Logistika a sklady

STILL: Trendy v intralogistice pro rok 2022, které zajistí efektivitu a ušetří peníze

Poslední téměř dva roky covidové pandemie významně změnily způsob myšlení v intralogistice. Enormně rostoucí odvětví e-commerce potřebuje inovovat, aby zvládalo nápor objednávek, a změny musí provádět především v intralogistických řešeních a zařízeních. Mnozí větší i menší hráči v e-commerce pochopili, že bez zefektivnění skladových provozů po více stránkách nedokážou držet krok s rychlým tempem a zvyšujícími se nároky zákazníků.

Značka STILL, špičkový dodavatel intralogistických řešení, se dokázala velmi rychle přizpůsobit požadavkům rostoucího trhu. 100 let zkušeností s úspěšnou implementací intralogistických konceptů z ní dělá experta, který umí velmi efektivně automatizovat procesy. Vyrábí nejen kvalitní manipulační techniku, ale dokáže vytvořit projekt automatizace a optimalizace skladu na míru a poskytnout služby, které zjednoduší a zefektivní naprosto každý provoz.

Experti ze STILL připravili přehled několika hlavních trendů pro rok 2022, bez kterých už v intralogistice a prodeji jen málokdo dokáže držet krok s nastaveným tempem:

E-commerce

Oblast e-commerce zaznamenává i vzhledem k pandemii obrovský rozmach a inovace v této oblasti nabraly vysoké obrátky, což bude pokračovat i v příštím roce. V segmentu
e-commerce jde více o technologie a automatizaci než o manipulační techniku. „Základním úkolem intralogistických systémů je zabezpečení rychlého a bezchybného vychystávání. Jelikož elektronický obchod směřuje k stále větším objemům objednávek a kratším dodacím lhůtám, rychle roste tlak z hlediska času a ceny. Automatizovaná řešení pomáhají tuto výzvu překonat zrychlením procesů vychystávání objednávek a snížením zátěže zaměstnanců,“ říkáFilip Šustek, Sales Engineer Advanced Aplications ze společnosti STILL. Proto odhaduje, že dopravníkové a přepravní systémy na převoz zboží mezi logistickými zónami ve skladech budou i v následujícím roce v kurzu. Tyto spolehlivé automatické a vícesměrové systémy mají kapacitu pro přepravu různých položek, a to i na velké vzdálenosti. „Jako modulární platforma jsou tyto systémy dokonale navrženy tak, aby rostly s budoucími požadavky provozovatele skladu. Například systém Multishuttle ukládá, rozděluje a řadí produkty v hromadném skladu spolu s vychystáváním a sestavováním objednávek,“ konkretizuje pan Šustek. Takové systémy dokážou výrazně zvýšit rychlost, hustotu skladování a přesnost či propustnost ve skladech, továrnách nebo distribučních centrech, a proto jsou jedním z hlavních trendů i pro rok 2022.

Urbanizace

Trend urbanizace je úzce propojen s takzvaným „micro fulfillmentem“, který představuje velkou výzvu pro každého, kdo působí v intralogistice. Jedná se o skladové provozy, které zpracovávají obrovské množství malých zásilek. I v takovém případě je nejprve důležité zjistit přesné parametry provozu a jasně definovat požadavky jeho majitele. „Přesné nastavení systémů, které si zvládnou efektivně poradit i s ‚micro fulfillmentem‘ se odvíjejí od výkonu, rozměrů haly, váhy materiálů a podobně. Například systém AutoStore dokáže reálně zvýšit výkon rychlého zpracování objednávek malých dílů,“ specifikuje pan Šustek. V praxi to vypadá tak, že inteligentní roboti vybírají objednávky z kontejnerů naskládaných přímo na sebe v kompaktní mřížce regálu, čímž se výrazně rozšiřuje skladovací kapacita dostupných ploch. A opět se dostáváme k trendu automatizace, která dokáže i u skladů s velkým objemem malého zboží zefektivnit všechny procesy – odstraní chybovost, a zejména zvýší výkon. Rozhodujícím faktorem úspěchu efektivní intralogistiky je časově přesné a spolehlivé zásobování a odzásobování spotřebních míst zbožím a materiály. „Automatizace přepravy zboží zvyšuje dostupnost strojů a materiálů 24 hodin denně 7 dní v týdnu, optimálně využívá stávající skladovací prostory a zároveň uvolňuje hodnotné a vysoce kvalifikované zaměstnance k práci na náročnějších úkolech,“ vysvětluje pan Šustek. Dodává, že i v na pohled bezvýchodných situacích v některých provozech se vždy najde řešení, ať už úprava původního konceptu, nebo návrh zcela nového.

Digitalizace

Digitalizace procesů představuje v intralogistice budoucnost pro komplexní zefektivnění skladových provozů. Data, která manipulační technika STILL dokáže už dnes během celodenního chodu sbírat, lze velmi dobře dále využít. Základem je tzv. fleet manager – systém, který získává data z vozíků, díky nimž se zaznamenává, kdo a jak na stroji jezdil, jak jízda probíhala, zda byla zapnuta světla nebo maják, zda měl vozík na vidlicích břemeno, a v případě nehody zaznamená celý její průběh. „Nadstavbou může být terminál a skener na manipulační technice, které řídí materiálový tok a transporty. A u autonomních vozíků je to ještě mnohem více informací než reportování trasy, užší místa nebo podrobné informace o baterii,“ specifikuje Filip Šustek ze STILL.

Případné obavy z digitalizace nejsou na místě. Pokročilé technologie sice obsahují velké množství dat, ale strach, že s nimi nebudete umět pracovat nebo to nějak zkomplikuje provoz, je zbytečný. Právě naopak. Nové technologie jsou bezpečné, bezporuchové, dostávají se k informacím a eliminují nekvalitní procesy. Na provoz tedy mají jen pozitivní dopad, a to i pokud jde o lidi, kteří se díky nim rychleji učí.

Automatizace

O automatizaci se v posledním období nejen hodně mluví, ale stále více majitelů skladových provozů ji také zavádí do praxe. Můžeme tedy mluvit o skutečně růstovém trendu. „Zákazníci chtějí automatizovat a dění na trhu v posledních měsících nás v tom jen utvrdilo. Nárůst poptávky je v desítkách procent a tento trend se jednoznačně přenese i do začínajícího roku,“říká pan Šustek. Česká republika v automatizaci zatím zaostává za západními zeměmi a plně automatizované sklady můžeme počítat na desítky. Ale těch částečně automatizovaných jsou už stovky a trend je jasný – automatizace, která zrychlí a zefektivní celý skladový provoz.

Výběr automatické manipulační techniky STILL je široký a vhodnost typu se posuzuje v každém provozu individuálně. Závisí na prostoru, zboží a procesu. Každý návrh řešení je individuální a doslova šitý na míru. „Pokud by šlo například o manipulaci v širokých uličkách, využil by se automat na bázi vozíku s bočně sedícím vodičem, tzv. retrak. Naopak pro velmi úzké uličky a nejvyšší skladový zdvih až 14 metrů se výborně hodí VNA vozík typu MX-X. To nejvhodnější řešení umíme poradit opravdu každému,“ přibližuje pan Šustek ze STILL. A kdo by nad automatizací vůbec neměl váhat? Každý s provozem e-commerce nebo takovým, který je v chodu nepřetržitě 24 hodin 7 dní v týdnu, s provozem s velkým materiálovým tokem a tím, kde se transportují břemena z bodu A do bodu B. „Automatizovaný vozík je opravdu schopen poradit si téměř se vším, jen je nezbytné projekt automatizace předem dobře naplánovat a promyslet.“

STILL přijde letos s novinkami v oblasti deckloaderů a jejich navigace a také s ARCH systémem na vybraných vozících, které budou mít minimální dodací lhůtu a budou se snadno zavádět do praxe.

Energie a udržitelnost

STILL má v nabídce všechny tři typy systémů pohonu elektrických vozíků – klasické olověné akumulátory, baterie Li-Ion a také vodíkové palivové články. Každý z nich má své výhody. Současným největším trendem je ovšem lithiová baterie, kterou její výhodné vlastnosti udrží v popředí i další roky. Pohon pomocí fuel cells, tedy vodíkových palivových článků, který je nejekologičtější, teprve největší rozmach v Čechách čeká. „Jelikož tato technologie zatím není příliš rozšířená, je ještě poměrně drahá. Pro jisté typy společností ale už fuel cells mohou být tou nejvýhodnější alternativou,“vysvětluje Zdeněk Štrupl, odborný manažer prodeje ze společnosti STILL. Hlavním trendem tedy i v roce 2022 zůstávají lithiové baterie. „Především pro prokazatelnou efektivitu a rychlé nabíjení, absenci nebezpečných výparů při nabíjení, bezúdržbovost a v neposlední řadě také díky stále se snižujícím nákladům na koupi,“ přibližuje technologii Li-Ion pan Štrupl. Samotní majitelé skladových provozů mají o výhodách lithiových baterií většinou již dost informací, ale nadále se najdou i tací, kteří se s nimi teprve seznamují. STILL lithiový pohon neustále zdokonaluje a hledá nová řešení. „Stále více zákazníků se dívá na celkové dlouhodobé náklady a nejen na prvotní levnou investici. A s přibývajícími Li-Ion bateriemi budou i ekonomicky dostupnější pro ostatní,“ dodává pan Štrupl.

Filozofie „ZERO Emission“ značky STILL je známa již léta a společnost činí osvětu ohledně elektrických vysokozdvižných vozíků dlouhodobě. Tento přední německý výrobce elektrické manipulační techniky neustále inovuje a pracuje na vývoji nových špičkových technologií. I letos se chystá uvést novinky v řadě elektrických vozíků.

Odborníci na technologie v intralogistice doporučují zaměřit se v roce 2022 zejména na zefektivnění skladových provozů. K tomu může výrazně pomoci automatizace a špičková manipulační technika. Avšak prvním krokem je podrobné naplánování nejvhodnějších řešení se zkušenými experty na danou oblast.

Přečtěte si také

Back to top button