Testy osobních vozů

BMW 540d xDrive Touring: jak vylepšit dokonalé

Současné BMW řady 5 se opravdu povedlo, takže dělat na něm modernizaci byl jistě nelehký úkol. Co se změnilo a co ne, se dozvíte v tomto testu.

Už na první pohled si každý všimne nových „ledvinek“, tedy charakteristické masky chladiče. Ta je delší a vyšší a má celkově ostřeji řezané tvary. Naštěstí to zatím ještě nejsou megaledviny, které dostalo třeba nové čtyřkové kupé. Na ně navazují zcela nové světlomety, které jsou naopak užší a protaženější. Ty v sobě v základu ukrývají full LED technologii. Novinkou jsou maticové LED s dokonalým vykrýváním dálkových světel. V našem voze navíc byly doplněny modulem laserových světel (novinka v řadě 5) s dosahem až 650 metrů, což je oproti běžným světlometům dostupným pro novou řadu 5 téměř dvojnásobek. Ty se ale neaktivují pokaždé. Když se to podaří, dosvit je opravdu úžasný. Laserový paprsek emitují vysocevýkonné diody, které jsou mnohem menší než klasické a vyzařují až tisíckrát jasnější paprsek. Nicméně ten má namodralou barvu, takže aby měl jasně bílou, musí projít soustavu zrcadel, jejíž součástí je kovová destička pokrytá tzv. luminoforem.

Příplatek za Laserová světla činí necelých 50 000 korun (FOTO: autor)

Více stylu

Přepracován byl i M sportovní paket. Jeho nejviditelnějším prvkem je zcela nový přední nárazník, který natáhl pětku o 27, resp. 21 mm v případě Touringu. Jeho dominantním prvkem je otvor ve tvaru písmene U nasměrovaný k silnici. Krajní nasávací otvory jsou větší a mají mřížkovitou strukturu. Když si připlatíte za lesklé černí okenní lišty, dostanete s nimi i tmavou mřížku chladiče i koncovky výfuku. Předělaný je i zadní nárazník s výraznějším difuzorem.

V rámci modernizaci dostala M paket nový zadní nárazník s větším difizorem (FOTO: autor)

Nejen větší displej

Součástí přepracované přístrojové desky je větší 10,25“ veliký displej, který lze vyměnit za ještě větší s uhlopříčkou 12,3“ vázaný se systémem Live Cockpit Professional. Ovládací systém iDrive používá nový operační systém BMW OS 7.0, který umožňuje větší personifikaci a propojení s mobilním telefonem. Bezdrátové připojení k Apple Car Play funguje perfektně, novinkou je konektivita s Android Auto. Novinkou známou z řady 3 je i virtuální přístrojový štít, který má také rozměr 12,3“. Osobně se mi to příliš nelíbí, starší varianta s klasickými virtuálními „budíky“ se mi líbila víc.

Dílenské zpracování je tradičně prvotřídní (FOTO: autor)

Neobtěžující mildhybrid  

Zásadní technickou novinku představuje implementace 48V startér-generátoru a druhé baterie pro šestiválcové motory. My jsme si tuto technologii vyzkoušeli v kombinaci s naftovým šestiválcem 540d s 250 kW (340 k)/700 Nm, který se vypíná a zapíná tak nepostřehnutelně, že nebýt otáčkoměru, ani o tom nevíte. Motor „zhasíná“ nejen při dojíždění při poklesu rychlosti pod 15 km/h, ale také při jízdě setrvačností mezi 25 až 160 km/h. A „plachtit“ umí Touring díky vynikající aerodynamice opravdu parádně, skoro jako by neměl žádný odpor. Startér-generátor umí sice při rozjezdu pomoci až 8 kW/11 k, ale v záplavě 340 hodně divokých koní jeho přínos opravdu nemáte šanci postřehnout. Zátah šestiválce s dvoustupňovým přeplňováním je i bez pomoci elektřiny prostě impozantní. Časté vypínání motoru pomáhá k lepší spotřebě po městě, která se pohybovala kolem 8 l/100 km. Celkový průměr jsem srazil k 7,2 l, ale pořád zde vidím vysoký potenciál. Hlavně s větším podílem okresek, kde se projeví i spolupráce s famózním osmistupňovým automatem.

Naftový šestiválec 540d s dvoustupňovým přeplňováním si polepšil na 250 kW a 700 Nm (FOTO: autor)

Prostě nejlepší

V prémiové střední třídě považuji BMW 5 za to nejlepší na trhu. A vyzdvihovat, jak skvěle jezdí, je zbytečné. To ví přece každý. Stejně jako, že si za to musí připlatit. Testované auto vyšlo i s doplňky na 2,3 milionu korun (bez DPH).

VozidloBMW 540d xDrive Touring
Motor:Ř6/vznětový přeplňovaný
Zdvihový objem:2993 cm3
Max. výkon:250 kW (340 k)/4400 min-1
Max. točivý moment:700 Nm/1750-2250 min-1
Maximální rychlost:250 km/h
Zrychlení 0-100 km/h:4,8 s
Převodovka:A8
Kombinovaná spotřeba:5,3 l/100 km
Komb. spotřeba v testu:7,2 l/100 km
Emise CO2:138 g/km
Pohotovostní hmotnost:1925 kg
Celková hmotnost:2615 kg
Objem zavazadlového prostoru:560/1700 l
Rozměry d/š/v:4963 x 1868 y 1498 mm
Rozvor:2975 mm
Základní cena test. vozu:1 515 995 Kč bez DPH

Přečtěte si také

Back to top button