Silniční doprava

Konec spalovacích motorů v kamionech

Konec spalovacích motorů v kamionech. Emisní standardy CO2 pro těžká užitková vozidla by Komise měla představit 14. února. Naftové kamiony se budou v Evropské unii moci prodávat i po roce 2035.

Nejdřívější datum zákazu jejich prodeje chce Komise stanovit pro rok 2040, vyplývá z uniklé verze nových emisních standardů oxidu uhličitého pro těžká nákladní vozidla.

Přečtěte si také

Konec spalovacích motorů v kamionech

Minulý podzim se evropské instituce dohodly na zákazu po roce 2035 prodávat nové osobní automobily a lehká užitková vozidla, která produkují výfukové emise. To znamená de facto zákaz prodeje nových benzinových a naftových aut. Letos chce Komise představit nové emisní standardy pro těžká užitková vozidla, jako jsou kamiony či autobusy. Zveřejnit by je měla 14. února.

V Bruselu se v uplynulých měsících diskutovalo zejména o tom, zda Komise iu kamionů a autobusů pojede cestou de facto zákazu, jaký jsme viděli u osobních aut. Uniklá verze návrhu, kterou má portál EURACTIV k dispozici, se zákazem v roce 2035 nepočítá. Jako nejčasnější možný termín Komise uvádí rok 2040. Není však jisté, zda k zákazu vůbec dojde.

Uniklý návrh počítá se současnými cíli snížení emisí oxidu uhličitého pro roky 2025 a 2029. Další data dokument nespecifikuje. Obsahuje však tři následující „vykazovací období“ – od 2030 do 2034, od 2035 do 2039 a od 2040 dále.

Návrh emisních standardů dále rozšiřuje požadavky na další skupiny těžkých užitkových vozidel, jako jsou například stavební vozidla, odhrnovače nebo sypače. Komise by měla stanovit cíl i pro výrobce městských autobusů, podle kterého budou muset prodat určitý počet bezemisních vozidel. Podíl ani datum zatím stanoven není.

Životnost kamionů

Jedním z argumentů, které Komise použila ke zdůvodnění zákazu prodeje nových benzinových a naftových aut od roku 2035, byla délka životního cyklu osobních vozidel. Průměrná životnost aut v západní Evropě je 18 let, ve východní Evropě až 28 let, uvádí studie publikovaná v časopise European Transport Research Review. Vzhledem k právnímu závazku Evropské unie stát se klimaticky neutrální budou muset být téměř všechna auta v roce 2050 bezemisní, napsal viceprezident Evropské komise Frans Timmermans v prosinci minulého roku. „Pokud vezmeme v úvahu životnost vozidel, 2035 je správný čas“ dodal.

Spalovací motory mohou po roce 2035 skončit iv kamionech

Evropská komise aktuálně připravuje nové emisní standardy CO2 pro těžkou dopravu. Část průmyslu žádá, aby se již po roce 2035 mohly prodávat pouze bezemisní kamiony či autobusy.

„S 18letou průměrnou životností nákladních vozidel v Evropě by byl rok 2040 pro klima příliš pozdě,“ konstatoval analytik bruselského think tanku Transport & Environment (T&E). T&E vyzvala, aby Komise stanovila datum konce prodeje nových naftových kamionů pro rok 2035. Po konkrétním datu volá také část průmyslu včetně logistického gigantu Maersk či výrobci spotřebního zboží Unilever, Henkel a PepsiCo.

Připravte infrastrukturu, vyzývá průmysl

Představitelé automobilového průmyslu jsou s uniklou verzí návrhu spokojeni. Těší je zejména fakt, že se Komise nedotkla cílů pro roky 2025 a 2029.

„Zpřísnění cíle do roku 2025 je nereálné vzhledem k vyspělosti technologií na trhu a požadavkům na dodací dobu,“ řekl mluvčí německé organizace automobilového průmyslu VDA.

„Skutečnost, že současný návrh norem CO2 pro těžká užitková vozidla s tím nepočítá, je pozitivní,“ dodal. VDA vyzývá, aby zákonodárci připravili nabíjecí a doplňovací infrastrukturu pro masivní rozvoj bateriových a vodíkových kamionů.

„Rozhodujícím předpokladem dosažení ambiciózních cílů je dostatečně hustá síť nabíjecích bodů a vodíkových čerpacích stanic.

Pro skutečné dosažení ambiciózních cílů je rozhodujícím předpokladem dostatečně hustá síť elektrických nabíjecích a vodíkových čerpacích stanic pro těžká užitková vozidla v celé Evropě,“ řekl mluvčí s tím, že „v současnosti to není ani zdaleka realizováno“.

Cíle pro nabíjecí a čerpací stanice jsou definovány v nařízení o infrastruktuře alternativních paliv (AFIR), o kterém v současnosti jednají evropské instituce. Evropský parlament chce mít nabíjecí stanici pro bateriové elektromobily na každých 60 kilometrech podél hlavních silnic a vodíkovou na každých 100 kilometrech. Členské státy jsou proti těmto ambiciózním cílům. Obávají se vysokých nákladů.

Zdroj
Redakce

Přečtěte si také

Back to top button