Exkluzivně: Plán na cestu k emisní nule. Nejrozsáhlejší česká reportáž z Hannoveru!
Exkluzivně: Plán na cestu k emisní nule. Nejrozsáhlejší česká reportáž z Hannoveru! Letošní IAA Transportation pokračuje v bezemisních trendech z minulého ročníku. V daleko větší míře se zde však vedle elektřiny skloňoval vodík, a to nejen coby palivo pro palivové články, ale také pro spalovací motory.
Elektřina a vodík byly dva hlavní trendy letošního hanoverského veletrhu, zmiňovaly se jak u výrobců nákladních aut, tak u nástavbářů a výrobců příslušenství. Zatímco z velkých výrobců nákladních aut chyběl pouze Renault Trucks, autobusy zde zastupovaly pouze turecké a čínské značky. A to je velký ústup.
Daimler Trucks
Hlavní hvězdou byl jednoznačně finální elektrický tahač Mercedes-Benz eActros 600, který zde měl před dvěma roky premiéru jako koncept. Vozidlo nabízí dojezd až 500 km, a to díky baterii s 621 kWh. Sériová výroba se rozjede v listopadu, už nyní má Mercedes více než 2000 závazných objednávek. V rámci předváděcí akce European Testing Tour projely dvě 40tunové soupravy celou Evropu a najely přes 15 000 km se spotřebou od 85 do 140 kWh/100 km. Výsledný průměr se zastavil na 103 kW/100 km, což odpovídá ekvivalentu 10 l nafty na 100 km.
Dalším exponátem byl Mercedes-Benz Actros L, modernizovaný nejprodávanější evropský tahač s vylepšenou aerodynamikou a o 3 % nižší spotřebou. Pro některé verze má novou zadní nápravu s převodem 2,278.
Vystavený Mercedes-Benz GenH2 Truck, poháněný vodíkovými palivovými články, měl za sebou rekordní jízdu, při níž ujel za reálných podmínek 1047 km napříč Německem na jedinou náplň nádrže na kapalný vodík.
Pouze na akci Daimler Truck Media Night, konané den před oficiálním zahájením veletrhu, Daimler Busespředstavil nejkratší verzi elektrického autobusu Mercedes-Benz eCitaro K s délkou 10,5 m a dojezdem přes 300 km.
Fuso Next Generation eCanter bylo k vidění s popelářskou nástavbou Kaoussis pro Athény a Soluň. Další variantou bylo skříňové provedení s celkovou hmotností 8,55 t a rozvorem 4450 mm.
Daimler Truck na veletrhu představil také koncept „softwarově definovaného vozidla“. Jednoduše řečeno, Daimler oddělí „železo“, tedy vozidlo jako takové, od softwaru, který otevře třetím stranám.
Daimler Truck rovněž oznámil uvedení nové značky TruckCharge, která nabízí komplexní řešení pro elektrifikaci vozových parků. Tato iniciativa zahrnuje poradenství, infrastrukturu a provoz elektrifikovaných dep.
DAF
DAF Trucks N.V. se převlékl do červené barvy, která je poznávacím znamením modernizace vozidel XD, XF, XG a XG+. Ta mimo jiné zahrnuje optimalizace motorů Paccar MX-11 a MX-13, které mají upravené časování ventilů, nové čerpadlo chladicí kapaliny s dvojitým pohonem, dvouválcový vzduchový kompresor. Upraveny byly i zadní nápravy.
K vidění byla i kompletní elektrická řada Electric. Ta využívá akumulátory typu LFP (fosfát lithia a železa) s vysokou hustotou energie, které jsou velmi výhodné z hlediska tepelné bezpečnosti, životnosti akumulátoru a počtu nabíjecích cyklů.
Nicméně podobně jako jiní i DAF představil svůj „mezikrok“ na cestě k elektrifikaci. Motory Paccar MX si vedle HVO od příštího roku poradí i s bionaftou B100 (FAME). A nechyběl ani spalovací motor na vodík.
FORD TRUCKS
Mezi představenými novinkami byl model F-Max Gen2, vybavený silnějším motorem s výkonem 510 koní a nabízející až 11% zlepšení spotřeby díky vylepšené aerodynamice a snížení hmotnosti. Další novinkou byla bateriová elektrická řada F-Line E, plánovaná k uvedení na trh v roce 2025, pokrývající hmotnostní kategorii 19 až 27 tun. Ford také představil vodíkový motor EcotorqH2, který je určen pro dálkovou a speciální přepravu.
IVECO
Jedna ze dvou světových premiér italské značky byl těžký nákladní vůz S-eWay Rigid. Tento plně bateriový nákladní vůz nabízí široký výběr typů kabin, zavěšení a rozvorů. Díky čtyřem, pěti nebo sedmi bateriím Microvast po 70 kWh (280, 350 nebo 490 kWh) v různých uspořádáních poskytuje dojezd až 400 km a disponuje nabíjením až 350 kW. Pohon zajišťuje dvoumotorová náprava eAxle od FPT Industrial s trvalým výkonem 480 kW a točivým momentem 1800 Nm. Na výběr jsou i tři typy ePTO.
Vedle toho ale nechyběla ani vozidla na HVO, bioplyn, bateriový elektrický a vodíkový pohon. A to jak se spalovacím motorem, tak i palivovými články.
MAN
V jedné z největších expozic v Hannoveru hrály prim e-trucky. Vedle různých variant již představených modelů eTGX a eTGS měl světovou premiéru 12t distribuční model eTGL s dojezdem až 235 km a rychlým nabíjením. Dále MAN představil prototyp vodíkového spalovacího kamionu MAN hTGX, jenž získal cenu Truck Innovation Award a který má být na trhu v roce 2025. MAN v rámci strategie PowerLion představil nový dieselový šestiválec D30 s až o 4 % nižší spotřebou, který konstrukčně vychází z motoru Scania Super. MAN také spolu s E.ON oznámil plán na vybudování 170 lokalit s více než 400 nabíjecími stanicemi po celé Evropě.
SCANIA
Švédský výrobce představil klasické spalovací verze včetně V8, ale také dva elektrické modely – tahač 4×2 45 R a podvozek 6×2 40 R. Jak jsme od lidí ze Scanie zjistili, připravují i lowdeckovou verzi elektrického tahače. Asi nejzajímavější byl ale prototyp plynového tahače R 460 s motorem OC13 460 k, který byl na jedné straně osazen tlakovými lahvemi na 608 l bioCNG a na druhé lahvemi na 400 l bioLNG. Dnes už Scania dokáže nabídnout řešení na plyn s dojezdem až 1800 km.
VOLVO
Švédský výrobce se pochlubil elektrickými modely vč. FM Low Entry. Během tiskové konference Volvo potvrdilo, že příští rok představí FH Electric s dojezdem až 600 km. K vidění byla i nová elektrická zadní náprava z vlastního vývoje. Novou řadu FH Aero zastupoval top model FH16 780, nechyběl ani tahač FM LNG. Stejně jako ostatní výrobci však Volvo pracuje na vodíkových technologiích, a to jak na spalovacím motoru na kapalný vodík, tak i na palivových článcích. Výrobce nám promine, hlavní hvězdou byl ale model, který však v Evropě jezdit nebude – nová generace tahače VNL určená pro severoamerický trh.