Suzuki představuje svůj první elektromobil pro Evropu
Suzuki představuje svůj první elektromobil pro Evropu. Společnost Suzuki Motor Corporation představila dnes v italském Miláně svůj první sériově vyráběný elektrický model (BEV), SUV e VITARA. Výroba v indickém závodě Suzuki Motor Gujarat začne na jaře v roce 2025. Zahájení prodeje v mnoha částech světa včetně Evropy, Indie a Japonska, se předpokládá v létě 2025. V České republice se předpokládá spuštění prodeje na podzim roku 2025.
Model e VITARA vychází z konceptu eVX, který byl představen v lednu 2023 na výstavě Auto Expo v Indii a na Japan Mobility Show v říjnu téhož roku. Jedná se o první globálně strategický model elektromobilu od Suzuki.
V návaznosti na koncept „Emotional Versatile Cruiser“ se e VITARA vyznačuje designem, který vyjadřuje pokročilé technologie a sílu, elektrickým pohonným ústrojím, jež poskytuje dynamický zážitek z jízdy, elektrickým systémem pohonu 4×4 „ALLGRIP-e“, který zajišťuje nejen schopnosti v terénu, ale také vysoký výkon, a nově vyvinutou platformou „HEARTECT-e“ speciálně navrženou pro elektromobily.
Klíčové vlastnosti modelu e VITARA
Design, který spojuje pokrokovost moderního elektromobilu a robustnost SUV
Designové téma „High-Tech & Adventure“ ztělesňuje pokrokovost elektromobilu a odolnou povahu SUV, inspiruje k akčním zážitkům. Exteriér se vyznačuje výrazným designem s pneumatikami o velkém průměru a dlouhým rozvorem. Interiéru dominuje integrovaný displej s pokročilými funkcemi a robustně působící obložení kabiny a středovou konzolí, což odráží zmíněné téma „High-Tech & Adventure“.
Elektrický pohon složený z efektivní jednotky eAxle a lithium-železo-fosfátové baterie
Elektrický pohon využívá vysoce efektivní jednotku eAxle, která zahrnuje elektromotor a invertor, v kombinaci s lithium-železo-fosfátovou baterií zkonstruovanou s důrazem na bezpečnost a spolehlivost. Pohonné ústrojí dosahuje charakteristické hbité akcelerace z klidu a ostré odezvy při zrychlování napříč celým spektrem rychlosti a při předjíždění.
Elektrický systém pohonu všech kol „ALLGRIP-e“ se dvěma nezávislými jednotkami eAxle
„ALLGRIP-e“ je elektrický systém pohonu všech kol, který využívá bohatých zkušeností Suzuki s technologií 4×4. Tvoří jej dvojice nezávislých jednotek eAxle, jedna pro přední a druhá pro zadní kola. Systém zajišťuje nejen přesvědčivý výkon, ale také precizní řízení trakce a excelentní odezvu. Navíc je doplněn o režim Trail mode, který přibrzďováním protáčejících se kol a přesunem točivého momentu na protilehlé kolo (simulace uzávěrky diferenciálu) pomáhá při průjezdu náročným terénem.
Nová platforma „HEARTECT-e“ vyvinutá speciálně pro elektromobily
Nově zkonstruovaná platforma „HEARTECT-e“ je navržena specificky pro použití v elektromobilech. Vyznačuje se lehkou konstrukcí, ochranou vysokonapěťového vedení a díky krátkým převisům karoserie také prostorným interiérem. Prostřední část podlahy se obejde bez výztuh, a tak pojme baterii o větší kapacitě, než by bylo možné u konvenční konstrukce.
Komentář prezidenta Suzuki
„Model e VITARA je náš první elektromobil, vyvinutý na základě opakovaného testování a úprav, abychom vytvořili snadno použitelný elektromobil pro naše zákazníky. Pro dosažení uhlíkově neutrální společnosti nabídneme po celém světě různé možnosti včetně elektromobilů, hybridních vozidel a vozidel na CNG přizpůsobených konkrétním regionům. Představení modelu e VITARA znamená významný milník na cestě k uhlíkové neutralitě. Po uvedení e VITARA budeme nadále rozšiřovat naši nabídku vozů s elektrickým pohonem a navrhovat řešení mobility přizpůsobená potřebám jednotlivých zemí a regionů.“
Hlavní specifikace (evropská verze)
Kapacita baterie | kWh | 49 | 61 | |
Systém pohonu | 4×2 | 4×2 | 4×4 | |
Rozměry | ||||
Celková délka | mm | 4275 | ||
Celková šířka | mm | 1800 | ||
Celková výška | mm | 1635 | ||
Rozvor | mm | 2700 | ||
Rozchod | Vpředu mm | 1540 | ||
Vzadu mm | 1545 | |||
Poloměr otáčení | m | 5,2 | ||
Světlá výška | mm | 180 | ||
Počet míst | osoby | 5 | ||
Elektromotor | ||||
Maximální výkon | Celkem kW | 106 | 128 | 135 |
Vpředu kW | 106 | 128 | 128 | |
Vzadu kW | – | – | 48 | |
Maximální točivý moment | Nm | 189 | 189 | 300 |
Převodovka | ||||
Typ | Jednostupňová elektrická | |||
Podvozek | ||||
Brzdy | Vpředu | Odvětrávané kotouče | ||
Vzadu | Odvětrávané kotouče | |||
Pneumatiky | ||||
Rozměr pneumatik | 225/55 R18 | 225/55 R18, 225/50 R19 | ||
Hmotnost | ||||
Pohotovostní hmotnost | Kg | 1702 | 1760-1799 | 1860-1899 |