžná okolní teplota v letové hladině přibližně 10 tisíc metrů. Zajímavostí je, že letecký petrolej Jet-A1 se svým složením do jisté míry podobá motorové naftě pro arktické klima, tedy takové, kterou zákazníci na servisních stanicích MOL mohou natankovat v případě, že okolní teploty poklesnou pod -20 °C. Tento petrolej je vhodný pro motory s plynovou turbínou a vznětové motory letadel.