Czechbus 2024 – Naposled po roce
Czechbus 2024 – Naposled po roce. Třináctý ročník největšího středoevropského veletrhu autobusů a servisní techniky Czechbus 2024 byl poslední, který se konal po roce. Další totiž bude až v roce 2026.
Letos se expozice vměstnala do tří hal, na venkovní ploše stály dva exponáty značky Iveco, přičemž vysokomýtský výrobce byl jedním ze 72 vystavovatelů ze čtyř zemí. Celkem si během tří dnů našlo na výstaviště PVA Expo cestu 6400 návštěvníků. Na další ročník si ale budou muset fanoušci autobusů počkat dva roky, protože pořadatel rozhodl o dvouletém cyklu, aby se míjel s největším evropským veletrhem Busworld v Bruselu. Místo Czechbusu bude příští rok v termínu od 25. do 27. listopadu první ročník veletrhu nákladních vozidel Truck & Cargo Expo. Co ale bylo k vidění na Czechbusu?
Autobusy
Letos se po odmlce veletrhu zúčastnila značka Iveco Bus. Ve venkovní expozici stály elektrický městský midibus E-Way 10,7 m a meziměstský model Crossway Line, upravený na obnovitelné palivo XTL. Ve svém stánku v hale 4 pak vystavovala tři exponáty. Jedním z nich byl Crossway LE Elec 12 m, první elektrický částečně nízkopodlažní autobus vyráběný ve Vysokém Mýtě. Tento konkrétní kus v barvách PID patří do flotily šesti autobusů pro táborského dopravce COMETT PLUS. Vedle něj byl model Evadys v zájezdové konfiguraci (už má svého zákazníka) s atraktivními polepy i nadstandardně vybaveným interiérem včetně WC a elektrický minibus eDaily ve speciální edici Metallica.
MAN Truck & Bus vystavil elektrický částečně nízkopodlažní autobus Lion’s City E 12 LE, který na Czechbusu získal mezi velkými autobusy cenu Grand Prix, udělovanou odbornou porotou pod vedením šéfredaktora našeho magazínu. Dalším exponátem byl jeden z pouhých dvou (pohříchu) coachů v Letňanech, tříosý Lion’s Coach R08, osazený nejnovějšími systémy ADAS. Třetím exponátem byl minibus TGE.
Druhým coachem byl třínápravový dálkový autobus Irizar i8 na podvozku Scania o celkové délce 14 m s 57 luxusními sedadly pro cestující a poháněný šestiválcem Scania DC13 165 s výkonem 500 koní (368 kW) a maximálním točivým momentem 2550 Nm.
Slavnostní předání symbolického klíče proběhlo i na stránku SOR Libchavy, ato od prvního minibusu ICN 9,5 patřícího do 10kusové zakázky pro brněnský dopravní podnik. Druhý exponát byl elektrický model ENS 12 pro BORS Břeclav a město Třebíč.
Škoda Group přivezla do Prahy trolejbus Škoda Tr 32 pro Vilnius. V první den Škoda představila řešení dvoupólového nabíjení pro elektrobusy, které je vhodné pro města s nějakým druhem elektrifikace dopravy. Následující den lidé ze Škodovky registrované zájemce seznámili s novými pravidly týkajícími se kybernetické bezpečnosti.
Ani jednou na Czechbusu nechyběla společnost Isuzu Turancar, která měla tentokrát v Letňanech šest exponátů (modely Visigo Hyper, Novo Citi Life, Novo Ultra, Turquoise).
Na poslední chvíli se pro účast na Czechbus rozhodl Daimler Buses, který vystavil model Setra S 515 LE dopravce Umbrella Mobility a také kloubové Citaro, které od 1. prosince zajišťuje dopravní obslužnost v Mníšku pod Brdy.
Minibusy
Ve srovnání s loňským rokem bylo na Czechbusu daleko více městských i zájezdových minibusů. Slovenský výrobce Rošero měl na stánku zájezdový model First FLHI s kapacitou až 27 míst a linkový model First FCLLI v barvách PID dopravce Arriva.
Vůbec poprvé se v Praze představila značka Tremonia Mobility, zastoupená u nás společností Mybus, která přivezla model City 75 Electric. Krátce po vítězství v anketě Minibus of the Year (viz toto číslo na stranách 34 až 36) obdržel i druhou cenu, Grand Prix v kategorii minibusů. Druhým vystaveným modelem byl typ Sprinter 45 City. Tuzemský výrobce Bus Design představil prototyp sedmimístného VIP minibusu kategorie M1, postavený na modelu Sprinter Combi. Vedle vystavené 7m varianty výrobce chystá na příští rok i 6m provedení, i nízkou střechu. Jako jeden z mála si Bus Design troufá dělat minibusy na podvozku MAN TGE. Hned celou plejádu minibusů přivezl opavský výrobce KHMC Buses afirma BusPlan.
Servisní a informační technika, příslušenství
Důležitou součástí veletrhu jsou firmy nabízející servisní techniku, informační panely nebo příslušenství. Velkou expozici měla slovenská společnost Molpir, nabízející mimo jiné multimediální řešení do autobusů. Přední dodavatel ZF mimo jiné představil centrální elektrickou jednotku CeTrax 2 dual s výkonem, 380 kW. K tradičním účastníkům patří i společnosti bustec a Buse, zaměřující se na informační systémy pro cestující, DAFO ukázalo přenosný detekční systém na hlídání možného zahoření baterií elektrických vozidel a nechyběla ani firma Auto-Bus.cz, která se zabývá prodejem, servisem a instalací příslušenství do autobusů.