Testy nákladních vozidel

Mercedes-Benz Actros – Kouzlo lorda Voldemorta

Mercedes-Benz Actros – Kouzlo lorda Voldemorta. Nevím proč, ale kvůli chybějící masce chladiče mi nový Mercedes-Benz Actros L ProCabin od prvního okamžiku připomínal čaroděje ze ságy o Harrym Potterovi, kterému také chyběl kus obličeje. Hodně netradiční design má ale svůj účel, snížit spotřebu. Vyzkoušeli jsme provedení 1848 i s novou převodovkou PowerShift Advanced. 

Už dlouho jsem nebyl za volantem kamionu tak středem pozornosti jako právě v Actrosu L ProCabin. Často jsem si připadal jako v reklamě, kdy se všechno kolem vás zpomalí a lidé na vás zírají s otevřenou pusou. Nový Actros se od ostatních opravdu hodně odlišuje, a jelikož jich zatím nejezdí mnoho, vyvolává všude pořádný rozruch. 

Kontroverzní, ale účinný design

A proč tak neotřelý design? To všechno kvůli aerodynamice, která je dnes v centru pozornosti všech inženýrů. Nové předpisy umožňující prodloužení přední části kabiny o 80 mm jim totiž uvolnily ruce. Jenže ve Wörthu na to šli z gruntu a změnili všechno. Nejvýraznější a zároveň i nejkontroverznější je jednodílná maska a na ni navazující nárazník s minimalizovanými otvory pro přívod vzduchu k chladičům. Všichni na parkovišti se mě ptali: „A to jako bude pro chlazení motoru stačit? Vždyť se to uvaří.“ Nezbývá než inženýrům věřit. 

I z boku působí Actros ProCabin neotřele, a to i díky originálním krytům kol

Těch úprav a optimalizací je opravdu hodně: předsunutý spoiler na střeše, prvky usměrňující proudění vzduchu okolo A-sloupků a bočních oken, kryty spodní části vozidla, netradiční disky kol nebo prodloužené spoilery v „plachtovém“ designu za kabinou, zajišťující plynulý přechod proudění vzduchu mezi tahačem a připojeným návěsem. Chvíli mi trvalo, než jsem přišel na to, jak „límec“ kvůli připojení návěsu odklopit. Testované auto totiž bylo úplně nové, takže pojistka nebyla tak ochozená a chtělo to trochu více síly. Když si člověk auto detailně prohlédne, vidí extrémní snahu utěsnit veškeré škvíry, které mají vliv na proudění vzduchu. 

Testovaný tahač má stálý převod 2,278

Boty je kam dát

Pro řidiče mám dobrou zprávu – i ProCabin má dva hluboké kryté schody, kam se bez problémů vejdou i větší boty. Stejně tak v předním nárazníku zůstal stupínek a pod čelním sklem dvě madla, takže lze dobře umýt čelní sklo (řidiči nových DAFů mohou závidět). Ale i zde se našly věci, které mi úplně nesedly. 

Do kabiny vedou čtyři schůdky, dva horní jsou kryté a ten poslední vyosený

I do nového Actrosu se leze vysoko jako na posed. Celkem na řidiče čekají čtyři schůdky, přičemž mezi druhým a třetím je plast lakovaný v barvě karoserie, o který jsem i přes velkou snahu botami vždy zavadil. Nejvyšší schod je mírně vyosený směrem nad podběh, takže pro pohodlné nastoupení je třeba naplno otevřít dveře. Jinak se nohy do stupínků špatně zasouvají.

Uvnitř nové materiály

Zatímco zvenku nezůstal kámen na kameni, uvnitř mnoho změn, alespoň těch na první pohled viditelných, mnoho není. ProCabin je dodávána ve třech variantách, Stream, Big a Giga Space, my jsme zkoušeli tu největší, nabízející opravdu královský vnitřní prostor. A to hlavně na výšku. Kabina však přináší novou nebo upravenou výbavu, jako optimalizované vyhřívání sedadel, čalounění sedadel s novou tkaninou a lůžka s plnohodnotným lamelovým roštem a prémiovou vyšší matrací. A na té se spí opravdu parádně. Ovládací panely u lůžek jsou doplněny o dekorační osvětlení a čtecí lampičky s LED, nově jsou na bočních stěnách USB-C porty, lze objednat druhou chladničku, 230V zásuvku, novinkou je koncept SoloStar s dvěma novými možnostmi čalounění sedadel. O pohodlí řidiče (i spolujezdce, byť ten měl pevné sedadlo) je tedy postaráno po všech stránkách.

Uvnitř se na první pohled vlastně nic nezměnilo 
Jednou z novinek je textilní čalounění, které je na dotek velmi příjemné
Obě postele jsou jedním slovem excelentní

Lehká práce

Testovaný Actros byl vybavený příplatkovým elektrickým posilovačem řízení ServoTwin, který je standardem pro elektrické trucky, vozidla se dvěma předními nápravami a u tahačů ho dostanete s balíčkem ADAS. Jedná se o dvouokruhový systém řízení, kdy k řídicímu momentu aplikovanému řidičem přidává dodatečný řídicí moment. ServoTwin nabízí aktivní návrat volantu po průjezdu zatáčkou a snižuje citlivost na vyjeté koleje. Řízení navíc optimalizuje stabilitu v přímém směru a fantasticky usnadňuje manévrování při stání. Pro ještě přesnější manévrování na místě je pak určený speciální program, který se zapíná manuálně v palubním systému (stejně jako třeba program vyhoupání) a jenž při manévrovacím režimu změní citlivost pedálu plynu. Díky ServoTwinu je couvání k rampě příjemná záležitost, protože člověk může otáčet volantem doslova jedním prstem. 

Táhne, netáhne, táhne!

Actros obecně nemá mezi řidiči zrovna pověst tahouna, což mohu potvrdit. Mercedes jako první výrobce „sebral“ řidiči pocit, že má pod plynem sílu, kterou může kdykoliv použít a ovládá ji. A to ve prospěch spotřeby, ve které byl Actros na špici. Možná proto Mercedes u třetí generace motoru OM 471 přišel s funkcí Top Torque, která u námi zkoušeného provedení 480 (ještě u 450) přidává od sedmého převodového stupně výš ke standardním 2300 Nm (v pásmu 1100–1450 min-1) dalších 200 Nm navíc. Tato extra porce síly by měla pomáhat hlavně v kopcích, kde motor vydrží jet déle na vyšší rychlostní stupně a nemusí podřazovat. 

Objektivně nemohu posoudit jeho přínos, na to bych potřeboval přímé srovnání. Nicméně třeba na dálnici D1 jsem většinu kopců bez potíží vyjížděl mezi 80 a 85 km/h a jen v těch nejprudších klesla rychlost na 70 km/h. Top Torque funguje pouze v jízdním režimu Standard, na který jsem Actros okamžitě musel přepnout, protože na Eco prostě nejel. Faktem je, že jsem měl těžký náklad, průměrná hmotnost soupravy byla 31 tun, jel jsem vnitro (průměr lehce nad 60 km/h) s náročným profilem (Praha–Mohelnice–Olomouc–Slušovice–Praha) po všech typech silnic včetně II. třídy (kvůli uzavření tunelu Hřebeč). 

Vysoká úroveň bezpečnosti

Už při uvedení nové generace MP5 v roce 2018 mě fascinovaly aktivní asistenční systémy, které v té době neměly ani osobní vozy. Hlavně Active Drive Assist, který dokáže aktivně udržovat jízdní pruh, zrychlovat a brzdit. Tento systém přibližuje Actros k autonomní jízdě úrovně 2. Stále však vyžaduje minimální korekturu volantem, jinak auto začne upozorňovat na řízení. A to i na zcela rovné silnici, což je časem hodně otravné. Na druhé straně, když si potřebujete něco vyndat z ledničky, najíst se, otevřít něco k pití, ohnout se pro papíry, máte jistotu, že vás auto pohlídá.

Chloubou Actrosu jsou příplatková LED světla Multibeam 
LED světla perfektně vykrývají ostatní auta

K vysoké bezpečnosti přispívají i příplatkové LED světlomety Multibeam s adaptivní funkcí vykrývání, které jsou jedním slovem fantastické. Velkou část testovací trasy jsem absolvoval v noci, takže jestli za něco u nového Actrosu doporučuji připlatit, tak jsou to právě tato světla. Celou dobu je můžete mít zapnutá v dálkovém módu a zaručeně nikoho neoslníte. Levá páčka, kterou se zároveň ovládají směrová světla, je však dost daleko od volantu, takže pokud máte krátké prsty, musíte sundat ruce z volantu. To je ale detail. Jinak jsou ta světla prostě fantastická. 

Po Česku s „Evou“

Od společnosti Eurowag jsme si vypůjčili její EETS mýtnou jednotku EVA, která zatím jako jediná umožňuje úhradu v České republice. Vedle toho ale pokrývá mýtné systémy na Slovensku a v Polsku včetně soukromých dálnic A1 a A4, v Maďarsku, Rakousku, Německu, Belgii, Španělsku a Portugalsku. K mostům přes Øresund a Storbælt letos ve druhém čtvrtletí přidá Bulharsko a Švýcarsko. 

Obsluha této jednotky, kterou si Eurowag sám vyrábí, je snadná. Přepnout například počet náprav je otázka dvou stisků. Velkou předností je i displej a pochopitelně i české menu. EVA také funguje i jako telematická jednotka a jednou z jejích funkcí je i Fuel Guard, který dokáže zabránit zneužití tankovacích karet. A to tím způsobem, že zkontroluje, zda je v místě úhrady za tankování i spárovaná jednotka EVA. 

Zdroj
redakce

Přečtěte si také

Back to top button