Testy nákladních vozidel

Poprvé bezemisně s tahačem

Poprvé bezemisně s tahačem. Importér značky DAF přivezl do Česka první elektrický tahač postavený na základě řady CF. My jsme se nesmířili jen s krátkým svezením a za jeho volantem strávili skoro šest hodin. A to jak sólo, tak i s návěsem. 

Když přišla do redakce nabídka krátkého svezení s tahačem DAF CF Electric, zapátrali jsme po tom, jaký má u nás program. A od Marie van Hout, sales manažerky DAF Trucks CZ, jsme se dozvěděli, že většinu ze svého krátkého pobytu v Česku stráví ve společnosti Anexia v Rakovníku. A že je potřeba vozidlo dopravit do Prahy. S Marií van Hout jsme se proto domluvili, že jim ho přivezeme. A ještě na našem Facebooku uděláme (nejen) pro fanoušky značky DAF soutěž o krásný model DAFu CF v měřítku 1:50. 

Plachtový návěs je naložený třemi tunami nákladu

Dali mu do těla 

Společnost Anexia je významným klientem značky DAF, v Rakovníku mimo jiné zajišťuje pro velkou nadnárodní firmu přepravu zboží z jejího výrobního závodu do distribučního skladu. Jedná se sice o velmi krátkou, nicméně svým profilem a hmotností nákladu velmi náročnou trasu. Vozí se totiž plná povolená tonáž a po cestě je prudký kopec. 

Pracoviště řidiče se na první pohled nijak neliší od klasického tahače

V sídle společnosti Anexia už na nás čekal mimo jiné Libor Hradil, manažer nákladní dopravy, který nás seznámil s krátkými zkušenostmi s elektrickým DAFem: „Řidič byl nejvíc spokojený s tím, jaký odpich to auto má, a to i s plně naloženou soupravou. Dále si pochvaloval úžasné ticho a skvělý brzdný účinek rekuperace. Z našeho prudkého kopce stačila druhá úroveň rekuperační brzdy ze čtyř,“ vyzdvihl tři největší benefity CF Electric.

Pákou se nastavuje úroveň rekuperace elektromotoru

Na druhé straně ale přiznal, že v opačném směru bylo 210 kW elektromotoru docela málo, takže na vrchol se souprava šplhala sotva třicítkou. Upřímně je třeba říct, že tohle auto není stavěné na takovou tonáž ani kopce. A s úsměvem ještě dodal jeden postřeh, řidič si „stěžoval“, že z výdechů ventilace nejde na maximum tak horký vzduch jako v jeho konvenčním DAFu. Že prý na něj jen „dýchá“. 

Člověk míní, osud mění 

Po krátké instruktáži ovládání natáčím video, kde vyhlašuji soutěž o model. Pravidla jsou prostá. Vítězem modelu se stane ten, jehož odhad na našem FB se nejvíc přiblíží skutečnému zbývajícímu dojezdu na konci cesty v Jažlovicích. Spokojený s tím, že video dávám na druhou dobrou, sedám za volant. Vozidlo se klíčkem startuje nadvakrát. Prvním se probudí veškeré systémy, a jakmile se na displeji objeví Start Electric Driveline, druhým otočením je hnací řetězec připravený k pohybu.

Poprvé bezemisně s tahačem
Vozidlo přebíráme ve firmě Anexia, která ho krátce testovala

Na palubním počítači hledám informaci o dojezdu – a na něm svítí nula! O. k., asi je třeba trochu popojet, aby tam něco naskočilo. Podle údajů výrobce by tam mělo svítit minimálně 220 km, což je garantovaný dojezd s plnými bateriemi (jejich kapacita je 350 kWh) a maximální hmotností soupravy 37 tun. Jenže i po ujetí pár kilometrů svítí u položky Range nula a mně je jasné, že se na tom nic nezmění (tento konkrétní vůz neměl aktivovanou telematiku a některé funkce palubního počítače – pozn. redakce). V hlavě se mi rodí náhradní plán a soutěž vyhlásíme na zbývající kapacitu baterie. Jenom to video je k ničemu.

Pozor, klouže to!  

Z Rakovníku do Žebráku, kde na nás v továrně Schwarzmüller čeká úplně nový plachtový návěs se třemi tunami nákladu, jsem původně chtěl jet nejkratší trasou po okreskách. Jenže tuto cestu přes Křivoklátsko nám Libor Hradil jednoznačně rozmlouvá, protože není úplně vhodná pro tahač, obzvláště když venku „lije jako z konve“. Takže volíme klasiku po D6 do Prahy a pak po D5 směr Plzeň. Z původních 54 km se ale stává 88 km. Z Žebráku do Jažlovic je to něco přes 70 km, takže celkem to vypadá na nájezd kolem 160 km. „To bychom měli dát,“ uklidňuji se v duchu.

Na mokrém povrchu si dávám velký pozor, abych s plynovým pedálem zacházel co nejopatrněji. Přesto cítím, že se mi zadní kola občas protočí. Ještě opatrnější jsem s voličem pod volantem, kterým se aktivuje motorová brzda, resp. úroveň rekuperace. CF Electric ale rekuperuje už při sundání nohy z plynu, čehož využívám. Už na první úrovni totiž DAF „brzdí jako ďas“. Pomalu si zvykám na chování elektromotoru i na to, že je v kabině nezvyklé ticho. Celé auto je tiché, na což upozorňovali i lidé ve výrobě. Že je to „divné“, když kolem nich projede nákladní auto a nic neburácí. 

Konečně zapřaženo

Do továrny firmy Schwarzmüller přijíždíme až za tmy, na palubním počítači svítí spotřeba 0,9 kWh/km, baterie je na 75 %, takže je jasné, že dojedeme. Zapojení návěsu se neobejde bez menších komplikací, které ale vycházejí z mých malých zkušeností. Po půlhodině však čep konečně pevně sedí v točnici, světla svítí, hadicemi proudí vzduch, brzdy brzdí a můžeme vyrazit. 

Díky pro elektromotor charakteristickému okamžitému nástupu točivého momentu jsou rozjezdy mimořádně svižné a plynulé. To mě hodně baví. S návěsem už pro rekuperační brzdění nestačí jen sundat nohu z plynu, musím sáhnout po voliči. Naprosto si však vystačím s první úrovní. Osobně bych ale uvítal, kdyby i brzdový pedál byl spojený s rekuperací. 

Poprvé bezemisně s tahačem: Jsme v cíli

Na rovince se průměrná spotřeba pohybuje kolem 1 kWh na kilometr, stoupání za Berounem a Loděnicí zvyšuje spotřebu na 1,3 kWh/km. Největší hodnota, 1,5 kWh, svítila na displeji při popojíždění v tři kilometry dlouhé koloně před sjezdem na pražský okruh. Zajímavé bylo sledovat, že při jízdě ustálenou rychlostí 80 km/h, což je maximální rychlost DAFu CF Electric, motor potřeboval jen 40 až 50 % svého výkonu. 

Výsledná spotřeba byla 1,22 kWh/km

Do centrály DAFu přijíždíme v půl osmé večer, celkem jsme najeli necelých 160 kilometrů s průměrnou spotřebou 1,22 kWh/km a v bateriích nám zbývá 41 % kapacity. Údaj z palubního počítače nám potvrzuje i externí nabíječka po připojení CCS2 kabelu.

Jízda s elektrickým tahačem se mi opravdu líbila. Není to jenom tichem, které v kabině panuje. Je to i skvělým zrychlením nebo jemným manévrováním při couvání obecně nebo při couvání k rampě. 

Zdroj
Michal Štengl

Přečtěte si také

Back to top button