Testy autobusů

IVECO Crossway High Value – pocta RTO

IVECO Crossway High Value – pocta RTO. Jedním z pěti exponátů Iveco Bus na výstavě Czechbus 2024 byl Crossway High Value 12 m ADAS. Autobus vybavený novými asistenčními systémy nás ale zaujal i čalouněním sedaček, odkazujícím na jeden legendární český autobus. Krátce jsme ho vyzkoušeli

Modernizovanou verzi u nás nejprodávanějšího meziměstského autobusu Crossway poznáte podle zcela nové masky a hlavních světlometů, které jsou osazené full LED technologií (potkávací i dálkové plus cornering). Ty zajišťují za tmy opravdu skvělou viditelnost. 

Záď autobusu ukrývala nejvýkonnější verzi Cursor 9 se 400 k a 1700 Nm

Noví pomocníci 

V rámci nového bezpečnostního balíčku GSR obdržel Crossway další asistenční systémy ADAS (Advanced Driver Assistance Systems), varující řidiče před nebezpečím, založené na pasivním principu. Nijak tedy nezasahují do řízení či brzd, to vše je na řidiči. BSIS je systém pro sledování mrtvého úhlu, založený na radaru, umístěném v našem případě na pravém boku za předním podběhem, který má za úkol hlídat při odbočování doprava pohybující se účastníky provozu. Varovná kontrolka je na pravém A-sloupku. MOIS je informační systém upozorňující řidiče na případnou překážku před autobusem v době rozjezdu s varováním na přístrojové desce. ISA pomocí kamery za čelním sklem (a spolupráce s mapovými poklady) zobrazuje na displeji dopravní značky s omezením rychlosti, a jak jsme se přesvědčili, umí to velmi spolehlivě i za tmy. DDAW pomocí vyhodnocení jízdního stylu doporučí řidiči případnou přestávku v řízení. 

Nový volant skvěle padne do rukou a má i o něco větší rozsah nastavení

Do povinné výbavy patří i couvací kamera, jejíž obraz se promítá na samostatný displej na přístrojové desce. Je velmi ostrý i za horších světelných podmínek a lze si ho vyvolat i za jízdy dopředu. Musím ale nejprve zadat PIN, což je otravné samo o sobě, nehledě na to, že displej není dotykový a řidič to musí dělat poměrně složitě pomocí tlačítek. Iveco Bus tak trochu promarnilo šanci tento displej využít pro modernější multimediální systém, protože ten od Blaupunktu byl zastaralý už před 10 roky. 

Nejluxusnější

Crossway se nabízí ve třech základních variantách Pop (vhodná pro školní dopravu), Line (určená pro meziměstskou dopravu na krátké a středně dlouhé vzdálenosti) a námi testované High Value, což je „prémiová“ varianta vycházející z Line, která díky individuálním výdechům ventilace a osobnímu osvětlení pro cestující přináší vyšší úroveň komfortu. Toto provedení z něj činí ideální volbu pro delší meziměstské trasy. Náš autobus byl proto osazený sedadly Spacio Line se sklopnými madly na straně do uličky a pevným madlem na zadní straně, čalouněné červenou textilií Excellence v kombinaci s červenými koženými boky sedadel a ozdobným lemováním Valencia Silver. Pokud je vám to povědomé, tak se nemýlíte. Tato kombinace má připomenout slavný tuzemský autobus Škoda 706 RTO Lux. A i díky podnožkám se v sedadlech sedělo opravdu hodně pohodlně. Autobus měl dokonce i dva sklopné monitory.

Čalounění použité na sedačkách vzdává poctu autobusu Škoda 706 RTO Lux

Některé věci se nemění 

Po každé zápůjčce autobusu Iveco jsem obvykle vyplňoval dotazník, kde jsem měl uvést věci, co se mi líbily a co by stály za vylepšení. Některé mé připomínky (ale asi i od dalších zákazníků) výrobce asi vyslyšel. Tak například skla ve zpětných zrcátkách už se ve 100 km/h neklepou a příjemně ztichly i stěrače, které už při práci necvakají. Naopak páčka retardéru má stále nepříjemně ostré hrany, sluneční clona na bočním okně u řidiče klepe i na zdánlivě hladké silnici a ta hlavní nepokrývá celé čelní sklo, takže zprava dostává řidič plnou dávku slunečních paprsků. Modernizaci by si zasloužil i ovládací panel klimatizace a o multimediálním systému už jsem mluvil. Jinak se mi pracoviště řidiče po modernizaci zamlouvá.

Obraz z couvací kamery je velmi kvalitní

Sametová práce 

Pohon autobusu obstarával osvědčený devítilitrový Cursor v top specifikaci se 400 k, který spolupracoval se šestistupňovým měničovým automatem ZF Ecolife. Tohle ústrojí absolutně nemá chybu, řadí tak sametově, že o změnách řidič prakticky neví. Jelikož tento autobus nebyl primárně konfigurován pro dálniční provoz, ale meziměstské cestování, dostal poměrně „rychlý“ stálý převod, takže ve 100 km/h motor točil 1650 min-1. Se 40 lidmi na palubě jsem autobus vyzkoušel na trase Praha – Hradec Králové s průměrnou spotřebou mezi 23,5 a 24 l na 100 kilometrů.

Technické údaje

Iveco Crossway High Value 12 m

Motor: Ř6/vznětový přeplňovaný (Cursor 9)

Zdvihový objem: 8700 cm3

Maximální výkon: 294 kW (400 k)/2200 min-1

Maximální točivý moment: 1700 Nm/1200 min-1

Převodovka: A6 (ZF Ecolife 6AP 1720B) 

Počet míst k sezení: 47+1

Maximální hmotnost: 19 000 kg

Rozměry d × š × v: 12 097 × 2550 × 3460 mm

Rozvor: 6200 mm

Objem zavazadlového prostoru: 5,7 m3

Objem zavazadlových košů: 2,8 m3

Objem palivové nádrže: 430 l (310 + 120 l)

Objem nádrže na AdBlue: 80 l

Maximální rychlost: 100 km/h

Zdroj
Redakce

Přečtěte si také

Back to top button