Testy osobních vozů

BMW M8 Competition Cabrio: ďábelský skalpovač

Dát stovku za tři sekundy a za dalších osm uhánět dvoustovkou je neskutečný zážitek v každém autě. Když ale při tom máte nebe nad hlavou a sedačku si nastavíte až moc vysoko, máte pocit, že vám vítr chce vyrvat všechny vlasy na hlavě. BMW M8 Competition Cabrio je prostě neskutečný stroj. 

Už dlouho jsem neměl k autu takový respekt. Stejně tak nepamatuji, že bych někdy jezdil s tak sevřeným žaludkem a že bych si tak dlouho nějaké auto „osahával“, než bych z něj dostal maximum. I když k limitům M8 jsem se vlastně ani nepřiblížil, to totiž v běžném provozu snad ani nejde. Jen posuďte sami: 625, 750, 3,3, 11,1 a 5,7. Tyto číslovky znamenají: maximální výkon, největší točivý moment, zrychlení z nuly na stovku, zrychlení na dvojnásobek a nakonec cena testovaného vozu. Komu by se z něčeho takového nerozklepala kolena… 

Sázka na plátno 

BMW M8 je vedle kabrioletu k dispozici i jako dvou- a čtyřdveřové kupé. Kabriolet je osazený skládací plátěnou střechou, která se natáhne a složí za pouhých 15 sekund. Plátno je vyztužené, takže střechu skoro ani nepromáčknete, a navíc i skvěle izoluje. Nicméně složená střecha a její mechanismus zabírají dost místa, takže zavazadlový prostor má skromných 350 l, z čehož část je schovaná právě pod prostorem pro střechu. 

Plátěná střecha se složí za 18 sekund (FOTO: autor)

Vzadu je těsno

Stejně tak na sedadlech vzadu není mnoho místa, dospělí tam budou dost natěsnáni. U auta s délkou skoro pět metrů to trochu zaskočí. Tohle ale není rodinné auto, stejně zde bude většinu doby větrná clona, tzv. windshot. Ta zmírňuje víření vzduchu za jízdy se staženou střechou. A je to nástroj velmi účinný. 

Zadní sedadla se hodí tak akorát pro tašky (FOTO: autor)

Zato na předních sedadlech je místo přímo královské. Sportovní sedadla nabízejí nepřeberné množství nastavení, takže vřele doporučuji si ho uložit. Dvakrát stejně se vám to nepodaří. Pocit luxusu a kvality materiálů je i v řadě osm na tradičně velmi vysoké úrovni, nicméně z interiéru jsem vysloveně paf nebyl. Je jasné, že horentní pořizovací cena je v něčem jiném. Třeba v karbon-keramických brzdách za čtvrt milionu, skoro půl milionu stojí M Competition Paket, který vás spolu s M Driver’s Paket za 60 000 Kč vynesou do nebes. A to při troše smůly a bez pudu sebezáchovy doslova a do písmene… 

V hlavové opěrce jsou výstupy pro horký vzduch ohřívající krk (FOTO: autor)

Srdce jako hrom

Už základní verzi M8 totiž pohání rovných 600 koní (441 kW), které ukrývá dvakrát přeplňovaný zážehový V8 o objemu 4,4 l. No a když si v konfigurátoru zaškrtněte již zmiňované dva pakety, získáte dalších 25 koní navíc (celkem 460 kW) a k tomu i odblokovaný omezovač. Už chápete? Stovku tenhle bolid zvládne za 3,3 s a za dalších 7,8 s už se krajina kolem vás míhá rychlostí 200 km/h. Jenže motor má v zásobě tolik síly a elánu, že tohle divadlo končí až ve 305 km/h. Nervy a dost prostoru na uzavřené letištní trati jsem měl jen do 276 km/h, pak už ke slovu přišly mohutné brzdy. Překvapilo mě, jak dobře karbon-keramické kotouče (vpředu průměr 400 mm, vzadu 380 mm) fungují, i když jsou nezahřáté. Řidič si dokonce může nastavit, zda budou brzdit plynule nebo ostře. Jet tak rychle se staženou střechou je opravdu zážitek. Jenom se nesnažte dát ruku moc nad hlavu, protože proud vzduchu je schopný vám ji zlomit… 

V8 produkuje 625 koní a 750 Nm (FOTO: autor)

Nastavíte úplně všechno 

Brzdy nejsou tím jediným, co si řidič může nastavit podle vkusu. Vedle odezvy motoru na plyn, tuhosti pérování a řízení či rychlosti řazení automatické převodovky (buď řadí sametově nebo lehce sportovně kope) si totiž můžete nastavit i režim pohonu všech kol M xDrive s aktivním zadním diferenciálem. Základní 4WD lze přepnout na sportovnější verzi, kdy jde dozadu víc momentu, v poslední variantě lze po vypnutí stabilizace ze čtyřkolky udělat dvoukolku. V tu chvíli by se ale někde mělo rozsvítit varování Jen na vlastní nebezpečí! No a pak je tu jízdní režim Race určený na okruh… Nastavení lze různě kombinovat a dvě z nich si můžete uložit pod červená tlačítka na volantu M1 a M2. Nastavit lze i zvuk motoru. A i ten základní připomíná po nastartování hřmění bouřky, který v podzemních garážích dokonce spustil kouřové čidlo. Stačí se podívat na následující video.

Po nastartování motoru v podzemních garážích výfukové splodiny spustí alarm

Cestovní GT

I když má M8 špičkový podvozek, obří rozměry tohoto auta stejně jako jeho hmotnost 2 tuny ve vás úplně nevyvolávají choutky závodit, byť přilnavost vozu a odolnost proti odstředivým silám je neuvěřitelná. S tímhle autem se dá jezdit i na pohodu a jeho sílu využít jen pro předjíždění. Absolvovali jsem s ním i cestu po D1 až do Zlína a z auta vystoupili svěží a odpočatí.

Právě klidnou jízdou po dálnici jsme dosáhli spotřeby 10,4 l/100 km, což je i pod údaji výrobce (10,8 l/10 km). Když si chcete častěji trochu odkrvit mozek ďábelským zrychlením, teče benzín do válců neskutečný tempem. Dlouhodobý průměr se ustálil na 12,5 l/100 km. 

VozidloBMW M8 Competition Cabrio
MotorV8/zážehový přeplňovaný
Zdvihový objem4395 cm3
Max. výkon460 kW (625 k)/6000 min-1
Max. točivý moment750 Nm/1800-5800 min-1
Maximální rychlost305 km/h
Zrychlení 0-100 km/h3,3 s
PřevodovkaA8
Kombinovaná spotřeba10,8 l/100 km
Komb. spotřeba v testu12,5 l/100 km
Emise CO2241 g/km
Objem zavaz. prostoru350 l
Pohotovostní hmotnost2085 kg
Celková hmotnost 2440 kg
Rozměry d/š/v 4867 x 1907 x 1353 mm
Rozvor2827 mm
Základní cena testovaného vozu4 783 168 Kč (bez DPH)

Přečtěte si také

Back to top button