Češi jsou ochotní si připlatit za rychlé dodání zásilky
Vyplývá to alespoň z průzkumu společnosti WebMedea services s.r.o. ze systému WebMedea ve spolupráci s kurýrní společností Der Kurier. Pokud se totiž na internetové vyhledavače Češi obrací s dotazem ohledně doručení zásilky, nejčastěji se potom ptají po možnosti rychlého doručení. Cena je zajímá až jako poslední. Nejčastěji se Češi zajímají o možnosti doručení na Slovensko.
Pokud se na internetové vyhledavače obracíme s dotazem ohledně doručení zásilky a přepravních společností, nejvíce nás zajímá rychlost doručení (737 hledání za měsíc). Ve vyhledávačích dominuje možnost doručení „ještě dnes“, „do 24 hodin“, „dnes“ a podobně. Druhým nejčastějším aspektem hledání, celkem 618 hledání, je možnost zaslání zásilky do zahraničí.
„Od března zaznamenáváme i z průmyslového sektoru celkem vysoký pohyb zboží směrem do západní Evropy, případně na Slovensko. V těchto dnech je poptávka po rychlé přepravě nezvykle vysoká. I proto se specializujeme na doručení na čas za jeden den do okolních států za velmi výhodných podmínek,“ komentuje Přemysl Lukeš, výkonný ředitel kurýrní společnosti Der Kurier.
Zprávám od přepravců nerozumíme
Třebaže se přepravci snaží o co nejvíce proklientské služby, samotní klienti ve stavu zásilek stále tápají. Na internetové vyhledavače se obrací s popisem stavu (například „zásilka přijata do přepravy“ nebo „zásilka byla uvolněna z celního řízení“), který obdrží emailem či sms zprávou od přepravce. „Zřejmě tedy potřebují vysvětlit, co přesně daný stav znamená a kdy tedy mohou zásilku očekávat,“ míní Michal Rost, z Webmedea services. Digitalizace urychlená pandemií přijde vhod tedy i klientům, kteří tak budou mít větší šanci sledovat svou zásilku v reálném čase, stejně tak jako firmy a přepravní společnosti. „Je to tak, právě automatizace vede k zabezpečení různého řízení v reálném čase. Možná díky koronavirové pandemii urychleně dochází k digitální transformaci a digitalizaci,“ potvrzuje Michala Soukupová z Tp Consulting a dodává: „Pandemie dokázala, že jsou moderní technologie ve všech směrech důležité, ba dokonce nezbytné, a do budoucna lze jenom počítat, že digitální technologie výrazně posilní napříč všemi odvětvími, a to včetně logistiky.“
Další nejčastější hledání se týkají hmotnosti zásilky, jejího pojištění, možnosti přepravy křehkých zásilek, teplot přepravy, placení dobírkou, doručování o víkendu. Na úplně posledním místě, 33 hledání za měsíc, je potom dotaz na cenu doručení.
Data vyplývají z reprezentativního vzorku 1 000 slov představující dotazy, se kterými se lidé obrací na vyhledávače ve spojitosti se zásilkami.
Zásilky do zahraničí posílily během covidu
Během posledních čtyř let kontinuálně roste poptávka po zasílání balíčků do zahraničí. Vyplývá to z analyzované množiny 400 slov v jednotlivých měsících. Trend navíc zesílil v době začátku pandemie, březnu 2020. Vrchol tohoto zájmu je každoročně v období Vánoc. Během svátků v roce 2020 zájem dosáhl dokonce 25 250 hledání měsíčně. Byl tedy přibližně o 100 % vyšší, než ve stejné době roku 2019. Data průzkumu nepředstavují skutečný objem zaslaných zásilek do jednotlivých zemí, ale pouze zájem o zaslání prostřednictvím online vyhledávačů.
Nejvíce zásilek putuje na Slovensko
Poptávka po odesílání do konkrétních zemí hovoří jasně. Pokud odesílatelé hledají možnosti doručení do ciziny, nejvíce je potom zajímají možnosti doručení na Slovensko. „Naopak v popředí nevidíme země, které mají velké zastoupení menšin v naší republice, jako např. Vietnam, Bulharsko či Rumunsko. Zvýšený zájem o zasílání na Slovensko může být také z části tvořen dotazy firem a eshopů, které si ověřují možnosti zasílání objednaného zboží svým zákazníkům z řad našich sousedů,“ míní Rost z Webmedea. To ostatně potvrzuje i Lukeš z Der Kurier: „I my v poslední době registrujeme rostoucí zájem o doručování do Německa a Rakouska ze strany eshopů. Zájem jde i směrem ke službám s přidanou hodnotou, tedy rychlost doručení nebo možnost zpětného odběru zásilek.”