Tajemství z Hannoveru – světové premiéry, které změní trh užitkových vozidel
Tajemství z Hannoveru – světové premiéry, které změní trh užitkových vozidel. V Hannoveru nechyběli ani výrobci lehkých užitkových vozidel. Odehrály se zde dvě velké světové premiéry – jedna očekávaná, druhá už méně, o to ale překvapivější. A třetí představuje comeback jedné značky na pole LCV.
Kategorie užitkových vozidel má v Hannoveru nezastupitelné místo a s výjimkou Mercedesu-Benz zde žádný z velkých výrobců nechyběl. I v tomto segmentu se to elektrickými variantami jenom hemžilo a nechyběl ani vodík. Například čínské značky ani jiné než elektrické modely nepřivezly. Jim se ale budeme věnovat v samostatném materiálu na následující dvoustraně. Začněme těmi největšími premiérami.
VOLKSWAGEN
Německý výrobce přivezl spoustu novinek, nejvíc prostoru dostala sedmá generace modelů Transporter, resp. Caravelle. Ty jsou na rozdíl od Multivanu a Californie postavené na technice značky Ford. Vedle klasické skříně bude Transporter k dispozici jako kombi, dvojkabina s valníkovou nástavbou a nechybí ani osobní Caravelle.
Skříňový vůz s normálním rozvorem a standardní střechou nabízí nákladový prostor o objemu 5,8 m³, verze s dlouhým rozvorem a vysokou střechou až 9,0 m³. Maximální užitečná hmotnost je až 1,33 tuny.
Pohonné systémy zahrnují benzinové i naftové motory, TDI se dodávají ve variantách 81 kW (110 k), 110 kW (150 k) a 125 kW (170 k). Nejsilnější TDI je kombinováno s osmistupňovým automatem, u verze s výkonem 110 kW je to alternativa k manuálu. K dispozici bude i plug-in hybrid s celkovými 171 kW (232 k) i čistě elektrické provedení e-Transporter. To je vybaveno elektromotorem s výkonem 100 kW (136 k), 160 kW (218 k) nebo 210 kW (286 k) a využitelnou kapacitou baterie až 64 kWh.
Multivan dostal jako první vozidlo na platformě MQB novou PHEV verzi eHybrid 4Motion. Druhá generace plug-in hybridního pohonu používá 1.5 TSI evo2, pohon všech kol zajišťuje druhý elektromotor, baterie má kapacitu 19,7 kWh. Celkový výkon činí 180 kW (245 k).
Na IAA měly premiéry další verze ID Buzz: nová základní s motorem se 125 kW a baterií s 59 kWh, nová vrcholná GTX s 250 kW a varianta s maximalizovaným dojezdem s baterií s 86 kWh. Modernizací prošel i Crafter, zvenku ji ale nepoznáte. Teprve uvnitř ji prozrazuje digitální přístrojová deska. Ve spolupráci s výrobcem nástaveb AMF-Bruns konečně vznikla i tovární varianta kombi pro přepravu osob. Caddy dostalo druhou generaci PHEV pohonu (eHybrid) a variantu Flexible s třímístnou lavicí ve druhé řadě.
IVECO
Italská značka, známá především svou dodávkou Daily, vstupuje díky spolupráci se značkou Hyundai i do kategorie 2,5–3,5 t. Model eMoovy technicky vychází z Hyundaie Staria a využívá 800V elektrickou architekturu koncernu Hyundai, díky níž zvládá nabíjení výkonem až 350 kW. eMoovy bude k dispozici se dvěma bateriemi 63 a 76 kWh a dojezdem až 320 km. Pohon zajišťuje motor o výkonu 160 kW. Vozidlo bylo navrženo s nízkoprofilovou platformou, která maximalizuje nákladový prostor a poskytuje ložnou kapacitu až 10 m3. Nízká platforma také umožňuje rychlé, snadné a ergonomické nakládání a vykládání.
Samozřejmostí bylo i nepřeberné množství různých verzí Daily, a to včetně elektrických s různými nástavbami.
KIA
Korejská značka se vrací do segmentu LVC konceptem užitkových vozidel PBV – platform beyond vehicle. Jde o řadu účelových elektromobilů (BEV) pro přepravu nákladu i osob. Na stánku Kia představila hned několik typů – PV5 People Mover k přepravě osob, užitkovou PV5 High Roof se zvýšenou střechou a PV7. Na všechna vozidla PBV se bude vztahovat sedmiletá záruka s omezením na 150 000 km a díky 800V architektuře budou navíc schopna se dobít z 10 na 80 % kapacity baterie za pouhých 30 minut. Kia také ve spolupráci s firmou Petit Forestier Group připraví i speciální chladírenskou verzi.
Pro zajištění výroby vozidel PBV Kia zahájila výstavbu speciálního závodu v Koreji, který představuje investici přesahující 3 mld. eur. Počáteční výrobní kapacita činí 150 000 vozidel ročně s cílem postupného navýšení až na 300 000 kusů. První sériově vyráběná vozidla by měla být k dispozici v létě roku 2025.
RENAULT
I když nejvíc exponátů na stánku byly různé varianty letos uvedeného modelu Master (v Hannoveru získal titul Van of the Year 2025), a to včetně vodíkové varianty, hlavní hvězdou byl koncept Estafette. Jde o vizi elektrického užitkového vozidla pro městskou logistiku. Koncept navazující na inovativní tradici původní Estafette z roku 1959 vznikl ve spolupráci s Volvo Group a CMA CGM Group. Jde o kompaktní a prostornou elektrickou dodávku, která kombinuje délku vozu Kangoo L2, obratnost Clia a nákladový prostor Traficu L1H2. Navržena s ohledem na potřeby profesionálních řidičů, nabízí moderní technologie jako SDV (software-defined vehicle) na platformě FlexEVan, což umožňuje pokročilé funkce, včetně aktualizací v reálném čase a prediktivní údržby. Přechod do sériové výroby je plánován za dva roky.
FORD
Ford zaujal hned u hlavního vchodu do výstaviště, kde měl obrovskou reklamu na model Transit Custom se sloganem Der Transporter. Pikantní na tom je, že se takto jmenuje i model od Volkswagenu, který měl navíc v Hannoveru světovou premiéru a je postaven na technice tohoto modelu…
Vedle kompletního portfolia svých čistě užitkových vozidel, do nichž Ford nainstaloval jak plně elektrický, tak i PHEV pohon, dostal plug-in hybridní variantu také nejprodávanější pick-up Ranger. Pohon kombinuje motor 2.3 Ecoboost s elektromotorem, systémový výkon dosahuje 205 kW (279 k)/690 Nm a čistě na elektřinu ujede přes 45 km.
TOYOTA
Japonská značka měla větší expozici než koncern Stellantis, od nějž převzala kompletní techniku pro svá LUV. Hlavní hvězdou expozice byl model Proace Maxi, který zde byl vystaven i s mnoha nástavbami. Vůbec poprvé jsme také měli možnost vidět Proace Electric ve verzi platforma s valníkovou nástavbou.
STELLANTIS
Koncern, zastupující hned čtyři značky najednou (Citroën, Fiat, Opel a Peugeot), měl poměrně skromný stánek, s výjimkou Opelu každá z nich vystavovala po jednom autě. A nepřekvapí, že byla většinou elektrická.
DANGEL
Francouzský specialista na dodatečné přestavby na pohon 4×4 měl honosnější expozici než Stellantis, pro nějž je dvorním dodavatelem. Vzhledem k současné době asi nepřekvapí, že řada vozidel byla elektrická. Pro nejmenší řadu dodávek nabízí konverzi označenou Trek, která kombinuje přední diferenciál s omezenou svorností s větší světlou výškou. Na voze Citroën Berlingo však představil i koncept s klasickou mechanickou čtyřkolkou.