Velká autobusová ofenziva Scanie
Velká autobusová ofenziva Scanie. Jako jediní novináři z Česka jsme si vyzkoušeli kompletně obnovenou modelovou paletu autobusů Scania. Vedle dalších variant modelů Citywide, modernizovaného Touringu jsme ale byli nejvíc zvědaví na nový Interlink, a pak také na řadu Fencer, která vzniká ve spolupráci s čínským Higerem a nejen u nás by měla potrápit Iveco Crossway.
Modelová obměna autobusů Scania započala v roce 2019, kdy na zatím posledním Busworldu představila zcela novou generaci městského autobusu Citywide LF, a to v plně elektrické verzi.
Poté následoval Citywide LE (low entry) s dalšími variantami pohonu a délkami a zcela nový Interlink. Po něm následoval zájezdový Touring. Všechny tyto autobusy jsme měli k dispozici v Demo centru Scanie v Södortälje.
Velká autobusová ofenziva Scanie: řada Fencer
Tato řada představuje ekonomicky výhodnější alternativu k modelům Citywide a Interlink pro méně náročné trhy. Délka autobusu může být flexibilně upravována po 10 cm, a to od 10,8 do 13,2 m, zatím ale jen na dvounápravovém podvozku. Další verze včetně kloubových by měly přijít časem. Pro městské a příměstské aplikace je určen typ f1, jenž se zatím nabízí jako low entry (LE), model f6 s vysokou podlahou a nákladovým prostorem se hodí hlavně pro meziměstskou dopravu.
Zaměření na ekonomicky slabší trhy potvrzuje i široká nabídka naftových spalovacích motorů o objemu 7, 9 a 13 l v emisní specifikaci Euro3, Euro5 i Euro6. Motory jsou schopné spalovat bionaftu či HVO (syntetická nafta), ale také CNG i bioCNG. K dispozici je také hybridní i plná elektrika s 300kW motorem.
Fencer f6
Zatímco v případě Touringu člověk na první pohled nerozeznal originál karoserii Scanie od Higeru, design řady Fencer nemá s tím švédským nic společného. V některých detailech je sice typicky asijský, nicméně celkově by se mohl trefit i do vkusu Evropanů. Velkou výhodou řady Fencer je to, že Scania dodává do továrny v Su-čou nedaleko Šanghaje kompletní podvozek s hnacím řetězcem, včetně nové přístrojové desky, kterou dostal Citywide nebo nový Interlink. Žádná „čínská divočina“, ale ryzí Scania – řidiče čeká opravdu příjemné pracovní prostředí s jednou novinkou v podobě elektrické parkovací brzdy. V kokpitu mi ale chybělo více přihrádek a schránek, stejně tak jen jeden držák na pití mi přijde málo. Testovaný autobus však byl ve francouzské „školní“ specifikaci, takže prostor pro řidiče byl omezen ve prospěch maximální přepravní kapacity.
Během 30 km v okolí Södertälje na mě autobus udělal velmi dospělý dojem. Je znát, že Fencer dostal novou verzi podvozku, žádný výběhový typ, jemuž byl dopřán druhý život. Autobus se prezentuje stabilními jízdními vlastnostmi i solidním komfortem pérování.
Do řízení, které není přehnaně přeposilované, nepronikají žádné rázy. Na neustále se ozývající vrzání a klepání z prostoru pro cestující upozorňuji proto, že jsem si na stejné trase vyzkoušel i nový Interlink, kde uvnitř panovalo až hrobové ticho.
Fencer f1
Testovaná „ef-jednička“ byla autobus typu LE dlouhý 12,2 m v UK specifikaci, tedy s pravostranným řízením, jedinými dvoukřídlými dveřmi vlevo vpředu a nouzovými vpravo uprostřed. Designově mají k sobě f1 i f6 celkem logicky hodně blízko, liší se hlavně provedením střechy. Také městský f1 je vkusný a v Evropě ostudu dělat nebude. Ve srovnání s f6 má mírně odlišnou přístrojovou desku (dáno použitím jiného typu podvozku), pořád ale mluvíme o poslední, designově i ergonomicky vydařené verzi od Scanie. Také interiér rozhodně nepůsobí lowendově, ba právě naopak vypadá evropsky hodnotně. Jen pazvuků bylo ještě víc než v f6. Netušíme ale, zda se podobně jako u něj nejednalo o předsériový kus, kterému se to dá odpustit. Naopak jak z nějakého tržiště v zapadlé čínské vesnici působí kvalita kamerového systému, který zde byl pro porovnání instalován spolu s klasickými vnějšími zpětnými zrcátky. Pominu-li poměrně hrubý rastr obrazu, víc mi asi vadila neplynulost, skoro až trhavost promítaného obrazu.
Také f1 těží maximum z kvality podvozku Scanie, který je na městský autobus překvapivě poddajný a komfortní. 9litrovému, velmi dobře odhlučněnému dieselu s 280 k dělal společnost klasický městský 6stupňový automat ZF Ecolife a tomuto spojení není co vytknout. Fencer f1 i f6 jsou u nás v prodeji od začátku roku.
Interlink
Nová generace nízkopodlažního autobusu Interlink je stejně jako jeho předchůdce nabízena v délkách od 10,9 do 15 m, přičemž tu lze díky konceptu Cut-to-lenght libovolně měnit pomocí 100 mm segmentů (každý váží asi 100 kg). Na rozdíl od předchůdce je samotná karoserie tužíš, ale lehčí, nicméně nabízí se už pouze s jednou výškou podlahy. Interlink dostal nový podvozek s nezávislou přední nápravou, a stejně jako Citywide i přepracované pracoviště řidiče. Zachována naopak zůstala široká nabídka motorů, které si poradí s naftou, bionaftou, HVO, CNG, bioCNG a dokonce i s LNG, resp. bioLNG. Nechybí ani hybridní verze složená z 9l pětiválce s 320 k a 130kW elektromotoru integrovaným ve 12rychlostní převodovce Opticruise E-GRS895.
Pro první svezení jsme sáhli po 15m třínápravové variantě s 9l pětiválcem na CNG o výkonu 340 k a zážitek to byl opravdu parádní. Podvozek totiž zajišťuje komfort a vlastnosti, které nemají až tak daleko ke klasickému zájezdovému autobusu. Téměř prémiový dojem vyvolává také interiér, a to nejenom použitými materiály, ale hlavně zpracováním. Na rozdíl od „číňanů“ se totiž za jízdy neozvalo jediné vrznutí či jiný pazvuk.
Touring
Výměna podvozku i přístrojové desky se také týká zájezdového modelu Touring. Nová přístrojovka (Scania ji poprvé nabízí i nástavbářům) je modernější, kompaktnější, takže zlepšuje výhled, a je vždy vybavená dotykovým displejem. Řidiče potěší i přepracovaná pedálová skupina zvětšující prostor pro nohy nebo nová sedačka Isri NTS2 s kvalitnějším vyhříváním a ventilací. Ta je zároveň i o 10 % lehčí. Mimochodem snižování hmotnosti nejen v interiéru byl jeden z hlavních úkolů modernizace. Ta vedle toho přinesla i kvalitnější materiály v prostoru pro cestující.
Citywide
Na závěr si necháváme řadu, která celou modelovou obnovu započala a jež měla v Södertälje během testování nejpočetnější zastoupení. Vedle čistě nízkopodlažních variant jsme zde mohli poprvé vyzkoušet i variantu LE, pro níž je charakteristický hrb za druhými dveřmi.
K dispozici je ve dvou- (10,9-13,3 m) a třínápravovém (13,5-14,8 m) provedení, nechybí ani kloubový typ s délkou 18,1 m. Podobně jako u Interlinku lze délku libovolně nastavovat po 100mm segmentech a také nabídka motorů je až na provedení LNG prakticky totožná s Interlinkem.
Čtěte také: První jízdní dojmy – Scania Super