Testy osobních vozů

Dacia Dokker 1.2 TCe Stepway: Mercedes pod kapotou

Novinkou v nabídce rumunského modelu je benzinový přeplňovaný čtyřválec 1,3 l, což je motor vzešlý ze společného vývoje s Mercedesem-Benz. Je to asi ta nejmodernější věc v tomto low-endovém rodinném voze, která ale přináší i jednu nepříjemnost.

Dacia Dokker je třetí nejprodávanější malé MPV a s loňskými 3461 registrovanými kusy patří i do top 20 nejprodávanějších modelů na českém trhu vůbec. Vloni v létě v tomto modelu ukončil svou kariéru atmosférický motor 1.6 SCe a pod kapotou ho nahradil nový přeplňovaný čtyřválec 1.3 TCe. Dacia má sice v nabídce ještě litrový motor, ten ale Dokker na rozdíl třeba od Dusteru nedostal.

Hvězdná spolupráce

Čtyřválec 1.3 TCe konstrukčně vychází z dvanáctistovky, byl však ve spolupráci s Mercedesem-Benz, který ho nasazuje do modelů s pohonem předních kol, výrazně přepracován. Má nový blok, místo ocelových válců jsou slitinové s plazmaticky nanášenou vrstvou křemíku na vnitřních plochách zajišťující větší těsnost a odolnost proti opotřebení. Turbodmychadlo má aktivní ovládání a palivo je do válců rozprašováno pod větším tlakem 250 barů (dříve 200 b). Motor se nabízí výhradně se šestistupňovou převodovkou ve dvou výkonových verzích se 75 kW (102 k) a 200 Nm, nebo s 96 kW (130 k) a 220 Nm, což jsou mimochodem „na chlup“ stejné hodnoty točivých momentů jako u dieselů 1.5 dCi!

Divoký Rumun

Vzhledem k tomu, že provozní hmotnost osobní verze Dokkeru je i v nejlepší výbavě Stepway pouhých 1322 kg, 130k je na takové auto více než dost. Za maximální rychlost 189 km/h a stovku za 9,4 s by se nemusel stydět ani běžný kombik. Se slabší verzí jsem neměl možnost se svézt, ale dovedu si představit, že bude bohatě stačit. Díky přeplňování nabízí maximální sílu už v 1750 ot./min (opět stejná hodnota jako u silnějšího dieselu), takže nemusíte až tak často řadit, čtyřválec toho dost pobere. Spotřeba se pohybuje mezi 6,5 a 7 l, což je vzhledem k vysoké karoserii a nabízené dynamice slušný výsledek.

Fešák Hubert

Velká část prodejů Dokkeru v osobní verzi obstarává nejvyšší provedení Stepway, a vůbec se tomu nedivíme, protože plastové doplňky jsou vkusné, decentní a dodávají mu překvapivě dospělý výraz. Zato uvnitř je přeci jenom vidět, že se jedná o nízkonákladový automobil vzniklý z užitkové verze. Všude je totiž dost holých plechů a plasty jsou hodně tvrdé. Situaci trochu zachraňuje kožený volant nebo šedo-černé sedačky s nápisem Stepway. Pokud se ale od toho oprostíte a smíříte se i s některými ergonomickými prohřešky, dostanete prostorné rodinné auto s bočními posuvnými dveřmi, megaobřím kufrem (800 l) a komfortně naladěným podvozkem jako dělaným na naše silnice.

Žádná láce

S příchodem turbomotoru však Dokker přišel o jednu svou konkurenční výhodu, příznivou cenu. Z nabídky totiž vypadly nejnižší výbavy a samotný motor je také o něco dražší, takže základní cena Dokkeru startuje na 222 577 Kč, silnější TCe s výbavou Stepway pořídíte za 242 287 Kč (vše bez DPH).

Přečtěte si také

Back to top button