Škoda Enyaq: napoprvé a skvěle
Škoda Enyaq iV se chlubí celou řadou prvenství. Je to první ryze elektrická škodovka a zároveň i první elektrické SUV. Je to také první elektrické auto na platformě MEB vyráběné mimo Německo. A také je to první novodobá škodovka s pohonem zadních kol. A je povedená.
Enyaq iV je SUV střední třídy, které je velikostně (4649 x 1879 x 1616 mm) hodně blízké modelu Kodiaq (4697 x 1882 x 1660 mm). Na první pohled ale nevypadá tak mohutně, za což může i velmi povedený design vozu. Reakce okolí se dají shrnout jedinou větou – nejhezčí škodovka současnosti. Karoserie je ale nejen pohledná, chlubí se ale i skvělou aerodynamiku (cx 0,257). Interiér vozu nabízí štědrý vnitřní prostor pro posádku i zavazadla, konkrétně 585 až 1710 l.
Největší displej v historii
Dominantním prvkem přístrojové desky je 13“ displej, větší monitor v žádné jiné škodovce nebyl. Jeho velikost vynikne především v přímém srovnání s jen 5,3“ displejem před řidičem, který zobrazuje jen rychlost, dojezd, funkci asistenčních systémů a některé dopravní značky snímané kamerou. Může se to zdát málo, ale po chvíli zjistíte, že vlastně víc ani nepotřebujete. Obzvláště když máte ve voze příplatkový head-up displej s rozšířenou virtuální realitou, který 3D způsobem (např. pohyblivé šipky navigace) doplňuje zobrazované informace. Hlavním informačním a řídicím „mozkem“ je ale již zmíněný obří displej, skrze který se dostanete ke všem funkcím. Stejně jako třeba v Octavii jsou zde i tlačítka pro přímý vstup do těch nejzákladnějších.
Zadní pohon
Když otevřete přední kapotu, ve změti drátů a různých krabiček můžete nabýt pocitu, že tam někde je i motor. Jenže ten je schovaný u zadních kol, které přes jednostupňovou převodovku pohání (později přibude i verze 4×4 s dalším motorem vpředu). Ze tří výkonových verzí a kapacit baterie 109 kW/55 kWh, 132 kW/62 kWh a 150 kW/82 kWh se budou v česku prodávat jen dvě výkonnější, my jsme si vyzkoušeli tu nejvýkonnější. Trakční baterie je ukrytá v podlaze vozu a tvoří ji celkem 12 samostatných modulů (dají se měnit jednotlivě, což má zlevnit jejich opravu či výměnu). Právě ona má největší „vinu“ na nemalé hmotnosti skoro dvou tun, takže zrychlení není tak raketové, jak jsem očekával. Kdo ale nemá s elektromobilitou žádné zkušenosti, bude nadšený. Stovku Enyaq pokoří za 8,6 s, maximální rychlost je ale elektronicky omezená na 160 km/h. Jel by i víc, z hlediska spotřeby a dojezdu to ale nedává smysl. I v této rychlosti je ale svist od proudícího vzduchu i hučení kol na příjemné úrovni.
320 km
Při převzetí svítil s plně dobitými bateriemi na palubním počítači dojezd 320 km, což je o dost méně než 537 km slibovaných dle normy WLTP. Dojezd vedle jízdního stylu nejvíc ovlivňuje klimatizace, resp. topení. A právě termomanagement letos v červnu dostane nový velký update software, který vzešel z analýzy dat posbíraných z testování 300 služebních aut přes zimu a jenž by měl zvýšit dojezd. Sám řidič si může pomoci i rekuperací, jejíž úroveň se dá nastavit pomocí pádel pod volantem. Ani na třetí stupeň ale není brzdění tak intenzivní, abyste nemuseli používat brzdový pedál. Orientační spotřeba se pohybovala kolem 20 kWh/100 km (oficiálně 16,6 až 18,1 kWh/100 km). Enyaq zvládne dobíjecí výkon až 125 kW, takže rychlodobíjením získáte 100 km za cca 8 minut a z 0 na 80 % to trvá asi 40 minut. Běžnými 11 kW už si ale počkáte až 10 hodin.
Nejlepší zprávou ale je, že se Enyaq řídí úplně normálně jako každá jiná škodovka. Ani již zmíněné dvě tuny hmotnosti nejsou nijak dramaticky znát na jízdních vlastnostech. A pokud se rozhodnete pro 21“ kola, tak ani na českých silnicích si na nerovnostech nepřekousnete jazyk.
V prodeji v květnu
Enyaq se začne prodávat od druhé poloviny května, základní cena za verzi 60 startuje na 890 500 Kč, iV 80 stojí necelý milion (ceny bez DPH). Škodovka počítá, že bude na našem trhu prodávat kolem dvou tisíc enyaqů ročně. A spíše silnější, maximálně vyabvené verze.