BMW i5 Touring – Jeden z mála
BMW i5 Touring – Jeden z mála. BMW i5 Touring je jedno z prvních plně elektrických kombi v prémiovém segmentu. Základní verze eDrivei40 má pohon zadních kol, skvělou dynamiku a neuvěřitelně komfortní podvozek, předurčený pro dlouhé cestování. Zvládá ho? A jak je na tom s užitnými vlastnostmi?
Když se nad tím člověk zamyslí, příliš velký výběr elektrických kombi opravdu není. Jako první přišlo čínské MG 5, koupit lze ještě Porsche Taycan Cross Turismo, a to je všechno. Elektrická jsou hlavně SUV, sedany či malá městská auta. BMW i5 Touring tak prakticky nemá vůbec žádného konkurenta.
Je to praktik
Ačkoliv velikost zavazadlového prostoru asi není klíčový parametr, kvůli kterému by si někdo i5 Touring nekoupil, 570 l je na prémiové kombi vlastně docela slušná hodnota. I když taková Škoda Superb Combi nabízí o 120 litrů víc. Když v i5 sklopíte opěradla, která jsou tradičně dělená v poměru 40/20/40, získáte 1700 l a zcela rovnou podlahu. Opět jenom pro srovnání, v Superbu je to 1920 l. Nová generace ale přišla o vyklápění okna v patých dveřích. Výrobce tvrdí, že kvůli nezájmu zákazníků o tuto praktickou vychytávku, spíš to ale bude snahou o úspory. Velmi slušné je užitečné zatížení 610 kg při pohotovostní hmotnosti 2255 kg.

Ergonomie s výhradami
Vnitřek i5 Touring je nám dobře známý z klasické řady 5 (sdílejí většinu techniky) i sedanu i5, takže k němu mám stále ty samé postřehy. Je dostatečně prostorný vpředu i vzadu, má skvělé sedačky, potažené umělou, ale na dotek velmi příjemnou kůží Veganza, prvotřídní zpracování, pocit kvality a fortelnosti. Světelná lišta táhnoucí se ode dveří po celé délce přístrojové desky, inspirovaná BMW i7, je prostě boží a líbí se mi i jemňoučký rastr obou displejů. Nicméně doteď jsem si nezvykl na omezenou možnost konfigurace hlavních přístrojů nebo na minimum ovladačů. A to i na volantu. Tlačítek je poskrovnu, ale třeba odstup adaptivního tempomatu bych raději nastavoval na něm než na displeji v menu palubního systému. Stejně tak nastavování rekuperace vede jen přes dotykový displej. Ta jedna páčka s nápisem Boost, která trčí za volantem, na deset sekund zvýší výkon motoru. Nesedí mi ani rádoby dotykové plošky jak na dveřích, tak na středovém tunelu, které jsou ale skutečné. Jenže vyžadují značnou sílu, aby je člověk zmáčkl. A kolečko iDrive je zde prakticky zbytečné, protože do jakéhokoli menu jsem vstupoval přes dotykový displej.

Dálniční křižník, ale s přestávkami
BMW i5 Touring má v podlaze akumulátor s kapacitou 81,2 kWh, který má papírově zajistit dojezd 483 až 560 km. Dojezdu přes 500 km lze dosáhnout ve městě či mimo něj na běžných silnicích. Pokud ale vyrazíte na dálnice, potom při rychlosti 120 km/h, která se mi osvědčila z hlediska dojezdu a času (opravdu ale chcete jezdit s BMW 5 tak pomalu?), je to kolem 300 km. Spotřeba totiž vystoupí z 20 kWh, což byl náš průměr ve městě či na běžných silnicích, přes 22 kWh/100 km. Navíc pokud chcete nabíjet rychle a efektivně, je výhodné tak činit do 80 % kapacity nabití, kdy i s 400V architekturou dokážou baterie i5 přijímat elektřinu výkonem až 205 kW! Takže dojezd je opět kratší…

Všechna nová BMW mě v poslední době uchvacují ne jízdními vlastnostmi, ale komfortem svého pérování. A platí to i pro i5 Touring, i v kombinaci se sportovním podvozkem a velkými 21″ koly jsem si připadal jako v bavlnce. Opravdu paráda, která i5 opravňuje ke každodennímu ježdění klidně i po městě.

Ale i s i5 eDrive40 lze jezdit hodně svižně, i když je to základní provedení, disponuje maximálním výkonem 250 kW (340 k) a 400 Nm, které na 10 s pomocí páčky Boost zvýšíte na 430 Nm.
Technická data:
BMW i5 eDrive40 Touring
Motor: elektrický
Max. výkon: 250 kW (340 k)
Max. točivý moment: 400 Nm
Maximální rychlost: 193 km/h
Zrychlení 0–100 km/h: 6,1 s
Převodovka: A1
Kombinovaná spotřeba: 16,5–19,2 kWh/100 km
Spotřeba v testu: 22,8 kWh/100 km
Kapacita baterie: 81,2 kWh
Dojezd: 483–560 km
Pohotovostní hmotnost: 2255 kg
Celková hmotnost: 2790 kg
Objem zavazadlového prostoru: 570/1700 l
Rozměry d × š × v: 5060 × 1900 × 1515 mm
Rozvor: 2995 mm
Základní cena test. vozu: 929 592 Kč bez DPH