Silniční doprava

Daimler Trucks je pod proudem – světová premiéra pro Mercedes-Benz Urban eTruck a flotilový test Fuso Canter E-Cell

Mercedes-Benz Urban eTruck: elektrický pohon, modulární koncept akumulátorů a přijatelná hmotnostní bilance.

Na celém světě jsou před nákladní dopravu v aglomeracích, městech a obcích kladeny stále větší výzvy, ať se jedná o zásobování obyvatelstva potravinami a zbožím, likvidaci odpadu, zajištění dodávek pro průmysl, obchod a řemesla, přepravu hotových výrobků nebo rostoucí citlivost vůči emisím výfukových plynů i hluku. Nákladní doprava je nepostradatelná, avšak rámcové podmínky jsou stále náročnější. Ideální alternativou průběžného postupného snižování emisí zaváděním stále přísnějších předpisů je mobilita s nulovými lokálními emisemi.
 
Daimler Trucks bude v této oblasti průkopníkem také v segmentu nákladních vozidel s celkovou hmotností do 26 tun. Elektrické pohony pro nákladní vozidla jsou již ekonomicky výhodné Přestože se dlouhou dobu zdálo, že elektrické pohony nepřicházejí pro nákladní vozidla v úvahu, rýsuje se již ekonomická výhodnost nákladních vozidel s elektrickým pohonem, napájeným z akumulátorů.
 
Technika akumulátorů činí totiž velké pokroky. V období mezi roky 1997 a 2025 se Strana 2 náklady sníží pravděpodobně o 60 procent. V uvedeném časovém úseku zároveň vzroste výkon o 250 procent. Mercedes-Benz Urban eTruck: elektrický pohon, modulární koncept akumulátorů a přijatelná hmotnostní bilance Aktuálním důkazem tohoto vývoje je světová premiéra vozidla MercedesBenz Urban eTruck, které ukazuje cestu k mobilitě bez emisí v rozvážkové dopravě s těžkými nákladními vozidly. Technickým základem elektricky poháněného vozidla Mercedes-Benz Urban eTruck je těžké třínápravové nákladní vozidlo Mercedes-Benz pro rozvážkovou dopravu.
 
Vývojáři divize Daimler Trucks kromě toho vymysleli zcela nový koncept pohonu. Místo konvenčního hnacího řetězce je zadní náprava poháněna elektromotory, uloženými v bezprostřední blízkosti nábojů kol. Jejich největší výkon činí 2 x 125 kW, maximální točivý moment 2 x 500 N.m. Ve spojení s převodem dosahuje točivý moment na kole hodnoty 11 000 N.m. Napájení zajišťuje sada akumulátorů složená ze tří modulů lithium-iontových akumulátorů s celkovou kapacitou 212 kWh. Z toho plyne dojezd až 200 km – to je pro typickou každodenní trasu v rozvážkové dopravě obvykle postačující. Modulárně koncipovaná konstrukce sady akumulátorů může být individuálně přizpůsobena požadovanému dojezdu přidáním nebo absencí určitého množství sad článků. Urban eTruck lze připojit k nabíjecí stanici prostřednictvím celoevropsky standardizované zásuvky „Combined Charging System“ (CCS) typu 2. Při nabíjecím výkonu 100 kW jsou zcela vybité akumulátory nabity na 100 procent za dvě až tři hodiny.
 
Protože Komise EU souhlasí se zvýšením nejvyšší přípustné celkové hmotnosti nákladních vozidel s alternativním pohonem až o jednu tunu, je tím dalekosáhle vyrovnána nevýhoda vyšší hmotnosti elektrického pohonu. Nejvyšší přípustná celková hmotnost třínápravového samostatného vozidla se tímto krokem zvýší z 25 na 26 tun, takže se původní nevýhoda sníží na 700 kg oproti porovnatelnému nákladnímu vozidlu se spalovacím motorem.
 
Fuso Canter E-Cell: čistě elektrický pohon je již současností Strana 3 V kategorii lehkých nákladních vozidel je čistě elektrický pohon již současností, což dokazuje Fuso Canter E-Cell. Po úspěšném flotilovém zkušebním provozu v Portugalsku se Canter E-Cell již půl roku osvědčuje v prvním flotilovém testu elektricky poháněných nákladních vozidel v Německu. Tato vozidla budou již brzy nabízena pod označením Fuso eCanter.
 
Novinky v této oblasti budou prezentovány na IAA Užitkové vozy, který se koná v září 2016 v Hannoveru. Sady akumulátorů s celkovou kapacitou 48 kWh jsou uloženy podél rámu na pravé a levé straně. Elektromotor dosahuje výkonu 110 kW, maximální točivý moment má hodnotu 650 N.m. V závislosti na provozních podmínkách činí dojezd vozidla Canter E-Cell více než 100 km. Akumulátory jsou v Evropě nabíjeny prostřednictvím stejné standardizované zásuvky jako Urban eTruck. Rychlonabíjením lze vozidlo nabít na 80 procent celkové kapacity za pouhou jednu hodinu.
 
Fuso je vedle značek Mercedes-Benz a Freightliner třetí velkou značkou divize Daimler Trucks a vedoucím výrobcem „zelených“ lehkých nákladních vozidel. Na celém světě jsou již v provozu vozidla Fuso Canter Eco Hybrid, jejichž druhá generace je vyráběna od roku 2012. Společnost Fuso představila první generaci čistě elektricky poháněného modelu Canter E-Cell již v roce 2010 a v roce 2014 následovala druhá generace. Souběžně se získáváním poznatků z aktuálního flotilového zkušebního provozu v Německu pracuje Fuso na třetí generaci tohoto modelu. Již nyní je jasné, že elektricky poháněný Canter bude hospodárnější a ještě lépe připravený na každodenní provoz.

Přečtěte si také

Back to top button