Logistika a sklady

Dynamická cenotvorba v logistice

Dynamická cenotvorba v logistice. Technologicko-logistická služba DODO nově do logistiky poslední míle přináší koncept dynamické cenotvorby a reaguje tak na zvyšující se tlak zákazníků na rychlé doručení za co nejnižší ceny.

Zavedení dynamického nacenění doručení firmě umožňuje optimalizovat cenu dopravy podle aktuální celkové poptávky v daném městě a tím koncovým zákazníkům poskytnout možnost využít rychlé doručení v den objednání zboží za atraktivnější ceny než kdy dříve. Novinka navíc přispívá i městskému provozu, protože umožňuje poptávku optimálně rozložit do celého dne a zmírnit tak provoz během největších dopravních špiček.

Přečtěte si také

Ačkoli dle dat společnosti Behavio 75 % zákazníků deklaruje, že je pro ně rychlost doručení důležitým parametrem při rozhodování o nákupu, ochota si za rychlé doručení připlatit je stále poměrně nízká. Většina zákazníků je za same-day doručení ochotná zaplatit maximálně 100 Kč a pětina by zaplatila částku od 110 do 150 Kč. Logistické firmy tak musí hledat cesty, jak zajistit co nejlepší službu za co nejatraktivnější cenu. DODO vidí jednu za takových cest v konceptu dynamické cenotvorby. Cenový model, který je již dlouho úspěšně využíván například v oblasti rezervací letenek či hotelů, nově společnosti DODO umožňuje nastavovat ceny svých služeb v reálném čase na základě aktuální poptávky, optimalizovat rozvozové špičky a činit tak rychlé a přesné doručování co možná nejdostupnější.

Jak funguje dynamická cenotvorba

Dynamická tvorba cen je strategie, která využívá sofistikované algoritmy a pokročilé analýzy dat, pomocí nichž optimalizuje ceny produktů a služeb v reálném čase v reakci na dynamiku trhu. DODO při dynamickém naceňování dopravy vychází primárně z interních finančních dat, délky zvoleného časového slotu a náročnosti na pokrytí tohoto časového úseku pro danou objednávku v daném místě. Plně automatizovaný proces následně vyhodnotí hned několik parametrů najednou. Toto dynamické stanovení ceny za dopravu přináší klientům DODO možnost nabídnout svým koncovým zákazníkům kýženou službu rychlého doručení v den objednání za atraktivnější cenu.

„Řekněme, že si chce zákazník objednat dovoz domů ze svého oblíbeného obchodu s farmářskými potravinami, léky, knihami nebo třeba sportovními doplňky. Fixní cena nejrychlejší dopravy je pro něho ale příliš vysoká. Pokud mu však obchod nabídne možnost nechat si doručit zboží téhož dne v době mimo špičku, zato levněji, může to být pro tyto zákazníky rozhodujícím důvodem, proč si objednat,“ popisuje novinku komerční ředitel DODO Group Peter Menky

Výhody dynamické ceny za dopravu

Mezi hlavní výhody dynamického nacenění patří možnost optimalizovat cenu dopravy podle aktuální poptávky a tím přímo ovlivňovat i poptávku po doručení v konkrétních časech. V době mimo špičku, kdy je poptávka nižší, lze ceny snížit, což přiláká další zákazníky, které by jinak mohly odradit fixní vyšší poplatky za doručení. Naopak v době největší vytíženosti je možné ceny za dopravu lehce zvýšit a efektivně tak poptávku regulovat. Tímto způsobem se doručení lépe rozprostře v čase a umožní tak plynulejší odbavení zakázek a menší tlak na interní logistiku firem, kurýry rozvážející zboží a v konečném důsledku i na městský provoz. Zákazníci získají možnost volby mezi dražším doručením v kratším čase či v exponovanější čas, a nebo upřednostněním cenově dostupnější varianty s delší čekací dobou, případně v okně mimo rozvozovou špičku.

„V DODO neustále hledáme nové cesty, jak pomocí technologických inovací zlepšovat zákaznický zážitek z nakupování. Kompletní organizaci a plánování objednávek od našich klientů a veškerou komunikaci dispečinku s kurýry řídíme skrze naši vlastní logistickou platformu GAIA, díky AI dokážeme predikovat objednávky zákazníků na dva týdny dopředu a dynamická tvorba cen je další krok k našemu ultimátnímu cíli poskytnout tu nejlepší službu s co nejnižším dopadem na městský provoz a životní prostředí,“ uzavírá za DODO Peter Menky.

DODO již v současní době spolupracuje s některými prodejci na testování celého konceptu, který bude nabídnut k širšímu využití ještě během letošního roku. 

Zdroj
DODO

Přečtěte si také

Back to top button